گلایه صنعتگران از نمایشگاه مبلمان

1398/10/09

گلایه صنعتگران از نمایشگاه مبلمان
دست‎اندکاران صنعت مبلمان کشور دل خوشی از روند برگزاری نمایشگاه مبلمان امسال نداشتند و معتقدند هیچ عایدی برای صنعتگران این حوزه نداشته است.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، این دوره از نمایشگاه مبلمان اداری و منزل در حالی امسال دومین دوره برگزاری خود را سپری کرد که بسیاری از تولیدکنندگان و دست‎اندکاران صنعت مبلمان کشور که سابقه بسیاری نیز در این عرصه دارند دل خوشی از روند برگزاری این نمایشگاه نداشتند و معتقد بودند برگزاری این نمایشگاه هیچ عایدی برای صنعتگران این حوزه نداشته است.

مراسم افتتاح نمایشگاه مبلمان منزل و اداری در حالی از 4 دی ماه یعنی روز چهارشنبه آغاز شد که به دلیل آلودگی هوا، تعطیلی مدارس و طرح زوج و فرد بسیاری از مشتاقان وعلاقمندان به این نمایشگاه از حضور در آن محروم ماندند نکته‎ای که این سوال را برای مخاطبان و علاقمندان به این صنعت ایجاد می‎کند که چرا باید به دلیل عدم تدبیر درست از سوی مسئولان از حضور در چنین نمایشگاهی باز بمانند.

نکته مهم دیگری که نباید از غافل ماند این است که مسئولین برگزاری این نمایشگاه از جمله اتحادیه درودگران و مبلسازان چگونه در جهت برگزاری چنین نمایشگاهی که مخاطبان اصلی آن مردم آن هم از اقشار مختلف برنامه‎ریزی کردند که ساعت ۹تا۵ عصر را برای بازدید از نمایشگاهی به این مهمی در نظر گرفتند آیا این دوستان به این موضوع فکر کرده بودند که کارمندان و حتی خانواده‎ها در این بازده زمانی قادر به بازدید از نمایشگاه خواهند بود یا خیر یا تنها درصدند بودند تا نمایشگاهی برگزار کنند و برایشان منفعت تولیدکنندگانی که دل به فروش و نمایش تولیدات خود در این نمایشگاه بسته بود مهم نبود.

در این مقطع حساس و مهم کنونی که رهبری بارها در دیدار اقشار مختلف کشور از حمایت از تولید داخلی سخت گفتند و از مسئولین درخواست داشتند تا تمام همت و تلاش خود را برای تقویت تولید داخلی در شرایط تحریمی که کشور در آن قرار دارد به کار ببندد چرا عده‎ای تنها به فکر کسب منفعت شخصی و گروهی خود هستند و برای صنعتی مثل مبلمان که می‎تواند بازار خوبی در جهت ارزآوری برای کشورمان محسوب شود فکری منطقی و اساسی اتخاذ نمی‎کنند و تنها با برگزاری یک نمایشگاه که بیشتر جنبه نمایشی دارد و حتی دغدغه تولیدکنندگان این صنف را نیز اقناع نمی‎کند اکتفا می‎کنند.

گفتنی است بیست و نهمین نمایشگاه صنعت مبلمان منزل و نهمین نمایشگاه صنعت مبلمان اداری در حالی امسال برای دومین بار متوالی برگزار شد که بسیاری از شرکت‎کنندگان این نمایشگاه که البته سهم بیشتری از آنها به فروشندگان مبلمان اختصاص پیدا کرده بود تا تولیدکنندگان، دل خوشی از روند برگزاری، نحوه تبلیغات و مافیایی که در نمایشگاه بیست و نهم در نحوه جذب مشتری وجود داشت نداشته باشند از این رو در گفت و گو با چندتن از تولیدکنندگان فعال و به نام بازار مبلمان ایران درباره برگزاری نمایشگاه بیست و نهم به گفت و گو نشسته‎ایم.

امیرحسین خالقی عضو اتحادیه مبلمان کشور در جمع خبرنگاران با ابراز نارضایتی از روند برگزاری نمایشگاه مبلمان اظهار کرد: مصادف شدن روند برگزاری نمایشگاه با تعطیلات استان تهران به دلیل آلودگی هوا و مسائل سیاسی که در کشور وجود داشت و تایم بدی که برای بازدید مردم از نمایشگاه درنظر گرفته شده بود هیچ سودی برای تولیدکنندگان مبلمان نداشت بلکه موجبات ضرر و زیاندهی نیز برای ما شد.

او افزود: در نمایشگاه امسال متاسفانه شاهد بودیم که فروشگاه‎داران به جای تولیدکنندگان مبل در نمایشگاه حضور داشتند و جنس خود را به مردم عرضه کردند که این روند سبب می‏شود تا قشر تولیدکننده ضرر کنند چرا که فروشگاه‎داران روند و نحوه فروش را بلدند و می‎دانند چطور جنس خود را به مردم بفروشند در حالیکه این رویکرد سبب می‏شود تا تولیدکنندگان ما سهمی در بازار کشور و حتی این نمایشگاه نداشته باشند.

این تولیدکننده صنعت مبلمان تصریح کرد: ما به عنوان یک تولیدکننده در نمایشگاه‎ها از جمله نمایشگاه دی ماه حضور پیدا کردیم تا جنس دست اول را به مشتریان تحویل دهیم اما حضور فروشندگان مبلمان سبب شده تا اجناس با کیفیت پایین در اختیار مردم قرار گیرد که این روند به ضرر همه به خصوص تولیدکنندگان است.

خالقی افزود: ما توقع داشتیم در نمایشگاه مبلمان فروشگاه‎داران حضور نداشته باشند چرا که تولیدکنندگان در طول سال کالاهای خود را به فروشگاه‎داران عرضه می‎کنند ولی فرصت نمایشگاه باید برای تولیدکنندگان باشد تا آنها بتوانند کالاهای خود را به صورت مستقیم به مردم عرضه کنند و مبلمانی که مردم در فروشگاه‎ها با قیمت گزاف می‎خرند با قیمت تولید عرضه کنیم از این رو انتظار داشتیم در طول این نمایشگاه فضا به تولیدکنندگان اختصاص پیدا می‎کرد نه اینکه بخش عظیمی از نمایشگاه به فروشگاه‎داران اختصاص پیدا کند.

او با اشاره به اینکه فضای بیشتر نمایشگاه به فروشگاه‎داران اختصاص پیدا کرده بود تاکید کرد: مشخص است که فروشگاه‎داران از توان بالایی برای فروش برخوردارند و حتی با ارائه کارت مغازه خود در جذب مشتری وارد عمل می‏شوند و با ارائه تخفیف‎های کذایی که ناشی از سودهای بالاست فرصتی را برای تولیدکننده در جهت ارائه کالاهای خود نمی‎دهند.

این تولیدکننده صنعت مبلمان با بیان اینکه مافیای و قدرت پنهانی به صنعت مبلمان کشور نیز ورود پیدا کرده است گفت: بدون شک در این صنعت نیز مافیای بزرگی وجود دارد چراکه زمانی که نمایندگان کشورهای خارجی در نمایشگاه حضور پیدا می‎کنند فرصتی برای صحبت با تولیدکننده ایرانی ندارد و تنها به واسطه برخی قدرت‎ها با برخی گروه‎های خاص وارد معامله می‏شوند و علی‎رغم اطلاع‎رسانی‎ها ما متوجه حضور آنها در نمایشگاه نمی‎شویم و متاسفانه یک مافیای گروهی اجازه حضور و بازدید این افراد از گروه‎های تولیدی را نمی‎دهد و تنها بازدید این دست از افراد به گروه‎ها و تولیدهای خاصی محدود است.

خالقی اظهار کرد: ما براین باوریم که مشکل امروز صنعت مبلمان کشور به دلیل ضعف نماینده دولت، اتحادیه درودگران و مبلمان و وزیر صنعت است که متاسفانه برای بهبود آن تا به امروز هیچ تدبیری اندیشیده نشده است و ما تا به امروز به عنوان تولیدکننده مبلمان کشور هیچگونه حمایتی از سوی دولت نداشتیم و تنها دلمان را به این خوش می‎کنیم که از نمایشگاه دستاوردی داشته باشیم که این روند هم به لطف دوستان محقق نمی‎شود.

او افزود: بنده به عنوان کوچکترین تولیدکننده این بخش انتظار دارم که دوستان حداقل با برگزاری یک مجمع درباره روند برگزاری نمایشگاه تصمیم‏گیری می‎کردند که این روند هم محقق نشد.

این تولیدکننده صنعت مبلمان با بیان اینکه هیچگونه تبلیغاتی در حوزه برگزاری نمایشگاه مبلمان صورت نگرفته است تصریح کرد: این نمایشگاه هیچ عایدی برای ما نداشت و فقط در نمایشگاه حضور داریم و این ضعف‎ها نشات گرفته از سیستم فرسوده، سست و مدیریت قدیمی و زد و بندهای پشت پرده است از این رو اگر این رویه ادامه پیدا کند بدون شک تولیدکننده ناچار می‎شود کار را تعطیل کند و در نتیجه کارگران بسیاری بیکار خواهند شد و کارگاه‎های بسیاری که با این صنعت در ارتباط هستند تعطیل خواهند شد.

خالقی اظهار کرد: ما براین باوریم که مسئولی جدید و با فکرهای نو و جنگنده باید در حیطه صنعت مبلمان وارد صحنه شود و مافیای ایجاد شده در این صنعت را از بین ببرد چرا که مسئولین فعلی هیچ عایدی برای صنعت مبلمان کشور نداشتند.

او با اشاره به اینکه هیچ حمایتی از سوی تولیدکنندگان برتر کشور که کالاهای باکیفیت تولید می‎کنند صورت نمی‎گیرد تاکید کرد: اگر ما حمایت داشته باشیم و بتوانیم در بازارهای خارجی حضور پیدا کنیم بدون شک این روند برای کشور ارزآوری خواهد داشت و موجب رونق تولید داخلی نیز می‏شود اما متاسفانه تا به امروز حمایتی برای حضور تولیدکنندگان مبلمان در بازارهای خارجی وجود ندارد از این رو ما امیدواریم در نمایشگاه داخلی از فرصت بازدید نمایندگان کشورهای مختلف استفاده کنیم که متاسفانه این مهم هم به واسطه لابی‎گری دوستان در اتحادیه و سایر ارگان‎ها محقق نمی‎شود.

دست های پشت پرده چوب لای چرخ تولید کنندگان مبل نگذارند

همچینن هادی سعیدی یکی دیگر از تولید کنندگان صنعت مبل درباره روند برگزاری نمایشگاه مبلمان امسال گفت: این نمایشگاه متاسفانه در یک بازده زمانی کوتاه مدت ۴ روزه برگزار شد که دو روز از آن با آلودگی هوا مصادف شد که بسیار خلوت بود و روز جمعه تنها بخشی از مردم در نمایشگاه حضور داشتند و در روز پایانی نیز که به شنبه ختم شده یک روند معمولی در نمایشگاهی مثل مبلمان حاکم است.

او با اشاره به اینکه کیفیت کالاهای ایرانی روز به روز در حوزه مبلمان در حال پیشرفت است اظهار کرد: نه تنها محصولات ما بلکه محصولات تمام تولیدکنندگان داخلی با محصولات کشورهای خارجی مثل ترکیه و حتی ایتالیا رقابت می‏کند.

این تولیدکننده صنعت مبلمان افزود: مهم‏ترین مسئله‎ای که در حال حاضر صنعت مبلمان علاوه بر وجود مشکلاتی همچون مالیات، بیمه و شهرداری با معضل جدی به نام مسئله فروش روبه رو است که این رویه به دلیل عدم حمایت دولت و ارائه سوسبسیدهای لازم است هرچند که ما راضی هستیم که هیچ حمایتی از سوی دولت دریافت نکنیم اما دولت و دست‎های پشت پرده چوب لای چرخ تولیدکننده نگذارند تا ما بتوانیم به راحتی در جهت پیشرفت و حضور در بازارهای خارجی وارد عمل شویم.

سعیدی تصریح کرد: عراق، افغانستان، گرجستان، قرقیزستان و کشورهای حاشیه خلیج‎فارس می‎توانند بازار خوبی برای محصولات ایرانی باشند ولی متاسفانه حمایتی از تولیدکنندگان صنعت مبلمان وجود ندارد و در این بازار یکسری افراد با خریداری جنس از تولیدکنندگان کالای ایرانی را به خارج از کشور منتقل می‎کنند که در این مسیر نه سودی نصیب تولیدکننده می‏شود و نه ارزی وارد کشور می‏شود.

او تاکید کرد: صنعت مبلمان ارزآوری بسیاری برای کشور دارد و محصولات ایرانی قابلیت رقابت با بهترین برندهای دنیا از جمله ایتالیا را دارند و خیلی از محصولات ما قابلیت رقابت را دارند اما متاسفانه بازاری برای تولیدکنندگان وجود ندارد و مهیا نمی‏شود تا ما بتوانیم کارمان را پیشرفت دهیم.

این تولیدکننده صنعت مبلمان گفت: هیچگوهنه حمایتی از سوی وزارت صنعت و اتحادیه دوردگران از تولیدکنندگان مبلمان وجود ندارد و از نظر من یک شرکتی برای کسب منافع خودش این نمایشگاه را برگزار کرده است تا هم خودش سود ببرد هم سهمی به شرکت نمایشگاه‎ها بدهد.

سعیدی تصریح کرد: ما تصور کردیم به دلیل نزدیکی ایام عید در این نمایشگاه شرکت کنیم ولی متاسفانه به دلیل مصادف شدن نمایشگاه با تعطیلات آلودگی و یک روز برگزاری نمایشگاه در روز شنبه هیچ عایدی از این نمایشگاه برای تولیدکنندگان ایجاد نشد.

او با اشاره به اینکه نهادهای مسئول به ما کمکی نمی‏کنند از این رو بهتر است به ما کاری هم نداشته باشند تا به روند تولیدی خود ادامه دهیم تصریح کرد: ما امیدوار بودیم تسهیلاتی در حوزه مالیات و بیمه از طریق نهادهای اجرایی از جمله اتحادیه به ما اختصاص پیدا کند ولی این موضوع تا به امروز عملیاتی نشده و اتحادیه به معنای واقعی هیچ کار خاصی را در حمایت از تولیدکنندگان صنعت مبلمان کشور انجام نمی دهد.

باشگاه خبرنگاران

برچسب ها:

نمایشگاه ،صنعت ،مبلمان 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما