تقویت مارکتینگ در حوزه صادرات فرش

1398/11/06

رئیس مرکز ملی فرش ایران مطرح کرد:
تقویت مارکتینگ در حوزه صادرات فرش
رئیس مرکز ملی فرش ایران با رئیس و اعضای هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادر کنندگان فرش دستباف ایران در ساختمان پاچنار (محل اتحادیه) دیدار و گفتگو کرد.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، در این دیدار عنوان شد که متاسفانه هنوز اهمیت و جایگاه فرش دستباف در کشور به ویژه میان مسئولان و برخی از دستگاه‌ها جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده در حالی که مجموعه قالی بافان، صنایع وابسته و فروشندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایرانی در رده افسران جنگ اقتصادی محسوب می‌شوند. رئیس اتحادیه و سایر اعضا با بیان دیدگاه‌ها خطاب به فرح ناز رافع رئیس مرکز ملی فرش ایران گفتند: ما همیشه پای کار هستیم هرچند در دوره‌های قبل خلف وعده‌هایی شد، اما برای همکاری آماده ایم و اعتقاد داریم وحدت لازمه رشد هنر صنعت فرش است.

کارشناسان و اعضای هیات مدیره اتحادیه تولید کنندگان و صادر کنندگان فرش دستباف ایران گفتند: متاسفانه فرش ماشینی را در بازار جای فرش دستباف به فروش می‌رسانند. بعنوان نمونه فرش‌های ماشینی را سر و ته کار ابریشم می‌بندند تا شبیه به دستباف شود. برخی هم طرح‌های فرش‌های دستباف را را کپی کرده و حتی ثبت رسمی می‌کنند. این‌ها بخشی از چالش‌های رخ داده در این بازار است و در کنار آن مشکلات قوانین و بخشنامه‌ها در حوزه صادرات هم داریم. معرفی ۲ نماینده ثابت اتحادیه در مرکز ملی فرش بخش دیگری از محور‌های این جلسه بود و اعلام شد: این دو کارشناس و عضو اتحادیه در دوره‌های قبل هم به طور ثابت نماینده اتحادیه در مرکز فرش بودند که نشان دهنده تعامل بیشتر اتحادیه با مرکز است.

فرحناز رافع در ادامه این جلسه با معرفی سوابق و فعالیت‌های کاری خود گفت: برخی دوستان بیان می‌کردند بنده بدون تجربه وارد مرکز شدم در حالی که در کارنامه کاری ام از ریاست شورای شهر، فعالیت در فرمانداری و شهرداری، بخشداری تا ریاست سازمان داوطلبان هلال احمر کشور، نماینده فدراسیون جهانی هلال احمر، مشاور وزارت صنعت و … دیده می‌شود و با توجه به تخصص و مدرک تحصیلی در حوزه کارآفرینی، خلاقیت و مارکتینگ و همچنین تجربه طراحی در حوزه قالی بافی و فرش با هدف امداد به این بخش وارد مرکز شدم که در این راه قطعا بدون حمایت و تعامل با بخش خصوصی موفق نخواهم بود.

رئیس مرکز ملی فرش ایران اظهار کرد: برنامه مفصلی تدوین کردم، اما به خودم اجازه ندادم آن را بدون مشورت و نظر بخش خصوصی و اتحادیه بیان کنم، چون مرکز ملی فرش ایران عصاره و چکیده تمام اتحادیه ها، قالی بافان، صنایع وابسته به فرش و کارشناسان است.

رافع گفت: مشکل اصلی فرش دستباف ایرانی بازار فروش و در این بازار موضوع بازاریابی و مارکتینک است و مرکز و دولت در این بخش فقط نقش سیاستگذاری و تسهیلگری دارد و برای ادامه راه بخش خصوصی و به ویژه اتحادیه باید همراه باشد. ما در حوزه فرش دستباف ایرانی می‌توانیم انقلاب ایجاد کنیم که این حرکت با ایجاد و ترمیم زیرساخت‌ها از تامین پشم و کرک و صنعت رنگرزی تا تامین ابریشم مورد نیاز اجرا می‌شود. اما سوال این است که چقدر در حوزه صنایع جانبی فرش هزینه کردیم؟ چقدر آن را به روز کردیم؟ یا همچنین در حوزه رنگرزی و نخ ریسی؟ اگر به تمام امور حرفه‌ای و تخصصی نگاه کنیم و اتحاد دستگاهی و بخش خصوصی وجود داشته باشد بازار جهان را از آن خود خواهیم کرد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران مشکلات در بخش قوانین صادرات فرش را دغدغه امروز صادرکنندگان عنوان کرد و گفت: با کمک اتحادیه و مرکز ملی قوانین باید به روز و چالش‌ها رفع شود.

اقتصاد24

برچسب ها:

صادرات ،فرش دستباف