صدای پای افزایش قیمت لوازم خانگی می آید؟

1398/10/04

صدای پای افزایش قیمت لوازم خانگی می آید؟
پس از آغاز طرح ساماندهی مصرف سوخت که باعث شد کارت سوخت های فراموش شده مجددا احیا شوند، قیمت بنزین آزاد به لیتری 3000 تومان رسید و قیمت بنزین سهمیه ای از 1000 تومان به 1500 تومان افزایش پیدا کرد. اما و اگرهای اجرای این طرح بلاخره به بازار لوازم خانگی هم رسید و حالا این پرسش مطرح می شود که پروژه افزایش قیمت لوازم خانگی کلید خورده است؟

به گزارش دنیای لوازم خانگی، چند روز پیش اتحادیه لوازم خانگی تهران با ارسال پیامی از همکاران صنفی خود خواست تا در صورت هرگونه افزایش قیمت کالاهای خود، فهرست کامل آن را جهت بررسی به اتحادیه لوازم خانگی ارسال کنند.

در متن این اطلاعیه آمده است: به اطلاع همکاران گرانقدر و محترم صنف میرساند با توجه به دستورالعمل وزارت صنعت، معدن و تجارت در صورت هرگونه افزایش قیمت کالاهای خود، فهرست کامل آن را جهت بررسی به اتحادیه لوازم خانگی ارسال فرمایند.


مرتضی میری؛ رئیس اتحادیه لوازم خانگی در این باره به خبرنگار ال کا ایران گفت : این دستور العمل طی چند روز گذشته برای اتحادیه لوازم خانگی ارسال شده است که بر اساس آن واحدهای تولیدی موظف شده اند پیش از اعمال هر گونه افزایش قیمت، فهرست کامل کالاها و همچنین دلایل افزایش قیمت را برای درج در سامانه 124 ارسال کنند.

وی ادامه داد : باید تمامی مدارک به سازمان حمایت ارائه شود و اگر پس از بررسی مورد موافقت قرار گرفت، در سامانه 124 ثبت خواهد شد.

همچنین رئیس اتحادیه لوازم خانگی تاکید کرد که سازمان حمایت گفته که تا پایان سال به هیچ وجه افزایش قیمت نخواهیم داشت.


صدای پای افزایش قیمت لوازم خانگی می آید؟

بر اساس بخشنامه ای که وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اتحادیه لوازم خانگی ارسال کرده این پرسش مطرح می شود که آیا این درخواست وزارت صمت از اتحادیه برای اجرای این دستور العمل، می تواند به منزله روشن شدن چراغ سبز برای افزایش قیمت لوازم خانگی در بازار ایران تلقی شود؟

برخی از کارشناسان حوزه حمل و نقل معتقدند که افزایش قیمت سوخت تا 40 درصد باعث رشد هزینه های حمل و نقل شده است. بر همین اساس افزایش قیمت حمل و نقل و البته تنش های اندک ارزی می تواند بهانه خوبی برای افزایش قیمت این کالا در بازار شب عید باشد.

البته سلطان حسین فتاحی؛ عضو هیئت مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در این باره معتقد است که افزایش قیمت بنزین، ربطی به افزایش قیمت ها در بازار ندارد. او گفت : «پس از افزایش قیمت بنزین، جلسه اضطراری برای بررسی این موضوع تشکیل شد. تولید کنندگان داخلی با افزایش بهره وری و کاهش هزینه های جانبی، تاثیر افزایش نرخ بنزین بر قیمت کالا را به حداقل رساندند بنابراین تغییراتی در قیمت لوازم خانگی نخواهیم داشت.»

وی در گفتگو با یکی از رسانه های کشور ادامه داد : «قیمت تمام شده به پارامترهای دیگری جز قیمت سوخت بستگی دارد چرا که صنف لوازم خانگی از صنایع بالادستی مانند فولاد و پتروشیمی تاثیر می پذیرند. این در حالی است که از یک هفته گذشته قیمت هر کیلو فولاد، ۲ هزارتومان و قیمت فروش در میان واسطه های پتروشیمی نیز به صورت غیر رسمی افزایش یافته است که سبب افزایش قیمت کالا می شود.»

اما حمیدرضا غزنوی؛ سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی با اشاره به عدم وجود ارتباط مستقیم میان افزایش قیمت بنزین و افزایش قیمت لوازم خانگی به خبرنگار ال کا ایران گفت : افزایش قیمت بنزین تاثیر مستقیم بر روی قیمت تمام شده کالای لوازم خانگی ندارد اما افزایش قیمت ارز، افزایش قیمت مواد اولیه و همچنین افزایش دستمزد ها و البته رشد قیمت قطعات داخلی تاثیرات مستقیمی بر این مهم دارند.

وی ادامه داد: اما از تاثیرات غیر مستقیم افزایش قیمت بنزین اگر بخواهیم صحبت کنیم باید بگوییم که هرچه این افزایش قیمت بر روی نرخ قطعات و مواد اولیه تولید تاثیر بگذارد، اثر نهایی آن بر روی قیمت تمام شده تولید کالای لوازم خانگی نشان داده خواهد شد.

در روزهای ابتدایی طرح ساماندهی مصرف سوخت هیچکدام از نهادهای دولتی و نظارتی زیر بار تاثیر افزایش قیمت بنزین بر قیمت تمام شده کالاها نمی رفتند. در همین رابطه عباس تابش؛ مدیرعامل سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان در گفتگوی خبری صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که افزایش قیمت کالاها در بازار ربطی به افزایش قیمت بنزین ندارد و بر اساس بررسی آمارهای سال های گذشته در مقایسه با مدت زمان مشابه در همین سال، این رشد قیمتی که در بازار به وجود آمده طبیعی است!!!

با گذشته بیش از یک ماه از افزایش قیمت بنزین، گویا دولت از موضع خود کوتاه آمده و حالا این افزایش قیمت ناشی از رشد قیمت سوخت را تا حدی طبیعی می داند. در همین ارتباط دکتر رضا رحمانی؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته است: «افزایش قیمت بنزین به صورت طبیعی بر همه چیز اثر گذاشته و نمی‌توان اثر آن را ندیده گرفت.»

از نهادهای نظارتی دولت اصرار و از تولیدکنندگان انکار

با تمام بخشنامه ها و اطلاعیه هایی که از سوی نهادهای نظارتی منتشر شده، برخی از تولیدکنندگان به دلیل افزایش هزینه های تولید دست به افزایش قیمت محصولات خود زده اند و از طریق شبکه های اجتماعی خود، این افزایش قیمت را رسما اعلام کرده اند.

البته این روش، تنها روش اعلام افزایش قیمت محصولات نبود چرا که بسیاری از تولیدکنندگان تخفیف های کالاهای خود را برداشته اند و از این طریق کسری های تولید را جبران کرده اند.

بررسی تمام آنچه گفته شد نشان می دهد احتمال افزایش قیمت لوازم خانگی در بازار ایران وجود خواهد داشت چراکه با توجه به گفته های وزیر صنعت و همچنین درخواست وزارتخانه مطبوع ایشان برای ارسال فهرست کاملا کالاها برای بررسی افزایش قیمت، تنها یک پیام مخابره می شود؛ افزایش تا حدی کنترل شده قیمت در بازار ایران. البته این نظریه فعلا در حد یک تحلیل بازار است و باید منتظر ماند و دید که در ادامه چه اتفاق هایی رخ خواهد داد.

جدای از اینکه این شائبه مطرح می شود که بازار لوازم خانگی ایران خیز بلندی برای جبران رکود سنگین ماه های گذشته برای بازار شب عید برداشته است، نهادهای نظارتی باید رصد کاملی از بازار لوازم خانگی داشته باشند. با نزدیک شدن به پایان سال و شرایط احتمالی که پیش تر به آن اشاره کردیم باید مراقب ورود مجدد دلال ها و برهم خوردن آرامش نسبی بازار لوازم خانگی ایران باشیم.

متاسفانه به دلیل بدعهدی آمریکایی ها در ماجرای ناتمام برجام که از اردیبهشت ماه سال 1397 آغاز شد، بسیاری از خریداران بازار لوازم خانگی از خرید کالا بی بهره ماندند. تنش های ارزی بی سابقه و به دنبال آن احتکار و کمبود کالا در بازار باعث افزایش قیمت چشمگیر کالا طی یک سال گذشته شده و همین امر کافی است که بسیاری از مردم توان خرید کالای مورد نیاز خودرا نداشته باشند.

به نظر می رسد باید پیش از وقوع هرگونه تنش و یا معضلی فکری به حال این چالش ها کرد تا بازهم مردم کشور در پایان سال جاری، تجربه تلخ دیگری را به خورجین خاطرات سال 1398 اضافه نکنند.

ال کا ایران

برچسب ها:

لوازم خانگی ،قیمت 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما