ضرورت تداوم تشدید نظارت بر بازار

1398/10/30

ضرورت تداوم تشدید نظارت بر بازار
تثبیت قیمت کالاهای اساسی در بازار بعد از اصلاح قیمت بنزین از جمله مطالبات مردم بود که مسوولان نهادهای ذیربط در آذربایجان‌شرقی در ۲ ماه گذشته برای تحقق آن از راه‌هایی همچون تشدید رصد بازار، تامین کالاهای مورد نیاز و تشدید نظارت و بازرسی کوشیده‌اند.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، نهادهای مسوول تنظیم بازار در آذربایجان شرقی از قبیل سازمان صنعت، معدن و تجارت، اداره کل تعزیرات و معاونت هماهنگی اقتصادی استانداری و دستگاه قضایی در این مدت کوشیده اند با نظارت و بازرسی دقیق در بازار عرضه، برای تثبیت و کنترل قیمت کالاها بکوشند.

بدیهی است که اتحادیه های صنفی به عنوان منتخب اصناف و اتاق اصناف به عنوان نقطه همگرایی این تشکل ها نیز همراه با رصد و گزارش های مردمی نقش مهمی در کنترل بازار و جلوگیری از سوء استفاده فرصت طلبان اقتصادی دارد و می تواند ضمن تعادل بخشی قیمت اجناس و کالاها به ایجاد حس امنیت اقتصادی و معیشتی در بین شهروندان نیز منجر شود.

ضرورت تداوم تشدید نظارت و بازرسی بر بازار

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه مسوولین امر، نظارت خوبی بر ممانعت از افزایش خودسرانه قیمت کالاهای اساسی مردم در بازار دارند، گفت: نظارت بر روند تثبیت قیمت‌ها باید کارآمدتر و جدی‌تر بوده و متناسب با قانون با متخلفین برخورد شود.

علی جهانگیری با قدردانی از سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی به دلیل افزایش بازدیدهای نظارتی از واحدهای مختلف صنفی و بنکداری در استان گفت: میزان تخلفات برخی واحدهای صنفی از زمان افزایش قیمت بنزین نیز افزایش یافته که باید نظارت ها استمرار داشته و با متخلفین متناسب با قانون برخورد شود.

وی ادامه داد: نظارت بر قیمت کالاهای اساسی مردم نیز باید کارآمدتر و جدی تر بوده و نتیجه این بازرسی‌ها از طریق رسانه ملی و سایر رسانه ها اطلاع رسانی شود.

وی عنوان کرد: این اطمینان را به مردم می دهیم که به دنبال ایجاد آرامش و ثبات در بازار هستیم و تمامی تلاش خود را برای ثبات و کاهش قیمت کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم در بازار انجام می دهیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار در ادامه با اشاره به ممنوعیت افزایش قیمت کالاها و اقلام مورد نیاز مردم اعلام کرد: قیمت بسیاری از کالاهای اساسی مردم پس از افزایش قیمت بنزین، نه تنها افزایش نیافته بلکه تثبیت شده است و تنها در چندین مورد خاص، شاهد افزایش های جزیی هستیم.

پایش مستمر موجود کالاهای اساسی در بازار

رییس سازمان صنعت معدن تجارت آذربایجان‌شرقی با اشاره به پایش مستمر موجود کالاهای اساسی در بازار و تلاش برای تامین آنها گفت: از زمان اصلاح قیمت بنزین تاکنون به منظور جلوگیری از افزایش قیمت کالاهای اساسی به ویژه در صنایع غذایی ۲۴ هزار تن شکر تامین و در اختیار صنایع غذایی استان قرار گرفته است.

حبیب امین زاده با ارایه گزارش از تامین اقلام اساسی مورد نیاز گروه‌های مختلف جامعه افزود: تامین و توزیع شکر و استمرار این موضوع ثبات قیمت کالاها و تولیدات این گروه صنعتی را در پی داشته است.

وی از تامین برنج هندی و پاکستانی به میزان لازم در سطح استان نیز خبر داد و اظهار کرد: در زمان کنونی توزیع استانی این اقلام در حال انجام بوده و مشکلی در تامین این کالاها وجود ندارد.

رییس سازمان صنعت معدن تجارت آذربایجان‌شرقی گفت: پایش مستمر آمار و اطلاعات اقتصادی از جمله قیمت و میزان موجودی کالاهای اساسی و هماهنگ شدن نظام توزیع با نیاز روز بازار از جمله دلایل توفیق در اثربخشی تنظیم بازار آذربایجان شرقی است.

امین زاده، با اشاره به گردآوری اطلاعات بازار در حوزه نظارت و بازرسی سازمان صمت استان ادامه داد: اقدامات نظارتی در ۵ محور رصد و پایش قیمت گروه‌های کالایی، بازرسی و کشف تخلف در این گروه کالاها، دریافت و رسیدگی به شکایات، تدوین گزارش عملکرد در اولویت های کالایی و در نهایت تحلیل و جمع بندی خلاصه و در هریک از جلسات تنظیم بازار استان ارائه می‌شود.

وی یادآوری کرد: از ابتدای سال تاکنون ۱۵ جلسه ستاد تنظیم بازار به صورت منظم برگزار شده و برآیند تصمیم‌های گرفته شده منجر به ثبات قیمتی در بازار شده است.

رییس سازمان صنعت معدن تجارت آذربایجان‌شرقی گفت: مقایسه پتانسیل تورمی سال ۱۳۹۷ از سوی وزارت صمت معادل ۳۰.۸ درصد محاسبه شد ولی تورم محقق شده ۲۶.۹ درصد است که بیانگر تاثیرگذاری ۴ درصدی سیاست های تنظیم بازار در کاهش تورم است.

امین زاده، با بیان اینکه باید مهمترین دلایل تورم و رشد قیمت ها را در متغیرهای حوزه اقتصاد کلان جستجو کرد، افزود: کنترل رشد نقدینگی، منطقی کردن نرخ ارز و ایجاد ثبات در بازار ارز و جلوگیری از نوسانات شدید آن، تقویت طرف عرضه اقتصاد و افزایش تولید، مکمل سیاست های تنظیم بازار در کنترل رشد قیمتها است.

تثبیت قیمت ۱۰۰ قلم کالا در آذربایجان‌شرقی

مدیرکل تعزیرات حکومتی آذربایجان‌شرقی گفت: قیمت ۱۰۰ قلم کالا در استان بعد از افزایش قیمت بنزین تثبیت شده است.

احد یوزباشی اظهار کرد: بعد از افزایش قیمت بنزین خیلی ها منتظر افزایش قیمت کالاهای اساسی بودند، اما با تدبیر و برنامه ریزی دقیق ضمن جلوگیری از افزایش قیمت ها، حتی ۳۰ قلم از کالاهای اساسی نیز با کاهش قیمت روبرو شده است.

وی نظارت دقیق و شفاف به قیمت در بازار را منوط به راه اندازی صندوق های مکانیزه عرضه و تقاضا در بازار دانست و گفت: خوشبختانه این ساز و کار در بازار پوشاک و لوازم خانگی شروع شده است و در بقیه کالاها نیز باید انجام شود.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان در مورد افزایش محصولات فولاد نیز گفت: این افزایش به علت افزایش قیمت ارز و همچنین صادرات این محصول است.

یوزباشی در رابطه با نهاده های دامی نیز افزود: به حد کافی خوراک دام و طیور در انبارها موجود است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

انجام ۱۸ هزار مورد بازرسی از واحدهای صنفی و تولیدی آذربایجان‌شرقی

سرپرست معاونت نظارت و بازرسی سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی نیز گفت: همزمان با اصلاح قیمت بنزین از ۲۴ آبان سال جاری تاکنون بیش از ۱۸ هزار مورد بازرسی از واحدهای صنفی و تولیدی انجام شده است.

مقصود رضازاده افزود: از این تعداد بازرسی ۲ هزار و ۵۶۷ مورد پرونده تخلف صنفی به ارزش بیش از ۳۷ میلیارد ریال تشکیل و برای رسیدگی به مراجع رسیدگی کننده ارسال شد.

وی اظهار داشت: در این مدت از مجموع ۱۲۴ قلم کالای اساسی مشمول طرح نظارتی در ۹۵ قلم کالا ثبات و یا کاهش قیمت و تنها در ۲۹ قلم کالا افزایش نسبی قیمت روی داده است.

سرپرست معاونت نظارت و بازرسی سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی گفت: میانگین درصد تغییرات قیمتی در ۱۲۴ قلم کالا در ۹ ماه اخیر ۱۴.۶ درصد و در ۵۵ روز اخیر ۲.۲ درصد بوده است.

رضازاده، مهار تنش های قیمتی در بازار با رصد روزانه و مستمر آن و عرضه به موقع برخی اقلام حساس را از عمده دلایل کاهش شکایات وارده به سامانه ۱۲۴ از میانگین روزی ۶۸ شکایات تلفنی در هفته اول و دوم اجرای اصلاح قیمت بنزین به میانگین روزانه ۳۱ شکایت در هفته گذشته اعلام کرد.

وی گفت: سامانه تلفنی ۱۲۴، اعلام شکایات حضوری، گزارش ناظران افتخاری، سایت ir.۱۲۴ ، اپلیکیشن آپ و سامانه تلفنی ۱۳۵ تعزیرات حکومتی از جمله درگاه های دریافت و رسیدگی به شکایات شهروندان در کلیه گروه های کالایی و خدماتی است.

ایرنا

برچسب ها:

قیمت ،لوازم خانگی 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما