22 درصد چرخ خیاطی های موجود در بازار قاچاق هستند

1398/09/02

22 درصد چرخ خیاطی های موجود در بازار قاچاق هستند
مدیر فروش یکی از شرکت‌های تولیدکننده چرخ خیاطی در کشور از سهم 22 درصدی چرخ خیاطی قاچاق در بازار خبر داد و مدعی شد: عمده چرخ خیاطی‌های قاچاق از بانه و بندرعباس وارد کشور می‌شود.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، مدیر فروش و خدمات پس از فروش شرکت کاچیران گفت: فروش چرخ خیاطی‌های قاچاق با قیمت‌های نازل که در بحث فروش و خدمات پس از فروش آن نظارتی وجود ندارد، به مشکلی اساسی فراروی این شرکت تبدیل شده است.

«فرزان رحیمی» از ورود چرخ خیاطی‌های کهنه و دست چندم (به اصطلاح استوک) به کشور از طریق ته‌لنجی از خرمشهر، گناوه و سیستان و بلوچستان و نبود کنترل بر آنها به عنوان مشکلی دیگر فراروی این صنعت یاد کرد.

وی بیان داشت: ‌از آنجا که این نوع از کالاها سود بالایی دارند، استقبال و تبلیغات زیادی برای آنها می شود و سهمی قابل توجه از بازار را از آن خود می کنند.

رحیمی، از نبود عدالت در دریافت مالیات از اصناف نیز انتقاد کرد و گفت:‌ نمایندگی های کاچیران مالیاتی چهار تا پنج برابر سایر صنوف که نمایندگی ندارند پرداخت می‌کنند، در حالی که شاید فروش و سودی به مراتب بالاتر نیز داشته باشند.

وی ادامه داد: ‌این مساله سبب شده تا نمایندگی‌ها از کالاهای تولید داخل استقبال نکنند و از شرکت های صوری یا با واسطه خرید کنند؛ این مساله در یک سال و نیم اخیر و اعمال تحریم‌ها تشدید شده و مشتریان شرکت را هر روز کمتر کرده است.

این مدیر فروش در ادامه با اشاره به کاهش قدرت خرید مردم، خاطرنشان کرد:‌ کاچیران با تولید محصولاتی در بازه قیمتی یک میلیون تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، محصولاتی ویژه اقشار ضعیف و متوسط تولید و روانه بازار می‌کند.

وی، از رشد ۱۸ درصدی تولید و رشد صادرات شرکت در هفت ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال خبر داد و گفت:‌ عمده صادرات این شرکت به آلمان و دیگر کشورهای اروپایی انجام می شود و تنها شرکت ایرانی است که توانسته به مدت ۲۰ سال در صادرات به اروپا تداوم داشته باشد.

رحیمی با اشاره به استفاده از فناوری‌های روز در این شرکت، خاطرنشان کرد:‌ در تولید چرخ خیاطی، هرچند تاکنون با هیچ شرکت خارجی همکاری نداشته‌ایم، اما با چینی‌ها، سوئدی‌ها، آلمانی‌ها ، سوئیسی‌ها و تایوانی‌ها تبادل دانش و اطلاعات داریم.

با این حال،‌ صنعت لوازم خانگی هر چند در سال‌های گذشته به‌ویژه یک سال و نیم اخیر متاثر از تحریم‌ها فراز و فرودهای زیادی داشته، اما فعالان این صنعت به دنبال تبدیل تهدید تحریم به فرصت و ارتقای کیفی و داخلی‌سازی هستند؛ هرچند برای تحقق این مهم با مشکلاتی نیز دست و پنجه نرم می‌کنند.

لوازم خانگی صنعتی است که سال‌ها از واردات بی‌رویه در رنج بود و همیشه سایه تهدید واردات کالاهای خارجی را بر سر داشت، اما امروز و با اعمال تحریم‌ها اتفاقات خوبی را در آن شاهد هستیم.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی می‌گوید: دولت با ممنوع کردن واردات لوازم خانگی خارجی، از تولید داخل حمایت کرد و اکنون بیش از دو برابر نیاز کشور، ظرفیت تولید وجود دارد.

به اعتقاد «حسین مدرس خیابانی»،‌ باید از فرصت تحریم‌ها برای ارتقای کیفی و قیمتی لوازم خانگی ایرانی، همچنین جهش واقعی در داخلی‌سازی قطعات و تجهیزات بهره ببریم که می‌تواند اشتغالزایی بالایی را نیز با خود به همراه داشته باشد.

این مساله هر چند ممکن و میسر است، اما در مقام عمل با مشکلات و معضلاتی همراه است.

نوزدهمین دوره نمایشگاه بین المللی صنعت لوازم خانگی روز گذشته (جمعه)‌ پس از چهار روز به کار خود خاتمه داد. این نمایشگاه فرصت مناسبی بود تا از نزدیک ضمن آشنا شدن با قابلیت‌ها و توانمندی‌های شرکت‌های بزرگ و کوچک ایرانی، پای درد و دل فعالان و تولیدکنندگان این صنعت بنشینیم.

هزینه‌های بالای دور زدن تحریم‌ها

در این زمینه، مدیر بازرگانی یک واحد تولیدی کولر به ایرنا گفت: عمده مشکلات تولیدی این شرکت، تامین مواد اولیه و نقل و انتقال پول است.

وی که نخواست تا نامش در گزارش ذکر شود، افزود: مواد اولیه و تجهیزات خارجی مورد نیز با واسطه و با مشکلات متعدد به دستمان می رسد و هزینه های زیادی برای دور زدن تحریم ها متقبل می‌شویم.

سهم بالای کالای قاچاق در بازار

معاون بازاریابی و فروش یک شرکت مطرح ایرانی تولیدکننده لوازم خانگی حاضر در نمایشگاه نیز خاطرنشان کرد:‌ با وجود عمق تولید داخل بیش از ۹۰ درصدی محصولات، در تامین ۱۰ درصد باقی مانده قطعات و تجهیزات وابستگی داریم.

«امیر هوشنگ محمودی»‌ یادآور شد:‌ واریز ۱۳۵ درصد مبالغ پروفرم ها (پیش فاکتورها) به حساب خارجی‌ها ناشی از تحریم‌ها و از دست رفتن امتیاز خرید اعتباری، اتلاف وقت دو تا سه ماهه برای ثبت سفارش مواد اولیه و کالاهای مورد نیاز و پس از آن اتلاف زمان چند ماهه ناشی از انتقال ارز، همگی عواملی است که تولید را با مشکلات متعدد همراه کرده است.

وی بیان داشت: ‌با این وجود، شرکت متبوعش تولیدی در حدود آمار پارسال در هفت ماهه امسال به ثبت رساند، اما در فروش به دلیل وجود کالاهای قاچاق در بازار و قیمت پایین‌تر آنها با ۱۰ درصد افت مواجه شد.

معاون بازاریابی و فروش شرکت پارس‌خزر با بیان اینکه در دو سال اخیر نه تنها تعدیل نیرو نداشته ایم، بلکه به توسعه بازارهای صادراتی اندیشیده‌ایم، از رشد ۱۰ درصدی صادراتی پُلوپزهای تولیدی این شرکت در مقایسه با مدت مشابه پارسال (در مجموع پنج هزار و ۵۰۰ دستگاه) خبر داد که به‌طور عمده به آمریکا، کانادا، انگلیس، آلمان و سوئد صادر می‌شود.

وی یادآور شد:‌ مواد اولیه مورد استفاده در تفلون پلوپزها وارداتی است که تا پیش از تحریم‌ها از آمریکا وارد می‌شد، اما اکنون از کره‌جنوبی وارد می شود و به دلیل تولید نشدن گرانول‌های پلاستیکی آنها در داخل، در واردات آنها وابستگی وجود دارد.

محمودی، در عین حال تحریم‌ها را فرصتی برای تعمیق ساخت داخل محصولات شرکت عنوان کرد و گفت: اکنون در تولید الکتروموتورهای مورد استفاده در پنکه، جارو برقی و سایر محصولات شرکت فعالیت‌هایی در جهت داخلی‌سازی انجام شده که کاهش ارزبری آنها را به دنبال داشته است.

وی، خواست اصلی این شرکت از مسئولان را آزادی عمل بیشتر در ثبت سفارش کالاها و تسهیل امور بانکی عنوان کرد تا واردات آنچه توان تولید آن در داخل وجود ندارد، با سهولت بیشتری انجام شده و کاهش هزینه های تولید و مصرف‌کنندگان را به دنبال خواهد داشت.

این فعال بخش خصوصی همچنین خواستار استفاده از ظرفیت نمایشگاه‌های داخلی برای شناخت شرکت‌های توانمند ایرانی و قطعه سازان و برگزاری هر چه بیشتر آنها در استان‌های مختلف کشور شد.

بررسی آمارهای منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید ۵۹۵ هزار و ۵۰۰ دستگاه یخچال و فریزر در نیمه نخست امسال و رشد ۱۳.۶ درصدی آن در مقایسه با مدت مشابه پارسال است.

برپایه آمارهای یادشده، از ابتدای امسال تا پایان شهریورماه ۲۹۱ هزار و ۴۰۰ دستگاه ماشین لباسشویی تولید شد. این آمار در مقایسه با ۲۵۶ هزار و ۹۰۰ دستگاه تولید نیمه نخست پارسال ۱۳.۴ درصد رشد نشان می‌دهد.

در این مدت ۵۶۴ هزار و ۲۰۰ دستگاه کولر آبی نیز تولید شد که حاکی از رشد ۲.۱ درصدی آن در مقایسه با دوره ۶ ماه نخست پارسال است.

در مدت یاد شده اما تولید تلویزیون رشد منفی را تجربه کرد و با افت ۹ درصدی در مقایسه با نیمه نخست پارسال به ۳۱۸ هزار و ۵۰۰ دستگاه رسید.

نوزدهمین نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی سه شنبه گذشته (۲۸ آبان ماه) با مشارکت بیش از ۴۰۰ شرکت داخلی و خارجی در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران آغاز به کار کرد که در آن شرکت های آلمانی، چینی و ترکیه ای از جمله حاضران محسوب می شوند.

آمار شرکت های داخلی و خارجی حاضر در این نمایشگاه به ترتیب ۳۹۴ و ۲۷ شرکت اعلام شده که در فضایی به وسعت ۲۸ هزارو ۱۱۶ مترمربع حضور یافته اند و به مدت چهار روز تا یکم آذر دایر بود.

ایرنا