سامانه جامع گارانتی موجب برچیده شدن کارت‌های بی‌اعتبار می‌شود

1398/10/10

مدیرکل فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق:
سامانه جامع گارانتی موجب برچیده شدن کارت‌های بی‌اعتبار می‌شود
مدیرکل فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق گفت: پس از اجرای طرح شناسه کالا در گروه لوازم خانگی، مصرف‌کننده می‌تواند از طریق این شناسه و سامانه جامع گارانتی، خدمات پس از فروش دریافت کند.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، حمیدرضا دهقانی‌نیا، سخنگو و مدیرکل فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با حضور در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر با تأکید بر اینکه از ۱۵ دی ماه لوازم‌خانگی تولید داخل که فاقد شناسه کالا باشند، قاچاق محسوب می‌شود، گفت: طرح شناسه کالا از سال ۹۶ در دست اقدام است، پیش از این نیز وزارت صمت طی ابلاغیه‌ای در شهریور همین سال به کلیه تولیدکنندگان از جمله صنعت لوازم‌خانگی، لزوم درج این کد را گوشزد کرده است، بنابراین این مهلت زمانی به هیچ عنوان قابل تمدید نخواهد بود.

اطلاع‌رسانی در خصوص الزام درج کد شناسه کالا انجام شده است

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به سیر زمانی اجرای طرح شناسه کالا در گروه لوازم خانگی گفت: در خردادماه سال ۹۶، بازه زمانی لازم برای منوط کردن ثبت سفارش واردات لوازم‌خانگی به اخذ شناسه کالا در نظر گرفته شد، پس از این تاریخ، کلیه تولیدکنندگان مطابق با دستورالعمل ابلاغی از سوی وزارت صمت، موظف به اخذ شناسه کالا از «سامانه جامع تجارت» و همچنین «سامانه شناسه کالا» شدند؛ در نهایت نیز در اردیبهشت ۹۸، تمامی کالاهای موجود در انبارها و کالاهای در سطح عرضه مشمول دریافت شناسه کالا شدند.

وی ادامه داد: مهلت قانونی که بر اساس دستورالعمل آئین‌نامه اجرایی ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز تعیین شده، مدت‌ها پیش به اتمام رسیده است و قاعدتاً این زمان تمدید نخواهد شد. بدین ترتیب محصولات تولید داخل از ۱۵ دی ماه و کالاهای وارداتی از ۱۵ بهمن‌ماه، چنانچه فاقد شناسه کالا باشند، به عنوان کالای قاچاق محسوب خواهند شد.

دهقانی‌نیا با اشاره به الزام ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به اجرای طرح شناسه کالا، بیان کرد: در این ماده قانونی به صراحت آمده است که عرضه و فروش کالا در سطح بازار، بدون درج شناسه کالا نباید صورت گیرد؛ به همین منظور هماهنگی‌های لازم از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با وزارت صمت انجام شد و همچنین اعضای اتاق بازرگانی، اتحادیه‌ها و اتاق اصناف در جریان امر قرار گرفتند، بنابراین اینکه بیان می‌شود اطلاع‌رسانی لازم صورت نگرفته، به هیچ وجه صحیح نیست.

وی ادامه داد: اتحادیه‌ها و اصناف مرتبط با طرح شناسه کالا بایستی به تعهدات خود پایبند باشند، چراکه با اجرای این طرح، امکان شناسایی و تفکیک کالای اصیل از کالای غیراصیل با استفاده از بستر فناوری اطلاعات ایجاد می‌شود و در این صورت کسانی که فعالیت سالم اقتصادی دارند، از این طرح منتفع خواهند شد.

سامانه جامع گارانتی موجب برچیده شدن کارت‌های بی‌اعتبار می‌شود

مدیرکل فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه طرح دریافت و درج شناسه کالا بر اساس منظومه‌ای از سامانه‌ها ایجاد شده است، گفت: سامانه جامع گارانتی یکی از سامانه‌هایی است که به منظور ساماندهی خدمات پس از فروش محصولات لوازم خانگی طراحی و راه‌اندازی شده و در حال حاضر فعالیت دارد.

وی با اشاره به اینکه با راه‌اندازی و استقرار سامانه جامع گارانتی، فعالیت کارت‌های گارانتی که خدمات نامطلوبی ارائه می‌دهند خاتمه می‌یابد، گفت: سامانه جامع گارانتی به عنوان یک سامانه مکمل در کنار سامانه جامع تجارت و شناسه کالا قرار می‌گیرد و از این پس هم‌وطنان گرامی می‌توانند از طریق کد دستوری #۷۷۷۷*۴* اصالت کالای خریداری شده را استعلام کنند.

این مقام مسئول در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: در مرحله بعد از استعلام اصالت که بستر عملیاتی آن نیز فراهم است، مصرف‌کننده نهایی از طریق این شناسه می‌تواند خدمات پس از فروش نیز دریافت کنند؛ بدین ترتیب با توجه به ایجاد شفافیت و مشخص بودن ارائه‌دهنده گارانتی، در صورت ارائه خدمات نامطلوب، قابلیت پیگیری وجود دارد و خدمات پس از فروش از حالت آشفتگی خارج می‌شود.

وی ادامه داد: براین اساس مصرف‌کننده نهایی در آینده می‌تواند کیفیت خدمات شرکت‌های مختلف را بررسی و رتبه‌بندی کرده و با اطمینان بیشتری نسبت به انتخاب شرکت ارائه دهنده گارانتی اقدام کند.

دهقانی‌نیا با بیان اینکه این اقدامات با محوریت ستاد و همکاری وزارت صمت در خصوص عرضه لوازم خانگی در فضای‌مجازی نیز انجام شده است، عنوان کرد: بر این اساس آموزش‌ها و توجیهات لازم برای فعالان این حوزه نیز انجام شده و به آن‌ها ابلاغ شده است که باید در سایت‌های خود نیز همین رویه را طی کنند تا امکان استعلام اصالت کالا برای مصرف‌کننده فراهم گردد.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پایان گفت: بر اساس قوانین موجود در زمینه تجارت الکترونیک، حتی اگر محل تحویل کالای خریداری شده توسط مشتری، درب منزل باشد، بایستی امکان استعلام مجدد آن وجود داشته باشد، از سوی دیگر باید این اقدام هر چه سریع‌تر انجام شود چراکه به زودی ارائه خدمات پس از فروش به مصرف‌کننده، از طریق سامانه گارانتی و شناسه کالا مقدور خواهد بود.

مهر