بررسی مشخصات تلویزیون ال جی 75SM9900

1398/09/24

بررسی مشخصات تلویزیون ال جی 75SM9900
ما در این بخش به نقد و بررسی تلویزیون ال جی 75SM9900 خواهیم پرداخت و نقاط ضعف و قوت آن را به شما معرفی خواهیم نمود.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، مدل ارزان قیمت تر دو تلویزیون 8K ال جی، اکثر ویژگی های مدل گران قیمت تر را دارد اما در برخی موارد ضعیف عمل می کند.

نقاط قوت: وضوح تصویر و جزییات 8k، بهینه سازی رزولوشن 4k، رنگ های غنی و پویا، سیستم عامل فوق العاده
نقاط ضعف: مشکلات نورافشانی از پشت، کنتراست پایین، قطع شدن نور هنگام تاریک شدن تصویر

مشخصات کلیدی:

* تلویزیون LCD با رزولوشن 8k
* سیستم عامل WebOS برای تلویزیون های هوشمند
* فناوری رنگ نانوسل
* زاویه دید گسترده و پنل IPS
* پردازشگر ویدیوی Alpha 9 Gen 2 8K
* تلویزیون 75 اینچی LG 75SM9900 اولین تلویزیون LCD 8k از برند کره ای است. این تلویزیون با قیمت 5999 پوند از تلویزیون 8k OLED همین برند با قیمت 29999 پوند، خیلی ارزان تر است. هر دو مدل از یک پردازشگر ویدیوی 8K و سیستم عامل webOS برخوردار هستند.

ال جی ادعا می کند 75SM9900 رزولوشن 8k واقعی دارد. این در حالی است که رقیب این تلویزیون از برند سامسونگ واقعا از رزولوشن 8k برخوردار نیست.

طراحی و ساختار بدنه تلویزیون LG 75SM9900

تلویزیون LG 75SM9900 با فریم باریک مشکی رنگ و پایه ی بومرنگ شکل بسیار جذاب به نظر می رسد. این تلویزیون به اندازه ی OLED88Z9 آینده نگرایانه طراحی نشده است. همچنین این تلویزیون توانایی های OLED را ندارد و به اندازه ی آن باریک نیست.

هنگامی که دارید LG 75SM9900 را در اتاق نشیمن قرار می دهید، احساس می کنید پلاستیکی است اما با نگاه کردن به تلویزیون از فاصله ی مناسب، اصلا متوجه نمی شوید.

یکی از مواردی که در ظاهر LG 75SM9900 تاثیر می گذارد، نیاز این تلویزیون به اتصال به جعبه ی رمز گشایی 8K اکسترنال است. این جعبه ی ساده باید به وسیله ی دو کابل به نمایشگر وصل شود و پنهان کردن آن کار ساده ای نیست.

ریموت کنترل 75SM9900 از ریموت کنترل براق و درخشان OLED88Z9 از مرغوبیت کمتری برخوردار است. در واقع این همان کنترلی است که با تلویزیون های 4K OLED و 4K LCD ال جی عرضه می شود. ال جی این ریموت کنترل را جادویی معرفی می کند چرا که با گرفتن کنترل مقابل قسمتی از صفحه میتوانید آیتم مورد نظرتان را انتخاب کنید.

این قابلیت می تواند آزاردهنده باشد اما نسبت به ریموت های همیشگی رویکرد بهتری دارد. بر روی این کنترل چرخی قرار دارد که به وسیله ی آن می توان در منوها بالا و پایین رفت.

قابلیت ها:

LG 75SM9900 اولین تلویزیون LCD 8K از این برند است. ال جی ادعا می کند این تلویزیون نسبت به تلویزیون های 8K رقیب، ارائه ی بهتر و درست تری از رزولوشن 8K دارد.

یکی از بحث های اصلی در مورد تلویزیون 8K ال جی این است که تکنیکی که این تلویزیون برای ادغام پیکسل ها استفاده می کند تا زاویه دید گسترده تری نسبت به پنل های LCD نوع VA ارائه دهد، باعث می شود رزولوشن تصویر پایین بیاید. از سوی دیگر، تلویزیون جدید ال جی 75SM9900 از نوع IPS پنل های LCD استفاده می کند که بدون نیاز به ادغام پیکسل ها، زاویه دید گسترده تری فراهم می کند.

سامسونگ ادعا می کند باید بیشتر بر روی کیفیت تصویر 8K تمرکز شود تا بر روی روش های اندازه گیری رزولوشن. اما ال جی مدعی می شود سازه هایی که منجر به شکل گیری رزولوشن 8K می شوند، باعث شدند ال جی به این کیفیت دست پیدا کند.

این واقعیت که ال جی برای مدیریت محتوای 8k به یک جعبه ی رمز گشایی اکسترنال نیاز دارد، غافلگیر کننده بود. بدون این جعبه، تلویزیون نمی تواند فایل های 8k آنلاین یا ذخیره شده بر روی USB را پخش کند. با استفاده از پورت های HDMI می تواند ویدیوهای 8k را نمایش دهد اما در غیر این صورت باید از جعبه ی اکسترنال کمک بگیرد. جعبه ی اکسترنال تا دسامبر 2019 در دسترس نبود.

خبر خوب این است که این جعبه به صورت رایگان با LG 75SM9900 عرضه می شود و هر کسی که قبل از این LG 75SM9900 را خریداری کرده، می تواند برای تهیه ی این جعبه اقدام کند.

حتی اگر جعبه را در اختیار داشته باشید، نباید انتظار داشته باشید که کوهی از ویدیوهای 8k در اختیار شما قرار بگیرد. ویدیوهای 8k هنوز آنقدر همه گیر نشده اند و این مسئله ای است که باید هنگام خرید تلویزیون های 8K به آن توجه کنید.

جعبه ی رمز گشایی 8k باید قادر باشد تا چند سال ارتقا پیدا کند و فرمت های جدید 8k را پشتیبانی کند. در شرایطی که محتوا با کیفیت 8k نادر است، قابلیت بهبود کیفیت LG 75SM9900 نقش مهمی ایفا می کند. پردازشگر ویدیوی Alpha 9 Generation 2 ال جی مثل بهبود دهنده های سامسونگ و سونی کار می کند؛ با استفاده از هوش مصنوعی میلیون ها پیکسل مدیریت می شوند و آنچه نیاز دارند به آن ها اضافه می شود.

در تلویزیون های LCD نحوه ی نورافشانی از پشت تاثیر زیادی بر روی کیفیت تصویر می گذارد. در تلویزیون 75SM9900 ال جی، نور LED به صورت مستقیم می تابد؛ در واقع لامپ های LED پشت صفحه قرار دارند و در لبه ها نیستند. 112 ناحیه جداگانه برای دریافت نور وجود دارد که با توجه به تصویر روشن و خاموش می شوند.

با این که طراحی نورافشانی تلویزیون های ال جی خوب است اما به یاد داشته باشد در تلویزیون های 8K سامسونگ 400 ناحیه برای دریافت نور تعبیه شده است. هر چه ناحیه ی نوردهی یک تلویزیون بیشتر باشد، کنتراست و پخش نور تصویر بهتر است.

LG 75SM9900 برای ارائه ی رنگ ها از فناوری نانوسل ال جی استفاده می کند. در این فناوری پیکسل های بسیار کوچک نانومتری میزان زیادی امواج نوری جذب می کنند و رنگ ها را به خوبی فیلتر می کنند. برای مثال رنگ قرمز تحت تاثیر آبی و سبز قرار نمی گیرد.

قابلیت های هوشمند 75SM9900 توسط سیستم عامل webOS تامین شده اند. این سیستم عامل بسیار کاربر محور است و رابط کاربری آسان با آیکون های فشرده دارد. با اضافه کردن نسل دوم آیکون ها برای دسترسی مستقیم به محتوا و دستورالعمل های مفهومی این تلویزیون برای سال 2019 ارتقا پیدا کرد.

همچنین می توان این تلویزیون را با سه سیستم متفاوت تشخیص صدا یعنی Google Home، Amazon Alexa و ThinQ ال جی کنترل کرد. برای فعال شدن پلتفرم های تشخیص صدا نیازی به دستگاه های اکسترنال ندارید.

قابلیت جدید دیگر webOS، قابلیت Smart Home است که از طریق آن می توان دستگاه های هوشمند مثل یخچال هوشمند و جاروبرقی رباتی را کنترل نمود.

LG 75SM9900 از ویدیوهای زیادی پشتیبانی می کند. این پشتیبانی شامل HDR10، HLG و Dolby Vision می شود. با این حال HDR10+ پشتیبانی نمی شود.+HDR10 مثل Dolby Vision اطلاعات صحنه به صحنه اضافه می کند تا استریم ویدیو بهتر انجام شود.

با توجه به این که سامسونگ در توسعه ی +HDR10 نقش اساسی داشت، پشتیبانی نکردن تلویزیون های ال جی از این قابلیت، عجیب به نظر نمی رسد. ولی از آنجایی که برنامه های HDR زیادی منتشر شده اند و تعداد زیادی ویدیوی 4k به صورت HDR10+ در دسترس هستند، فقدان این قابلیت قابل اغماض نیست.

تلویزیون های 8K سامسونگ از HDR10+ پشتیبانی می کنند اما Dolby Vision را پوشش نمی دهند. تا این لحظه تنها تلویزیون های پاناسونیک و فیلیپس از HDR10+و Dolby Vision به صورت همزمان پشتیبانی می کنند.

اتصالات این تلویزیون شامل HDMI، سه ورودی USb، وای فای و بلوتوث می شود. همه ی ورودی های HDMI v2.1 هستند و این یعنی می توانند محتوای 8K را تا سرعت 60Hz مدیریت کنند. ورودی HDMI 2.1 از eARC نیز پشتیبانی می کند و فرمت های صدای Dolby Atmos و DTS:X را با استفاده از ساندبار و گیرنده های AV اجرا می کند. تلویزیون های رده بالای ال جی می توانند Dolby Atmos را رمزگشایی و اجرا کنند.

ورودی های HDMI از نرخ های نوسازی تصویر مختلف و تاخیر پایین که در ایکس باکس وان اس و وان ایکس وجود دارد، پشتیبانی می کنند.

عملکرد:

LG 75SM9900 وظایفش را به خوبی انجام می دهد.این تلویزیون برای لذت بردن از رزولوشن 8k طراحی شده است. تصاویر 8k بسیار واضح، خالص و واقعی هستند؛ طوری که گاهی فراموش می کنید در حال تماشای تلویزیون هستید.

یکی از دلایل کیفیت بالای تصویر، کوچک بودن پیکسل ها حتی بر روی صفحه نمایش های 75 اینچی است، پیکسل ها قابل تشخیص نیستند. علت دیگر خط های بسیار باریک و ظریف هستند که اصلا نویز و خط و خش ایجاد نمی کنند. قسمت از آن هم به ترکیب جزییات با رنگ های واقعی مربوط می شود که به هر چیزی جلوه ی سه بعدی می دهد. بهترین سایز برای تلویزیون های 8k 75 اینچ است.

ال جی ادعا می کند تلویزیون های 8k این برند نسبت به برندهای رقیب کیفیت بهتری دارد. باید گفت تصاویر ال جی بافت عمیق تری دارند و حتی کمی بیش از 8k به نظر می رسند.

ترکیب فناوری گستره ی دینامیکی با رزولوشن 8k باعث می شود تماشاگر فکر کند به واقعیت نگاه می کند و نه به تصویر تلویزیون. حس سه بعدی بودن تصویر در فریم های HDR بیشتر نمود پیدا می کند.

یکی از نقاط قوت این تلویزیون، رنگ ها هستند. با استفاده از فناوری نانوسل رنگ ها کاملاً غنی، چشمگیر و تصفیه شده هستند. غلظت رنگ ها در نقاط روشن تصویر هم به خوبی حفظ می شود.

سیستم اسپیکرهای 75SM9900 بسیار خوب طراحی شده است و صدا حتی از تصویر هم بهتر است. هوش مصنوعی استفاده شده در این تلویزیون هرگونه محتوا را شناسایی می کند و اسپیکرها را طوری تنظیم می کند که بیشترین بازده را داشته باشند.

برچسب ها:

تلویزیون ،ال جی 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما