علت استمرار و افزایش قاچاق لوازم خانگی چیست؟

1398/11/06

علت استمرار و افزایش قاچاق لوازم خانگی چیست؟
دبیر انجمن تولید کنندگان لوازم صوتی و تصویری دلیل استمرار و افزایش قاچاق لوازم خانگی را نبود عزم جدی مقابله با آن میان مسئولان عنوان کرد.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری درباره مواردی که باعث افزایش قاچاق لوازم خانگی می‌شوند اینگونه توضیح داد: افزایش واردات قانونی امکان افزایش سهم قاچاق را فراهم می‌کند به گونه‌ای که یک فرد می‌تواند با استفاده از برگه سبز اقدام به واردات هزار عدد از یک کالا کند و در کنار آن ۲۰ هزار عدد قاچاق وارد کند و توضیحش در این زمینه و برای این کار این است که آن ۲۰ هزار عدد را در دل همین هزار عدد کالای قانونی وارد کرده است.

محمدرضا شهیدی با بیان اینکه لوازم‌خانگی در کشور دارای ۵ میلیارد دلار بازار مصرف است، گفت: از این میزان حدود ۵۰ درصد به صورت قاچاق تامین می‌شود که امکان تشخیص کالای قاچاق چندان هم سخت نیست.

وی درباره کیفیت تولیدات داخلی کشور نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و با بیان اینکه تولیدات سال‌های اخیر در حوزه لوازم‌خانگی از کیفیت بالایی برخوردار بوده‌اند در توضیح بیشتر در این زمینه به ارائه مثالی پرداخت و گفت: تلویزیون‌هایی که در صدا و سیما استفاده می‌شود هم تولید داخل و با همکاری خارجی‌ها است.

دبیر انجمن تولید کنندگان لوازم صوتی و تصویری درباره آسیب‌هایی که قاچاق به حوزه تولید داخلی وارد می کند، با بیان این نکته که افزایش قاچاق لوازم خانگی باعث کاهش ۵۰ درصدی تولیدات داخل شده است، گفت: متاسفانه ۳۰ درصد از درآمد تولیدکننده داخلی برای مالیات و عوارض به دولت پرداخت می‌ شود، ولی واردکننده کالای قاچاق این مبالغ را پرداخت نمی‌کند.

شهیدی در ادامه این گفتگو به موضوع شناسه‌دار کردن کالا نیز اشاره و شناسه دار شدن کالا را عاملی برای تشخیص کالای قاچاق و قانونی عنوان کرد و گفت: این کار برای تشخیص کالای قاچاق و قانونی مفید است، اما برای کالای خاصی که حدود یک سال است اصلا تولید نمی‌شود و کلا قاچاق است چه باید کرد.

وی در پایان صحبتهایش با ابراز تاسف نسبت به اینکه عزم جدی میان مسئولان برای مبارزه و حذف کالای قاچاق وجود ندارد،گفت: دولت یا نمی‌تواند یا نمی‌خواهد یا اداره‌ای برای مبارزه با قاچاق کالا ندارد.

عصر اقتصاد
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما