آینده بازار لوازم خانگی کشور چه خواهد شد؟

1398/09/14

آینده بازار لوازم خانگی کشور چه خواهد شد؟
بازار لوازم خانگی ایران روزهای تقریبا با ثباتی را سپری می کند. البته این ثبات یک سرش به رکود می رسد چرا که به هر حال کاهش ارزش پول ملی و به دنبال آن تنش های سیاسی و اقتصادی کشور باعث شده تا شاهد رشد چشمگیر قیمت کالاها در بازار باشیم و همین موارد کافی است تا دست بسیاری از خریداران لوازم خانگی از این بازار کوتاه بماند.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، اگر بخواهیم در خصوص آینده بازار لوازم خانگی ایران به صورت کلی صحبت کنیم، باید بگوییم که تحریم به واقع شرایط خوبی را فراهم کرد تا تولیدکنندگان داخلی به فکر ساخت داخل باشند. نمی خواهیم شعارگونه حرف بزنیم، واقعیت اینجاست که محدودیت های بین المللی ایجاد شده برای ایران، تولید لوازم خانگی در کشور را دچار مشکلات فراوانی کرده است اما اگر بخواهیم نگاه مثبتی هم به مشکلات پیش آمده داشته باشیم، جنب و جوش تولیدکنندگان برای داخلی سازی قطعات لوازم خانگی موضوع قابل اشاره و البته رویکرد بسیار مثبتی است.

اما مهمتر از هر چیز دیگری روند تولید لوازم خانگی در کشور است. بدون شک آینده بازار لوازم خانگی ایران منوط به آینده تولید در کشور خواهد بود. اما خبر خوب این است که با وجود تمام محدودیت های بین المللی که برای کشور وجود داشت، آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت افزایش تولید لوازم خانگی را در نیمه اول سال 1398 نشان می دهد.

در همین رابطه محمدرضا شهیدی؛ دبیر انجمن لوازم صوتی و تصویری طی گزارشی اعلام کرده بود که تولید تلویزیون در نیمه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته، کاهش 9 درصدی را تجربه کرده است. اما شرایط تولید نشان می دهد که آینده بازار لوازم خانگی در بخش تولید تلویزیون شاهد رشد خوب تولید خواهد بود. آنطور که دبیر انجمن لوازم صوتی و تصویری می گوید «تا پایان امسال تولید تلویزیون از مرز یک میلیون دستگاه عبور خواهد کرد و در مقایسه با سال ۹۷ رشد ۱۵ درصدی را تجربه خواهد کرد.»

به عقیده کارشناسان صنعت لوازم خانگی، بخش عمده ای از ثبات در بازار لوازم خانگی ایران ناشی از ثبات به وجود آمده در بازار ارز است. از طرفی پس از تلاطم های ابتدایی سال 1397 که باعث ایجاد تنش در بازار ارز شده بود، هم اکنون تا اندازه ای مشکلات ارزی تولیدکنندگان لوازم خانگی برطرف شده است. پیش بینی ها از آینده بازار لوازم خانگی حاکی از افزایش آمار تولید تا پایان سال خواهد بود چرا که خبرهای جدیدی در مورد لوازم خانگی به گوش رسیده است.

خبر جدید در مورد لوازم خانگی

صنعت لوازم خانگی پتانسیل های بالایی دارد، پتانسیل هایی که می تواند هر روز این صنعت مهم کشور را پر از خبرهای جدید کند. اگر بخواهیم به یک خبر جدید در مورد لوازم خانگی اشاره کنیم که این روزها سرو صدای زیادی هم به پا کرده، باید به جایگزینی برندهای سام و جی پلاس با برندهای کره ای در بازار ایران اشاره کنیم.

البته شاید این موضوع برای عده ای خبر جدید در مورد لوازم خانگی محسوب شود اما بیاید سری به گزارشی در 26 خرداد ماه سال جاری بزنیم. خبرنگار ما در همان زمان از یک منبع آگاه در خصوص ورود این برندها به بازار لوازم خانگی ایران کسب اطلاع کرده بود که به دلیل شرایط خاص کشور، از انتشار اسامی شرکت ها خودداری کردیم. بر اساس آن گزارش که با تیتر همکاری شرکت معتبر چینی با یک تولید کننده بزرگ لوازم خانگی در ایران منتشر شده بود، یک منبع آگاه به ال کا ایران خبر داده بود که تامین کنندگان با کیفیت چینی که مورد تایید سامسونگ و ال جی نیز هستند، قرار است مشکلات تولید این دو برند کره ای موجود در بازار ایران را حل کنند.

فرزند تازه متولد شده گلدیران / لوازم خانگی جی پلاس در بازار ایران چه خواهد بود؟

برند جی پلاس در حقیقت همان جایگزین ال جی در بازار ایران است. شرکت گلدیران پس از خروج ال جی از بازار کشور باید فکری به حال برج و بارویی که برای خود ساخته بود، می کرد. در حقیقت این بخش خصوصی سال ها در زیر سایه نام ال جی برای خودش کسب شهرتی کرده بود، هزینه های سنگینی برای برندیگ گلدیران صورت گرفته بود و حالا با خروج ال جی از بازار لوازم خانگی ایران، نباید نام گلدیران نیز دچار خدشه می شد.

اگر به تازگی بیلبردهای اتوبان ها و سطح شهر تهران را دیده باشید، قطعا چشمانتان به تبلیغات “روی خوش زندگی باز می‌گردد” خورده است. بله درست حدس زدید، این تبلیغات در حقیقت حضور برند جی پلاس در بازار لوازم خانگی ایران با مالکیت شرکت گلدیران است.

اما اگر می خواهید بدانید که لوازم خانگی جی پلاس قرار است چه محصولاتی در ایران تولید کند باید بگوییم که حضور فرزند تازه متولد شده گلدیران مصادف شد با معرفی اولین نسل از تلویزیون های جی پلاس در بازار لوازم خانگی ایران. معرفی تلویزیون های جی پلاس در حقیقت آغاز به کار رسمی این برند در بازار ایران بود اما رفته رفته خبرهایی از تولید محصولات جدید جی پلاس در ایران منتشر شد.

ال کا ایران در اواخر فروردین ماه سال 1396 خبری در خصوص احداث کارخانه تولیدی ال جی در سیرجان منتشر کرده بود که حالا خبر می رسد از این کارخانه برای تولید تلویزیون های جی پلاس بهره برده می شود. البته در همان زمان گفته می شد که قرار است در این کارخانه خط تولید یخچال فریزرهای ال جی احداث شود که گویا دست تقدیر باعث شد تا گلدیرانی ها شاهد تبدیل کره ای به چینی باشند.

البته از یاد نبریم که تلویزیون های جی پلاس یک رغیب سر سخت در بازار ایران دارند که از هم اکنون نیز زمزمه های مقایسه آنها توسط مردم به گوش می رشد. به جرات می توان گفت که سرسخت ترین رغیب تلویزیون جی پلاس در حال حاضر تولیدات لوازم خانگی ایکس ویژن و تی سی ال است. هم اکنون بسیاری از خریداران لوازم خانگی به مقایسه تلویزیون جی پلاس و تلویزیون ایکس ویژن می پردازند و این، کار را برای گلدیرانی ها سخت می کند. قدمت شرکت مادیران در تولید تلویزیون و حضور دو برند ایکس ویژن و برند تی سی ال به رهبری شرکت مادیران ، باعث می شود تا حتی شرکت های با تجربه ای مانند گلدیران به چالش کشیده شوند.

البته ایکس ویژن و تی سی ال تنها رغیب سر سخت جی پلاس محسوب نمی شوند. سوای شرکت های دیگر تولیدکننده با کیفیت ایرانی که به تولید تلویزیون مشغول بوده و یا در حال اضافه کردن این محصول به سبد کالاهای خود هستند، از رغیب سنتی گلدیران هم نباید غافل شد. برند لوازم خانگی سام که جایگزین سامسونگ در بازار ایران شده شرایط بهتری نسبت به جی پلاس دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

بر اساس آنچه که در خصوص دیگر محصولات لوازم خانگی جی پلاس منتشر شده، این برند تازه وارد بازار ایران قصد دارد محصولاتی نظیر دستگاه تصفیه هوا جی پلاس، ماشین ظرفشویی جی پلاس، ماشین لباسشویی جی پلاس، اسمارت برد، مانیتور جی پلاس ، و گوشی موبایل جی پلاس را هم در بازار لوازم خانگی ایران تولید کند.

لوازم خانگی سام ؛ تازه واردهای قدیمی / تولیدات سام در بازار لوازم خانگی ایران چه خواهد بود؟

احتمالا نام لوازم خانگی سام را شنیده اید. برندی که به تازگی با اعلام شرکت سام الکترونیک جایگزین سامسونگ شد. اما اگر جزو آن دسته از افراد هستید که از بازار لوازم خانگی ایران فقط نام های سامسونگ، ال جی، بوش و یا احتمالا سونی را شنیده اید باید بگوییم که لوازم خانگی سام از سال ها پیش در ایران فعالیت داشته است.

در حقیقت لوازم خانگی سام یک زیرمجموعه از برند سامسونگ با محوریت سام الکترونیک در بازار ایران بوده که فعالیت خودرا از سال 1393 آغاز کرد. البته در همان زمان هم سعی بر آن بود که استقلال این شرکت به صورت کامل حفظ شود و حرفی از سامسونگ و سام الکترونیک در میان نباشد اما به هر حال واقعیت این است که این برند عضوی از خانواده ی سام الکترونیک و سامسونگ بوده است.

این شرکت در آن زمان به واردات محصولات کوچک آشپزخانه و برخی دیگر از کالاها نظیر کولر و تهویه مطبوع مشغول بود و تمامی کالاهای خودرا از کشورهایی نظیر چین، ترکبه و کره جنوبی وارد می کرد. حالا پس از خروج سامسونگ از بازار ایران، هوشمندی سام الکترونیکی ها به کارشان آمد. برندی که در آن زمان بذرش کاشته شد بود در دوران تحریم مجدد کشور، به کمک سام الکترونیک آمد و جایگزین سامسونگ شد.

اگر ال جی و سامسونگ را دو رغیب سنتی بازار ایران بدانیم، آنچه که تحلیل ها نشان می دهد این است که لوازم خانگی سام نسبت به لوازم خانگی جی پلاس شرایط بهتری برای شروع کار دارد. حضور 5 ساله نام سام در بازار لوازم خانگی کار را برای مدیران برندینگ این مجموعه آسان تر می کند اما با این حال نمی توان پیش بینی کرد که کدام یک موفق تر خواهند بود.

آنچه که در گزارشات پیش تر توسط رسانه ها منتشر شده حاکی از آن است که محصولات لوازم خانگی سام در بازار ایران شامل ماشین ظرفشویی، یخچال و فریزر، اجاق گاز، کولر گازی، پنکه، اتو بخار، بخارشوی، شوفاژ برقی، آون توستر، جارو شارژی، زودپز و پلوپز دیجیتال، سرخ‌کن، آب‌سردکن، چای‌ساز، کتری برقی، قهوه‌ساز، گوشت‌کوب برقی، غذاساز، آب مرکبات‌گیری، خرد کن و مخلوط‌کن و … خواهد بود.

البته بر اساس وجود کارخانجات تولیدی نظیر تکوین الکترونیک که با مالکیت سام الکترونیک در تهران احداث شده، باید منتظر کامل شدن سبد محصولات لوازم خانگی سام در بازار ایران باشیم. محصولاتی نظیر تلویزیون سام، یخچال فریزر سام و ماشین لباسشویی سام احتمالا محصولاتی خواهند بود که به تولیدات این شرکت اضافه می شوند.

آیا لوازم خانگی در سال ۹۸ ارزان میشود

یکی از سوال های مهم امروز مردم که در بازار لوازم خانگی ایران پرسیده می شود این است که ایا قیمت لوازم خانگی کاهش پیدا میکند یا خیر؟ برای رسیدن به این پرسش باید نگاهی به تاریخچه افزایش قیمت ها در نظام اقتصادی ایران داشت. متاسفانه آنچه که متداول است این بوده که اگر افزایش قیمتی به هر دلیلی در بازار ایران رخ بدهد، احتمالا نباید منتظر کاهش قیمت یا اگر بخواهیم منصفانه تر بگویم، کاهش قیمت شدید آن کالا باشیم.

حالا در قبال این پرسش که آیا لوازم خانگی در سال ۹۸ ارزان میشود باید گفت که با توجه به آنچه که تا پایان سال مانده بعید به نظر می رسد اتفاق خاصی رخ دهد. البته در خصوص اینکه ایا قیمت لوازم خانگی کاهش پیدا میکند یا خیر دو دیدگاه کارشناسی وجود دارد.

برخی از کارشناسان معتقدند که حضور برندهای جدید مانند لوازم خانگی جی پلاس و لوازم خانگی سام از یک سو و از سوی دیگر احداث کارخانه های جدید تولید لوازم خانگی مانند کارخانه تولید لوازم خانگی مادیران در منطقه اقتصادی پیام ( این کارخانه قرار است محصولاتی نظیر ماشین لباسشویی و یخچال فریزر با برند های ایکس ویژن و تی سی ال تولید کند) باعث می شود که بازار از کالای لوازم خانگی سیرآب شود. کاهش عطش بازار به دلیل وجود کالا می تواند به کاهش نسبی قیمت کالاها کمک کند.

اما در طرف دیگر برخی از کارشناسان لوازم خانگی معتقدند که هنوز فرهنگ خرید کالای با کیفیت ایرانی در بین مردم آنطور که شایسته است، نهادینه نشده و آن دسته از مردم که توان مالی بیشتری دارند، هنوز به دنبال خرید کالا از برندهایی نظیر سامسونگ، ال جی و یا بوش هستند. در این شرایط افزایش تقاضا از سوی مشتریان از یک طرف و کاهش عرضه که به دلیل خروج این برندها از بازار ایران به وجود آمده از طرف دیگر باعث افزایش قیمت لوازم خانگی خارجی در بازار می شود. همین چند روز پیش بود که مرتضی میری، رئیس اتحادیه لوازم خانگی در این باره گفت : لوازم خانگی خارجی بین ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

کمتر از 4 ماه دیگر به پایان سال جاری مانده است. افزایش تقاضا در بازار لوازم خانگی با توجه به اینکه به پایان سال نزدیک می شویم امری اجتناب نا پذیر است، گرچه این میزان از تقاضا به دلیل رکود اقتصادی و مشکلات مالی مردم مانند سال های گذشته نخواهد بود. با این حال از هم اکنون زمزمه‌ها با محوریت پرسش هایی نظیر آیا لوازم خانگی در سال ۹۸ ارزان میشود و یا ایا قیمت لوازم خانگی کاهش پیدا میکند به گوش می رسد. زمزمه هایی که می تواند دو پیامد داشته باشد، اول خبر از رکودی سنگین در پایان سال جاری میدهد و احتمالا فروشندگان نباید منتظر بازار خوب شب عید باشند. دوم آنکه این آرامش قبل از طوفان است و قرار است پایان سال با افزایش تقاضای جدی مواجه باشیم.

در هر صورت باید منتظر ماند و دید آینده بازار لوازم خانگی ایران به چه سمت و سویی پیش خواهد رفت اما هرچه که هست می طلبد از هم اکنون مدیران و مسئولین ذی ربط برنامه ریزی های لازم را انجام دهند.

وضعیت لوازم خانگی در ایران

سال 1399 می تواند سال سختی برای تولید کشور باشد اما همت تولیدکنندگان داخلی و کمک دولت تا این لحظه باعث شد آنچه که از تحریم ایران برای بد عهد آمریکایی انتظار می رفت، میسر نشود. وضعیت تعمیق ساخت داخل در صنعت لوازم خانگی باید با جدیت پیگیری شود و سال بعد را با محوریت صادرات کالای با کیفیت ایرانی آغاز کنیم. اگر به دنبال بهبود وضعیت لوازم خانگی در ایران هستیم، باید تمام تولیدات لوازم خانگی در سال 1399 بر پایه صادرات تولید شوند. گرچه نظارت سازمان های مربوطه در خصوص کیفیت کالا می تواند گره گشا باشد اما در نهایت این خود تولیدکننده است که برای کیفیت بهتر و فروش بیشتر در بازارهای صادراتی تصمیم می گیرد.

در همین رابطه دکتر زرندی؛ معاون طرح و برنامه ریزی وزیر صنعت در اواخر خرداد سال جاری گفته بود که: محور اصلی وزارت صنعت صادرات لوازم خانگی و بومی سازی قطعات است.

همچنین در همین ارتباط مدرس خیابانی؛ قائم مقام وزیر صنعت در امور بازرگانی در اولین اظهار نظر خود در خصوص صنعت لوازم خانگی گفته بود: بازارهای صادراتی لوازم خانگی را پس خواهیم گرفت. وی معتقد بود که در گذشته کالاهای بی کیفیت لوازم خانگی توسط برخی از افراد سودجو به بازارهای منطقه صادر شده بودند که باعث از دست رفتن این بازارهای صادراتی برای کشور ایران شده است. وضعیت لوازم خانگی در ایران و صادرات کالاهای ایرانی نیازمند همکاری و همدلی همه بخش های تولید و عرضه است.

سال جاری با تمامی سختی هایش برای مردم کشور یک درس بزرگ داشت. امید به تولید داخل به جای اعتماد به خارجی ها از مهمترین درس های سال جاری است. اما اگر بخواهیم سال 99 به صادرات لوازم خانگی دلخوش باشیم باید از دیپلماسی اقتصادی خوبی بهره ببریم. هم اکنون بسیاری از تولیدکنندگان داخلی کشور از دولت می خواهند تا وضعیت دیپلماسی اقتصادی خودرا در سال 99 تقویت کند تا به این واسطه رویای صادرات به کابوسی برای اقتصاد کشور مبدل نشود.

ال کا ایران