ظرفیت بالای همدان در حوزه صنایع دستی

1398/10/02

ظرفیت بالای همدان در حوزه صنایع دستی
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری همدان از فعالیت ۴۴ هزار هنرمند صنایع دستی در همدان خبر داد و گفت: ۲۵ درصد این هنرمندان در ملایر فعالیت دارند.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، علی مالمیر در نشست ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی در ملایر با اشاره به اینکه سومین سفر بازرسان شورای جهانی صنایع دستی به استان همدان امروز رقم خورده است اظهار کرد: استان همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن است و در حوزه صنایع دستی دارای ظرفیت‌های بالایی است.

وی از فعالیت ۴۴ هزار هنرمند صنایع دستی در استان همدان خبر داد و افزود: ۲۵ درصد از این ظرفیت در شهرستان ملایر است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان با بیان اینکه ۷۵ رشته صنایع دستی در استان همدان فعالیت دارند گفت: در حال حاضر ۲۵ کانون صنایع دستی در استان فعال است که در بسیاری از این کانون‌ها بیکار وجود ندارد.

وی با بیان اینکه ۲۵ سازمان مردم‌نهاد نیز در حوزه صنایع دستی فعال هستند که یک‌چهارم آن در شهرستان ملایر است ابراز امیدواری کرد سفر ارزیابان سازمان جهانی صنایع دستی مقدمه‌ای باشد تا بتوانیم ظرفیت‌های مبل و منبت شهرستان ملایر را معرفی کنیم.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به ظرفیت‌های ملایر در حوزه مبل و منبت اظهار کرد: امروز چشم جوانان ملایری به قضاوت بازرسان شورای جهانی صنایع دستی است و بی‌شک این حضور در تاریخ ملایر به یادگار خواهد ماند.

حجت‌الاسلام احد آزادیخواه با بیان اینکه سال گذشته قانون ارتقای سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری به وزارتخانه در مجلس تصویب شد گفت: به دنبال آن امسال ۲۸ درصد بودجه صنایع دستی کشور افزایش یافت.

دیگر نماینده مردم ملایر در مجلس نیز با بیان اینکه بازدید بازرسان شورای جهانی صنایع دستی بی‌شک باعث پیشرفت هنر منبت خواهد شد گفت: پارلمان ایران با توجه به اهمیتی که برای صنایع دستی قایل است، سازمان میراث فرهنگی را به عنوان وزارتخانه ارتقا داده است .

محمد کاظمی گفت: این اقدام برای آن انجام گرفت تا وزیر بتواند با اختیارات قانونی بیشتری در مسیر حفظ و توسعه صنایع دستی کار کند.

رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی نیز با بیان اینکه از پرونده ارسالی برای ثبت جهانی منبت ملایر راضی هستم تصریح کرد: خیلی علاقمند بودم شهر ملایر را از نزدیک ببینم.

«غاده حجاوی» با بیان اینکه تاریخچه هنر و توان رقابت هنر منبت ملایر در دنیا کم‌نظیر است بر لزوم توجه به مسائل فرهنگی تأکید کرد و گفت: برای تحقق اهداف توسعه هنر منبت ملایر دانشگاه باید وارد عمل شود.

وی با بیان اینکه گزارش این سفر به شورای جهانی صنایع دستی روسای قاره‌های مختلف این شورا ارسال می‌شود گفت: بعد از تایید و تصویب جهانی شدن منبت ملایر گواهی این موضوع برای افراد مختلف و ذی‌نفعان ارسال خواهد شد.

رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی با اشاره به اینکه بعد از تصویب جهانی شدن منبت ملایر، باید این شهر با دیگر مراکز هنر در جهان همکاری داشته باشد، توجه به افزایش صادرات، نظارت بر کیفیت و تاسیس مراکز دانشگاهی و فنی و حرفه‌ای را از نیازهای اصلی هنر منبت ملایر دانست و خواستار حفظ و احیا کارگاه‌های سنتی شد.

امروز بازرسان شورای جهانی صنایع دستی از شهرک صنعتی مبلمان حاجی‌آباد ملایر، واحدهای نمایشگاهی، بازار مبل ملایر، چند واحد کارگاهی در سطح شهر، مرکز نوآوری مبل و منبت دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر، مرکز تحقیقات و توسعه مبل و منبت دانشگاه ملی ملایر، واحدهای نمایشگاهی کوچه کارخانه قند، بلوار شهید بهشتی، مرکز فنی و حرفه‌ای آموزش خواهران و منبت‌کاری‌های سطح شهر بازدید می‌کنند.

فارس

برچسب ها:

صنایع دستی ،همدان 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما