بیمه ۲۰۰ هزار قالیباف قطع شد

1398/09/19

بیمه ۲۰۰ هزار قالیباف قطع شد
مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدکنندگان فرش دستباف شهری و عشایری در مورد وضعیت هنرصنعت فرش دستباف گفت: بر اساس مصوبه دولت در سال ۱۳۸۸ قرار شد، با کمک دولت به سازمان تامین اجتماعی، بیمه قالیبافان اجرا شود و کارگران این صنعت را تحت پوشش بیمه قرار دهد و تا سال ۹۲ با کمک و حمایت دولت، تعداد ۴۵۰ هزار کارگر قالیباف بیمه شده بودند.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، عبدالله بهرامی در ادامه گفت: قرار بود روند کمک دولت برای بیمه قالی‌بافان ادامه پیدا کند که ظرف ۱۰ سال کل هنرمندان بافنده قالی که حدود ۲ میلیون نفر هستند، تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قالیبافی قرار بگیرند، اما از سال ۹۲ به بعد پوشش بیمه‌ای ۲۰۰ هزار نفر از قالیبافان قطع شد و از شمول تامین اجتماعی خارج شدند.

حذف پوشش بیمه ۲۰۰ هزار قالیباف

به گفته بهرامی در حال حاضر یک میلیون نفر هنرمند بافنده قالی در کشور وجود دارد، در حالی که قبلا ۲ میلیون نفر در این هنرصنعت مشغول کار بودند. دولت از سال ۹۲ بودجه لازم برای سازمان تامین اجتماعی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در زمینه تحت پوشش قرار دان بیمه قالیبافان پرداخت نکرد، بنابراین ۲۰۰ هزار نفر از قالیبافان بیمه‌شده ریزش پیدا کردند و تعداد کارگران بیمه‌شده این هنرصنعت از ۴۵۰ هزار نفر به حدود ۲۵۰ هزار نفر رسید؛ یعنی برخلاف مصوبه اول که قرار بود بیمه قالیبافان افزایش یابد، اما با عدم تامین بودجه این تعداد کاهش یافت.

بهرامی گفت: امسال تعداد قالیبافان بیمه‌شده فرش دستباف و صنایع دستی در مجموع ۲۵۰ هزار نفر بیشتر نیستند، در حالی که دولت بودجه حق بیمه ۴۵۰ هزار نفر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تا سال ۹۲ تامین می‌کرد و تامین اجتماعی نیز نسبت به بیمه این افراد اقدام می‌کرد، اما از سال ۹۲ به بعد این بودجه توسط دولت تامین نشد و سازمان تامین اجتماعی نسبت به قطع بیمه قالیبافان اقدام کرد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدکنندگان فرش دستباف شهری و عشایری ایران اظهار داشت: اگر حتی فیش واریزی کارگر قالیباف یک روز هم به تاخیر می‌افتاد و یا اینکه قالیباف در روزی که مامور به کارگاهش مراجعه می‌کرد، حضور نداشت، بلافاصله بیمه او به بهانه‌های مختلف قطع می‌شد.

دولت ۲۰ درصد حق بیمه قالی باف را تامین می‌کرد

وی در مورد اینکه مگر دولت چقدر از حق بیمه کارگر قالیباف را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تامین می‌کرد گفت: دولت ۲۰ درصد حق بیمه و کارگر قالیباف ۷ درصد این رقم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تامین می‌کرد و تا سال ۹۲ بودجه آن تامین بود، بنابراین تعداد بافنده‌های قالی که زیر پوشش بیمه بودند به ۴۵۰ هزار نفر رسید.

بهرامی افزود: قانون مصوب سال ۱۳۸۸ با عنوان حمایت از بیمه تامین اجتماعی قالیبافان و سایر حرفه‌های مرتبط با فرش و صنایع دستی دولت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ الزام می‌کرد که نسبت به بیمه این افراد اقدام کنند.

وی گفت: الان هم بیمه قالیبافان با همان نسبت ۲۰ درصد دولت و ۷ درصد کارگر پرداخت می‌شود، اما بیمه از نظر امنیت اجتماعی برای کارگران بسیار مهم است و از وقتی که بیمه کارگران قالیبافی قطع شده، تعداد زیادی از این شغل کنار رفتند.

بهرامی در مورد اینکه دلیل دولت برای قطع حق بیمه قالیبافان چیست، گفت:‌ دولت می‌گوید به دلیل کمبود بودجه نمی‌تواند کمک حق بیمه قالیبافان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بپردازد و سازمان تامین اجتماعی هم می‌گوید به دلیل عدم تامین بودجه از طرف دولت امکان پذیرش و تحت پوشش قرار دادن بافندگان و هنرمندان صنایع دستی برایش مقدور نیست.

وی عنوان کرد: در حال حاضر دولت به سازمان تامین اجتماعی چند هزار میلیارد تومان بدهی دارد و این گفته‌ای است که مدیرعامل تامین اجتماعی هفته قبل در جلسه حضوری اعلام کرد.

بهرامی با بیان اینکه صنعت قالیبافی تنها صنعت بومی کشور است، گفت: نه تنها از این صنعت حمایت نشده، بلکه منویات مقام معظم رهبری در راستای اشتغال و رونق تولید نیز در این صنعت نادیده گرفته شده و تخصیص اعتبار برای بیمه قالیبافان کوتاهی شده، بنابراین عده زیادی از کارگران از صنعت فرش دستباف کناره‌گیری کردند و به شغل‌های کاذب مانند دست‌فروشی روی آوردند.

کاهش ۵۰ درصدی تولید فرش دستباف

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدکنندگان فرش دستباف شهری و عشایری ایران در مورد آمار تولید فرش گفت: فرش دستباف از ۶ میلیون مترمربع تولید سالانه هم‌اکنون به کمتر از ۳ میلیون مترمربع رسیده است و ۹۰ درصد تولیدات فرش دستباف با هدف صادرات بافته می‌شود و ۱۰ درصد آن به مصرف داخل کشور می‌رسد.

رشد ارزش صادرات فرش ایرانی

بهرامی همچنین افزود: صادرات فرش دستباف طی دو سه سال اخیر از ۳۲۰ میلیون دلار سال ۹۶ به رقم ۴۳۰ میلیون دلار در سال ۹۷ افزایش یافت و علت آن حضور خوب صادرکنندگان فرش دستباف در نمایشگاه‌های خارجی و نیز تولید باکیفیت فرش ایرانی و حضور در بازارهای جهانی است.

وی گفت: سال جاری همزمان با تحریم دولت آمریکا علیه نفت و صنایع موشکی ایران، تحریم فرش ایرانی نیز انجام شد و از آبان سال جاری صادرات فرش ایران به آمریکا نیز از سوی دولت آن کشور تحریم شد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدکنندگان فرش دستباف شهری و عشایری ایران گفت: در عین حال ما گلایه‌ای از دشمن نداریم، چون آنها به خوبی می‌دانند جایگاه فرش ایرانی چقدر مهم و استراتژیک است. اما گلایه ما از مسئولان داخلی است که همزمان با تحریم آمریکا، بانک مرکزی هم بحث تعهد ارزی و پیمان‌سپاری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای صادرات فرش تصویب کرد که باید دلار صادرات فرش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به سامانه بانک مرکزی با نرخ نیما برگردانند.

رئیس کمیسیون فرش دستی اتاق تعاون ایران گفت: در حالی که مشکل فرش دستباف این است که مانند صادرات نفت، پول نقد نمی‌گیرند، بلکه دریافت پول آن زمان‌بر است و گاهی یک فرش صادرشده یک سال طول می‌کشد تا به صورت امانی در خارج به فروش برسد و پول آن به داخل کشور برگردد، در حالی که بانک مرکزی صادرکننده را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اول ملزم کرده، ارز حاصل از صادرات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ۲ ماهه سپس به ۷ ماهه تغییر کرد و از هفته گذشته مصوبه تغییر کرد که دلار صادرات فرش را یکساله به سامانه نیما برگرداند.

توقف صادرات فرش، تولید داخل را مختل می‌کند

وی گفت: صادرات فرش علاوه بر اینکه به مشکل امنیتی می‌خورد، در عین حال با کاهش صادرات فرش روبرو خواهیم بود و اگر فرش دستی ایران صادر نشود، چرخ تولید داخلی متوقف می‌شود.

به گفته بهرامی عدم حمایت دولت از هنرصنعت فرش دستباف ایران باعث شد که رونق این صنعت کم‌رنگ شود و اگر باز هم دولت حمایت خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بردارد، امکان توقف تولید فرش دستباف وجود دارد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدکنندگان فرش دستباف شهری و عشایری ایران در مورد مشکل بعدی گفت: قانون مالیات بر ارزش افزوده که در حال اصلاح در مجلس است در ماده ۱۴۲ که آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حذف کرده‌اند باعث شده کلیه هنرمندان و قالیبافان و تولیدکنندگان فرش دستباف و نیز فروشندگان آن که قبلا معاف از مالیات بر ارزش افزوده بودند، از این پس باید ۹ درصد مالیات ارزش افزوده را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به سازمان مالیاتی بدهند و از امسال این مسئله در دستورکار قرار می‌گیرد که این هم مشکلی بر مشکلات هنرصنعت فرش دستباف ایرانی ایجاد می‌کند.

معافیت فرش دستباف از مالیات ارزش افزوده برداشته شد

بهرامی گفت: صنعت فرش دستباف تا برنامه پنجم توسعه معاف از مالیات بر ارزش افزوده بود، اما از برنامه ششم توسعه معافیت فرش دستباف از مالیات ارزش افزوده حذف شد و این هنرصنعت مشمول ۹ درصد مالیات ارزش افزوده شد که اثر نامطلوبی بر بافنده‌های روستایی و عشایری می‌گذارد، زیرا بافنده فرش که یک سال روی آن زحمت می‌کشد، در نهایت مجبور است آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با ۱۰ درصد کمتر از قیمت واقعی بفروشد و از طرفی فروشنده هم ۱۰ درصد به قیمت فرش اضافه می‌کند و این علاوه بر سود متعارف فروشنده فرش است.

بهرامی اطهار داشت: تولیدکننده فرش دستباف به دلیل نیاز به نقدینگی، همواره مجبور می‌شود، فرش تولیدی خود ظرف یک سال را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ۳۰ درصد زیر قیمت بازار بفروشد، چون در شرایط رکود بازاری برای فرش دستباف نیست و دولت به جای حمایت از این کارگران و هنرمندان فرش دستباف، مرتب مانعی برای آنها ایجاد می‌کند.

وی افزود: دنیا فرش دستباف را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به نام ایران می‌شناسد و مهم‌ترین محصول غیرنفتی صادراتی ایران فرش دستباف است که با هنر سرپنجه هنرمندان ایجاد شده است.

هر هنرمند یک فرش در سال می‌بافد

بهرامی گفت: هر بافنده در طول یک ماه نیم متر فرش می‌بافد و برای یک فرش کامل ۶ متری ۲ در ۳ حداقل یک سال زمان لازم دارد و درآمد یک بافنده بین ۷۰۰ هزار تومان تا یک و نیم میلیون تومان در ماه است که این بستگی به ریزنقش بودن فرش، کیفیت و نوع طرح دارد.

وی تعداد کارگاه‌های تولید فرش در بخش تعاونی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ۱۱۱ هزار کارگاه رسمی تحت پوشش تعاونی‌ها دانست و گفت: از کارگاه‌های بخش خصوصی آمار دقیقی نداریم و در زمینه فرش دستباف بانک اطلاعاتی کامل وجود ندارد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدکنندگان فرش دستباف شهری و عشایری ایران مشکلات اصلی هنرصنعت فرش دستباف را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این‌گونه عنوان کرد که بیمه قالیبافان باید اجرا شود، حذف پیمان‌سپاری ارزی برای صادرکنندگان فرش اجرا شود، حذف مالیات بر ارزش افزوده هم برای مواد اولیه و هم برای فرش دستباف و نیز امکان فرآوری مواد اولیه تولید فرش در داخل کشور فراهم شود، زیرا مواد اولیه طی دو سال اخیر ۳۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است. همچنین نرخ سود بانکی برای فرش دستباف باید کاهش یابد که این رقم در حال حاضر بین ۲۴ تا ۲۵ درصد است.

تهران پرس