ملیله زنجان یک گام تا جهانی شدن

1398/09/30

ملیله زنجان یک گام تا جهانی شدن
مشاور معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور با اشاره به اینکه زنجان مرحله نخست ثبت جهانی شهر ملیله را گذرانده است، گفت: تاکنون هشت شهر و دو روستای ایران ثبت جهانی شده است.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، ملیله زنجان جزو فاخرترین و اصیل‌ترین صنایع‌دستی کشور محسوب می‌شود و با توجه به کشفیات باستان‌شناسی تاریخچه ملیله در کشور به دوره هخامنشیان مربوط است و در دوران ساسانی نیز صنعتگران فلزکار و به ویژه نقره‌کاران ظروف‌ گران قیمت و سرشار از ذوق و سلیقه هنری خود را برای مصرف طبقات مرفه جامعه می‌ساختند.

امروزه آثار ارزشمندی از هنر ملیله دوران قبل در قالب سر قلیان، گیره استکان، سینی، گوشواره، سینه‌ریز، شعمدانی‌ها، ظروف نقره‌ای، سرویس‎های چایخوری موجود است وجود دارد که دارای نقوش زیبا هستند.

امروز افتتاح خانه ملیله زنجان با حضور رئیس شورای جهانی صنایع دستی منطقه آسیا و اقیانوسیه، ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی و سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان زنجان برگزار شد.

همزمان با شب یلدا چهار نفر از ارزیابان سازمان صنایع دستی به زنجان سفر کرده و از کارگاه‌های صنایع دستی، فضاهای آموزشی، فروشگاه‌ها، بازارچه‌ها و فروش ملیله در بازار سنتی را بازدید و ارزیابی می‌کنند.

رئیس شورای جهانی صنایع دستی منطقه آسیا و اقیانوسیه در این برنامه با اشاره به اینکه رئیس سازمان میراث جهانی بررسی‌های انجام شده را به روسای سایر مناطق که قبلا پرونده زنجان را مطالعه کرده‌اند، ارسال می‌کند، افزود: امید داریم که با شرایط زنجان بتوانیم این شهر را به عنوان شهر جهانی ملیله معرفی کنیم.

غدا هیجاوی با اشاره به اینکه پس از ثبت زنجان به عنوان شهر زنجانی انتظار فعالیت‌‌های بیشتری از این استان خواهیم داشت، تصریح کرد: خوشبختانه هنر ملیله در این شهر پیشرفت خوبی داشته و به مراحل خوبی رسیده است.

وی با اشاره به اینکه با توجه به بازدیدهای انجام شده زنجان ظرفیت خوبی در حوزه ملیله دارد، اضافه کرد: زنجان شهر تاریخی است که در این حوزه ظرفیت‌های خوبی دارد و باید از آن به نحو احسن استفاده شود.

رئیس شورای جهانی صنایع دستی منطقه آسیا و اقیانوسیه با اشاره به اینکه باید ارزش جهانی هنر ملیله در جامعه فرهنگ‎سازی شود و اینطور نباشد که خریدار به دنبال قیمت پایین صنایع دستی باشد، تصریح کرد: در این حوزه باید مسؤولان استانی تلاش لازم را انجام دهند.

کوین مورییکی از ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی نیز در این جلسه گفت: با معرفی زنجان به عنوان شهر جهانی ملیله درهای بسیاری در زمینه اقتصادی به روی استان گشوده می‌شود.

وی ادامه داد: برای ثبت جهانی هر شهر یک سری شاخص‌هایی وجود دارد که باید در سطح بین‌المللی قرار گیرد و از طرفی باید دیده شود که تعداد کارگاه‌هایی که در شهر فعال است در سطح آن شهر است یا نیست.

ثبت 39 شهر جهانی در دنیا

ویدا توحدی با اشاره به اینکه ابداعات بین‌المللی، کار به صورت خانوادگی، تامین معیشت مردم از طریق آن هنر، حمایت دولت از هنرمندان این رشته، وجود گالری و موزه مناسب برای این هنر دستی از جمله فاکتورهای ثبت شهر جهانی است، گفت: پس از اینکه بررسی لازم درباره وجود این فاکتورها انجام شد، گزارش این بازدید به منطقه اقیانوسیه ارسال و در آنجا پس از تایید 6 منطقه اولیه را گرفت به شورای جهانی صنایع دستی می‌رود و در آنجا نیز پس از تایید پنج قاره به عنوان شهر جهانی ثبت خواهد شد.

مشاور معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور با اشاره به اینکه زنجان فعلا مرحله نخست را گذرانده است، تصریح کرد: باید مطمئن باشیم که همه فاکتورهای اعلامی وجود دارد.

وی درباره تعداد شهرهای ثبت شده نیز گفت: تاکنون 39 شهر جهان و در ایران نیز هشت شهر و دو روستای جهانی ثبت جهانی شده است.

عیار ملیله زنجان بالاست

وی با اشاره به اینکه با وجود زمینه‌های لازم، ثبت زنجان به عنوان شهر جهانی ملیله می‌تواند به شکوفاتر شدن این هنر کمک کند، افزود: شهر زنجان در زمینه صنایع‌ دستی بسیار غنی‌ بوده و حیف است که این شهر به نام شهر ملیله نام‌گذاری نشود.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان نیز در این باره گفت: مردادماه سال 97 با موافقت شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی، زنجان به عنوان شهر ملی ملیله ایران ثبت شد که پس از آن تلاش های بسیاری برای ثبت این شهر به عنوان شهر جهانی ملیله صورت گرفته است.

مجید ارجمند افزود: در این راستا آبان ماه امسال نیز شهردار زنجان در نخستین همایش بین‌المللی شهرداران شهرهای جهانی صنایع‌دستی به عنوان شهر متقاضی ثبت جهانی ملیله در مالزی حضور یافت.

وی با اشاره به عیار 999 نقره به کار رفته در ملیله زنجان، آن را هنری خیره کننده خواند و بیان کرد: ملیله زنجان به خاطر اصالت نقوش، به ویژه ظرافت منحصر به فرد آن، از جمله هنرهای شگفت‌انگیز و خیره کننده از دیدگاه اهل هنر است.

فارس

برچسب ها:

ملیله ،صنایع دستی ،زنجان 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما