چگونه مبلمان را تمیز کنیم؟

1398/12/14

چگونه مبلمان را تمیز کنیم؟
با نزدیک شدن به عید نوروز و تغییر فصل بسیاری از خانواده‌ها درصدد خانه‌تکانی و تمیز کردن وسایل خانه هستند و یکی از مهم‌ترین وسایلی که تأثیر زیادی در ظاهر پذیرایی و نشیمن خانه‌ها دارد مبلمان است و معمولاً با شستشوی مبلمان ظاهر آن دوباره نو و پرجلوه می‌شود.

به گزارش اخبار ساختمان، تمیز کردن مداوم مبلمان باعث می‌شود که علاوه بر زیباتر شدن، طول عمر آن‌هم بالا برود.

شستشوی مبلمان

با استفاده از روش‌های مختلفی می‌توانید مبلمان را گردگیری کرده و آن را تمیز کنید، یا با استفاده از گردگیری و جاروکشی مبل این عمل صورت می‌گیرد و یا با استفاده از دستگاه‌های مخصوص بخارشوی مبلمان. توجه داشته باشید برای جارو کشیدن همه درزها و شیشه‌ها را خوب تمیز کنید و درنهایت روی آن برس بکشید؛ زیرا قسمت‌هایی که پاک نشده باقی می‌مانند، بعد از مدتی پاک کردن و شستشوی آن‌ها بسیار دشوار می‌شود.

یکی دیگر از راه‌هایی که برای شستشو و تمیز کردن مبل می‌توانید از آن استفاده کنید محلول شوینده است که در این موقعیت بهتر است کمی مایع ظرف‌شویی با کمی سرکه سفید و جوش‌شیرین و آب مخلوط شود و حاصل آن داخل یک افشانه قابل اسپری ریخته شود و با اسپری کردن آن در فاصله مشخص و با استفاده از یک پارچه تمیز شستشو را انجام دهید.

نحوه شستشوی مبل

با استفاده از روش‌های مختلفی شستشوی مبل می‌تواند انجام شود که یکی از آن‌ها استفاده از بخارشوی مبل است؛ با استفاده از این دستگاه پارچه مبل‌ها کاملاً تمیز و ضدعفونی می‌شود. راه دیگری که برای شستشوی مبل وجود دارد استفاده از محلول آب ولرم و شامپو است و شما برای این کار باید محلول را با یک ابر یا اسفنج بزرگ روی روکش مبل‌ها بکشید تا از آلودگی‌ها پاک شود و بعد از آن با استفاده از یک ابر خیس محل شامپو کشیده را بکشید تا کف روی مبل باقی نماند.

سعی کنید از هر روشی که استفاده می‌کنید چوب مبل خیس نشود زیرا مرطوب شدن چوب مبل باعث می‌شود که خیلی زود جلوه ظاهری خود را از دست بدهد و پوسته‌پوسته شود و باعث ترک خوردن کلاف مبل می‌شود.

راه دیگری که برای شستشوی مبل‌ها وجود دارد این است که آن‌ها را به مراکز شستشوی مبل بسپارید و در نهایت با استفاده از یک سشوار قسمت‌های مرطوب را کاملاً خشک‌ کنید تا پارچه‌ها خیلی زود شکل ظاهری خود را از دست ندهند و چروک نشوند و تا خشک شدن کامل از نشست‌ و برخاست روی مبل‌ها خودداری کنید.

روش‌های شستن مبل پارچه‌ای

اگر در خانه خود از مبل پارچه‌ای استفاده می‌کنید باید برای شستشوی آن‌ها حساسیت زیادی به خرج دهید زیرا شستن آن‌ها کمی سخت‌تر از سایر روکش‌هاست و اگر این کار به‌درستی انجام نشود مبل از قبل کثیف‌تر می‌شود و پارچه آسیب می‌بیند.

بهتر است برای این کار مبل را به‌خوبی جارو کنید و گردوغباری که روی آن قرار دارد را بردارید و همه شیارها و درزها را به‌خوبی با جاروبرقی تمیز نمایید. برای اطمینان از پاک شدن تمام گردوخاک از برس استفاده نمایید. اگر مو یا کرکی روی مبل وجود دارد از غلتک استفاده کنید و سپس با توجه به جنس پارچه مبل، نوع تمیز کردن را انتخاب کنید و یکی از چند روشی که گفته شد را برای شستشوی مبل انتخاب کنید؛ اما حتماً در یک‌قسمتی از مبل که جلوی دید نباشد یکی از این سه روش را امتحان کنید و در صورتی‌ که پاسخ خوبی گرفتید برای شستشوی تمام مبل از آن استفاده نمایید.

شستشوی مبل با دستگاه

یکی از مرسوم‌ترین روش‌ها شستن مبل با استفاده از دستگاه‌های مکانیزه است که برای همین کار درست‌ شده‌اند. در این دستگاه‌ها مخزن آب تمیز و کثیف جداگانه هستند و یک کمپرسور برای تولید کف و یک موتور مکنده قدرتمند مکش آلودگی‌ها را انجام می‌دهد و کفی که توسط این دستگاه روی مبل ایجاد می‌شود قدرت پاک‌کنندگی زیادی دارد و همچنین به علت تراکم بالا به داخل صندلی نفوذ نمی‌کند و قدرت مکش دستگاه باعث می‌شود که خیلی زود خشک شود.

بعضی از دستگاه‌های پیشرفته‌تر سیستم گرمایشی دارند که کف با درجه حرارت بالا تولید می‌شود و این باعث افزایش کیفیت شستشوی مبل خواهد شد.

اگر از این روش‌ها برای مبل شویی مخمل استفاده می‌کنید حتماً به برچسب محصول توجه داشته باشید و نکاتی را که برای شستشو روی آن درج‌شده رعایت کنید و با استفاده از پنبه مدام آن را تمیز کنید که آلودگی روی آن باقی نماند، زیرا هرچه بگذرد شستشوی آن سخت‌تر خواهد شد. می‌توانید با استفاده از آب‌لیمو و جوش‌شیرین و با استفاده از یکپارچه نرم روی مبل مخمل را به‌راحتی تمیز کنید.

برای تمیز کردن مبل چرم هم باید اول روی آن را جارو کنید و اگر لکه روی آن بود نوع آن را تشخیص دهید و از روش مربوط به آن استفاده کنید. برای لکه جوهر از دستمال کتان با الکل استفاده کرده و برای مبل چرم سفید آب‌لیمو و عصاره تاتار استفاده کنید.

ایسنا

برچسب ها:

مبلمان ،مبل چرمی