از بازار مبلمان چه خبر؟

1398/12/04

از بازار مبلمان چه خبر؟
با وجود آنکه کمتر از ۲۶ روز به شب عید زمان‌باقی است، بازار مبل در رکود به سر می‌برد، و خرید و فروشی در بازار نداریم.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، صنعت چوب و مبلمان یکی از صنایع سبک و زود بازده کشور محسوب می‌شود که ٨ تا ١٠ درصد اشتغال کشور را به خود اختصاص داده است بنابراین اهمیت خاص و ویژه‌ای برای بخش اقتصادی دارد.

باتوجه به اینکه به روز‌های پایانی سال نزدیک می‌شویم، اما خرید و فروش در بازار بسیار کم است و به قول قدیمی‌ها " پرنده پر نمی‌زند" و تولیدکننده‌ها نگران واحد‌های خود هستند.

با این حال بسیاری از تولیدکننده‌ها از وضعیت فعلی خود ناراضی اند و خواهان آن هستند که مسئولان بتوانند رسیدگی بیشتری به این موضوع داشته باشند؛ این در حالی است که بسیاری از آن‌ها توانستند مواد اولیه خود را در بازار تامین کنند.

مبلمان ساخت ایرانی گران نمی شوند

عبدالحسین عباسی رئیس اتحادیه درودگران و مبل سازان درباره وضعیت بازار مبل اظهار کرد: با توجه به روز‌های پایانی سال، بازار مبلمان قصدی برای افزایش نرخ در محصولات تولید ملی ندارد.

رئیس اتحادیه درودگران و مبل سازان با اشاره به اینکه هم اکنون بازار مبل در رکود به سر می برد، تصریح کرد: متاسفانه به علت افزایش تورم و کاهش قدرت خرید مردم، معامله ای در این بازار انجام نمی شود.

عباسی با تاکید بر اینکه پارچه افزایش قیمت داشته است اظهار کرد: متاسفانه بعضی از تولیدکنندگان قیمت محصولات خود را در بازار به قیمت بالاتری به فروش می‌رسانند و همین امر مانع رونق بازار می شود.

چوب نیست!

رئیس اتحادیه درودگران و مبل سازان با بیان اینکه چوب و رنگ در این صنف با کمبود مواجه است، یادآوری کرد: تولیدکنندگان با تلاش های فراوان حداکثر توان خود را برای تهیه مواد اولیه از جمله چوب انجام داده اند.

عباسی با اشاره به اینکه مبلمان از سبد خانوار حذف شده است افزود: این در حالی است که مبل، دیگر به عنوان کالای لوکس به حساب نمی‌آید.

رئیس اتحادیه درودگران و مبل سازان با اشاره به اینکه حدود ۵ هزار واحد صنفی دارای مجوز و پروانه و ۱۰ هزار واحد بدون پروانه کسب در کشور وجود دارد گفت: هماهنگی‌های لازم برای ارائه پروانه کسب آن‌ها انجام شده است.

توان خرید مبلمان در جامعه کاهش یافته است

یکی از تولیدکنندگان مبل در غرب تهران درباره وضعیت بازار مبل گفت: هم اکنون بازار بسیار در رکود است و خرید و فروشی در بازار نداریم.

این تولیدکننده در ادامه گفت: اگر بخواهیم مقایسه‌ای نسبت به سال گذشته داشته باشیم وضعیت بازار تعریف چندانی ندارد چرا که خرید و فروش نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است.

این تولیدکننده در ادامه بیان کرد: باتوجه به شرایط فعلی در کشور؛ مردم به دنبال تامین نیاز‌های اولیه خود هستند و کمتر برای خرید مبل اقدام می‌کنند.

نوعروسان خریدارهای بازار مبل هستند

یکی دیگر از تولیدکنندگان در شمال تهران در این باره گفت: با توجه به روز‌های پایانی سال، خرید و فروش در بازار به صورت عادی است و جنب و جوش در بازار وجود دارد.

این تولیدکننده در پاسخ به این پرسش که چرا وضعیت تولیدکننده در بازار در مناطق مختلف متفاوت است؟ اظهار کرد: جوابی برای این پرسش ندارم. اما وضعیت بازار ما به نسبت خوب است البته جنب و جوش نسبت به سال‌های گذشته به نسبت کمتر شده است.

وی در ادامه یادآوری کرد: ما نمی‌توانیم به طور قطع بگوییم که خرید و فروش کاملا قطع شده است، اما باتوجه به روز‌های پایانی سال، کمتر شده است.

این تولیدکننده در ادامه تصریح کرد: امیدواریم که بازار مبل هم همانند سایر کالا‌ها بتواند رونق یابد و بتوان تا حدی مواد اولیه آن را در بازار تامین کرد.

این تولید کننده در ادامه گفت: شاید بتوان گفت بیشترین خریداران ما در این بازار؛ عروس و داماد‌ها هستند چرا که برای زندگی مشترک خود مجبورند که مبل بخرند.

تعمیرات مبلمان رونق بیشتری گرفته است

یکی از خریداران مبل در این باره گفت: قیمت در بازار بسیار بالاست و نمی‌توان مبل را با دلخواه مناسب در بازار خریداری کرد چرا که قیمت‌ها بسیار نوسان دارد.

این مشتری در ادامه گفت: امسال ترجیح دادم به جای خرید مبل، رویه آن را عوض کنم که البته قیمت آن با خریدش تفاوت چندانی ندارد.

وی ابراز امیدواری کرد که مسئولان رسیدگی بیشتری به بازار داشته باشند که قیمت‌ها در بازار ثبات پیدا کند.

متاسفانه صنعت مبلمان سازی در کشور مهجور مانده و باوجود ظرفیت بالای اشتغالزایی و توانمندی تولیدکنندگان برای ساخت مبلِ با کیفیت، با هدف صادرات به بازار‌های خارجی، آنچنان که انتظار می‌رود از حوزه مذکور حمایت و پشتیبانی نمی‌شود.میدواریم که بازار مبل بتوانند همانند سایر کالاها؛ مواد اولیه خود را در بازار تامین کند و بتوانیم صادرات و وارداتی در این صنف داشته باشیم.

باشگاه خبرنگاران

برچسب ها:

صنعت مبلمان ،صادرات 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما