هشت گروه اصلی لوازم خانگی نیازمند دریافت شناسه کالا هستند

1398/10/09

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی مطرح کرد:
هشت گروه اصلی لوازم خانگی نیازمند دریافت شناسه کالا هستند
سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت: ۸ گروه اصلی لوازم خانگی نیازمند دریافت شناسه کالا هستند.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، گفت: حمیدرضا غزنوی ۸ گروه اصلی لوازم خانگی شامل تلویزیون، یخچال و فریزر، ماشین لباس شویی، جاروبرقی، پکیج، ماشین ظرف شویی و چرخ خیاطی نیازمند دریافت شناسه کالا هستند.

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با بیان اینکه طبق ابلاغیه وزارت صمت از اردیبهشت ماه امسال تولیدکننده‌ها و بازاریان موظف شدند که بر روی همه کالا‌های موجود در انبارهایشان شناسه کالا نصب کنند، افزود: از آذر ماه نیز این دستورالعمل به کارخانه‌های تولیدی ابلاغ شد.

وی گفت: بر این اساس کارخانه‌ها و تولیدکننده‌ها باید با مراجعه به سایت مربوط تولیدات و اطلاعات محصولات خود را اظهار و از طریق این سامانه شناسه کالا دریافت و در نهایت برچسب ایران کد، شماره سریال، شناسه کالا و کد رهگیری را بر روی تمامی کالا‌های تولیدی نصب کنند.

سید مرتضی میری رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی دیگر میهمان برنامه با بیان اینکه از ابتدای برنامه ریزی برای طرح مقرر شد کالای ایرانی از مبادی تولید شناسه بخورد، گفت: امروز حتی به وزارت صمت نامه‌ای برای دریافت مهلت بیشتر در اجرای طرح ارسال کردیم.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی افزود: طی جلساتی که با سازمان قاچاق کالا و وزارت صمت داشتیم، قرار شد طرح شناسه دار شدن کالا از تاریخ ۱۵ آذر تا ۵ دی ۹۸ اجرا شود و به فروشگاه‌ها اعلام شد که از این تاریخ به بعد از خرید کالا‌های بدون شناسه خودداری کنند.

او افزود: در صورتی که نتوانند به هر دلیلی شناسه را دریافت کنند، می‌توانند صورت این کالا‌ها را به طور محدود به اتحادیه‌های مربوطه اعلام کنند تا به سامانه اطلاع داده شود تا کالا شناسه دار شوند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی ادامه داد: بر اساس این طرح شناسه برای کالا‌های داخلی از محل تولید و برای کالا‌های وارداتی از گمرک بر روی کالا نصب می‌شود که با شماره گیری #۷۷۷۷*۴* تمام مشخصات کالا، داده می‌شود.

او با بیان اینکه کالای ایرانی قاچاق نیست و این طرح باید با اولویت کالا‌های خارجی آغاز می‌شد، گفت: طبق جلساتی که با وزارت صمت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز داشتیم مقرر شد کالا‌های خارجی در اولویت قرار داشته باشند.

میری با بیان اینکه اجرای این طرح تا ۱۵ دی ماه ممکن نیست، بیان کرد: در مدت باقی مانده تا این تاریخ کارخانه‌ها و فروشگاه‌ها آمادگی برای شناسه دار کردن کالا ندارند.

وی افزود: با وزارت صمت مکاتبه شده تا برای مدیریت بازار پیش‌بینی‌های لازم صورت بگیرد و تولیدکنندگان متعهد شوند کالای موردنیاز بازار را تامین خواهند کرد و بازار با مشکل مواجه نمی‌شود.

او گفت: در صورتی که تولیدکنندگان نتوانند تمام نیاز بازار را تامین کنند باید با مدیریت هوشمند واردات، کسری بازار را تامین کنیم.

ایلنا