فرش ایرانی هرگز نابود نخواهد شد

1398/10/27

عضو مركز ملی فرش ایران:
فرش ایرانی هرگز نابود نخواهد شد
عضو مركز ملی فرش ایران گفت: فرش ایرانی هرگز نابود نخواهد شد اما شاید تبدیل به یک کالای لوکس و یا از سبد خانوارهای ایرانی و خارجی حذف شود.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، بادام برجاه با اشاره به افت شدید تولید و استفاده فرش دستباف ایران در بازارهای داخلی و خارجی گفت: میزان صادرات فرش ایرانی در سال 1376 بالغ بر یک میلیارد و 400 میلیون دلار بود که به تبع آن تولید هم انجام می شد اما طبق آخرین آمارها، میزان صادرات فرش تا آبان ماه سال جاری به 48 میلیون دلار کاهش یافته است.

وی افزود: فرش ایرانی هرگز نابود نخواهد شد اما می تواند تبدیل به یک کالای لوکس شده و نهایتاً هم از سبد خانوارهای ایرانی و خارجی حذف شود و این یک زنگ خطر جدی است.

عضو مرکز ملی فرش ایران با اشاره به دلایل افت شدید فرش دستباف ایران بیان کرد: بخشی از این معضل به عدم توانایی بخش خصوصی برای هماهنگ شدن با استانداردهای بین المللی و داخلی و بخشی هم به کم کاری های بخش دولتی برای ایجاد بسترهای لازم برمی گردد.

بادام برجاه تصریح کرد: هیچ اعتقادی به حمایت بخش دولتی از بخش خصوصی ندارم، بلکه معتقدم بخش دولتی باید بستر مناسب را برای بخش خصوصی واقعی فراهم کند و نظارت عالیه داشته باشد.

وی با بیان اینکه 85 درصد اقتصاد کشورمان دولتی است افزود: درآمد کشورهای مختلف دنیا از ناحیه درآمدهای مالیاتی سازمانها و شرکتهای بزرگ است و این موضوع برای دولتها در ایران اهمیتی نداشته اما الان با بسته شدن شیرهای نفت توجه دولت به سمت درآمدهای دیگر متمرکز شده است.

مدیرعامل شرکت آذرباف تصریح کرد: دولتمردان هیچ وقت به صورت جدی و واقعی انجمن ها و اتحادیه های فرشی را در تصمیم سازی ها و اجرا و ن نظارت دخالت نمی دهند و دعوت آنها از بخش خصوصی صرفاً جنبه تشریفاتی دارد.

مشاور ارشد اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران، مدیریت بازار فرش را نیازمند یکپارچگی مدیریتی و واگذاری آن به بخش خصوصی دانست و گفت: صادرات فرش دستباف در کل دنیا کاهش یافته اما ما سهم مان را در بازار از دست داده ایم.

بادام برجاه با اذعان به وجود ظرفیت های بسیار زیاد و ویژه داخلی و خارجی در حوزه فرش مطرح کرد: با یک برنامه ریزی صحیح، ایجاد ظرفیت و اطلاع رسانی های گسترده می توان صادرات فرش ایرانی را ظرف دو سال به دو میلیارد دلار رساند.

رادیو گفت و گو

برچسب ها:

فرش دستباف ،تولید 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما