ویروس کرونا چه تاثیری بر صنعت لوازم خانگی ایران خواهد داشت؟

1398/11/24

ویروس کرونا چه تاثیری بر صنعت لوازم خانگی ایران خواهد داشت؟
سوغات جدید چشم بادامی ها که این روزها جهان را تحت تاثیر خود قرار داده، وارد مرحله تازه ای شده است. کرونا ویروس یا همان ویروس کرونا که تا این لحظه جان بیش از 1013 نفر در جهان را گرفته و تعداد مبتلایان به آن از مرز 44 هزار نفر عبور کرده است، در آستانه ضربه زدن به اقتصاد جهان قرار دارد چرا که بیش از 15 درصد اقتصاد جهان به کشور مبدا ویروس کرونا، چین گره خورده است.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، اما در این گزارش قصد داریم تا به ابعاد دیگر این ویروس مرگبار نگاهی داشته باشیم. ویروس کرونا و تاثیرات آن بر صنعت لوازم خانگی دنیا در حال حاضر یک امر قابل بررسی است چرا که بخش عمده ای از قطعات تولید لوازم خانگی در دنیا، به ویژه ایران از این کشور وارد می شود.

در حال حاضر قراردادهای بزرگ تامین قطعات لوازم خانگی برای شرکت های تولیدکننده داخلی، با کشور چین بسته شده و بخش مهمی از قطعات “های تک” که توان تولید آن در کشور وجود ندارد، از طریق شرکت های چینی تامین می شود.

البته این موضوع مختص ایران نیست و بسیاری از کشورهای جهان در زمینه تولید به قطعات چینی وابسته هستند که با ادامه تعطیلی فعالیت های اقتصادی و تولیدی در کشور چین، احتمال تعطیلی بسیاری از این کارخانه ها در سراسر دنیا افزایش می یابد.

صنعت لوازم خانگی ایران که طی چند دهه گذشته پیشرفت چشمگیری نداشته و متاسفانه همواره وابستگی شدیدی به واردات مواد اولیه در آن موج میزده، این بار درگیر تراژدی ویروس کرونا در سرزمین مردان اژده ها شده است. خروج آمریکا از برجام باعث شد تا میزان وابستگی شرکت های بزرگ داخلی در حوزه تولید لوازم خانگی به کشور چین بیشتر شود و حالا این امکان وجود دارد که گسترش ویروس کرونا در چین و سایر کشورهای دنیا، بار دیگر صنعت لوازم خانگی ایران را دچار اختلال جدی کند.

در حال حاضر چین تنها کشوری است که در زمینه تامین قطعات لوازم خانگی همکاری خود با ایران را قطع نکرده و ادامه روند پیش رو می تواند مشکلات جدی را برای صنعت لوازم خانگی ایران به وجود بیاورد. ذکر این نکته ضروری است که تنها صنعت لوازم خانگی ایران درگیر این مشکل نخواهد بود بلکه بخش عمده ای از صنایع ایران و جهان نیز با مشکلات گفته شده مواجه خواهند شد.

به عنوان مثال جالب است بدانید که در صنعت خودرو، چین یکی از تامین کننده های کلیدی قطعات خودرو در جهان است که سهم آن در سال 2018 نزدیک به 35 میلیارد دلار رسیده بود.

در همین رابطه سایمون مک آدام، یکی از معروف ترین تحلیلگران اقتصادی Capital Economics گفته است : در صورت ادامه تعطیلی تامین کننده های چینی، کارخانه های بیشتری در جهان تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. وضعیت به گونه ای است که حتی اگر کارخانه های چینی دوباره فعال شوند، مشخص نیست که فعالیت این کارخانه ها به دلیل کمبود نیروی کار در اثر شیوع ویروس کرونا در چه زمانی به حال عادی باز خواهد گشت.

شیوع ویروس کرونا که البته ابهامات زیادی را نیز در سراسر جهان به وجود آورده و عده ای معتقد هستند که انتشار این ویروس نوعی خرابکاری و جنگ بیولوژیکی است، اقتصاد چین را دگرگون کرده است. همچنین وابستگی کشورهای دیگر به صنایع چینی باعث شده تا وضعیت اقتصاد در دیگر کشورها نیز متاثر از این اتفاق شود.

بر اساس گزارشات منتشر شده از سوی صندوق بین المللی پول در سال 2018، کشور آمریکا از کیک 80 هزار میلیارد دلاری اقتصاد جهان با سهم 24 درصدی در صدر این جدول قرار دارد.

پژوهش های اقتصادی نشان میداد کشور چین در سال 2021 این جایگاه را از کشور آمریکا خواهد گرفت و با تولید ناخالص داخلی 23159 میلیارد دلاری عنوان بزرگترین اقتصاد جهان را یدک خواهد کشید. همچنین آمریکا با 19390 میلیارد دلار و هند با 9459 میلیارد دلار به ترتیب در رتبه های دوم و سوم از این نظر قرار می گیرند. همچنین این پژوهش نشان میداد که این روند تا سال 2030 نیز ادامه خواهد داشت و چین با جهش چشمگیری فاصله خود با آمریکا را زیاد خواهد کرد.

حال با اتفاقات پیش رو بعید به نظر می رسد که چین بتواند به این جایگاه برسد و آمریکا به طور غیر منتظره ای همچنان بزرگترین اقتصاد جهان باقی خواهد ماند!!!

به نظر می رسد مسئولین حوزه لوازم خانگی کشور باید با مردم و البته خودشان رو راست باشند. شعار داخلی سازی گرچه بسیار غرور برانگیز است اما در چالش های اینچنینی نشان داده خواهد شد که تا چه اندازه در داخلی سازی قطعات، ویژه قطعات لوازم خانگی پیشرفت داشته ایم. قراردادهای جدید شرکت های لوازم خانگی و البته قراردادهای قبلی با تامین کنندگان چینی به زودی تحت تاثیر ویروس کرونا قرار خواهد گرفت و باید هرچه سریعتر به فکر راه چاره ای برای این مشکل جهانی باشیم.

ال کا ایران
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما