بازار لوازم خانگی در بوشهر متلاطم شده است

1398/12/17

بازار لوازم خانگی در بوشهر متلاطم شده است
در پی قرا گرفتن ایران در لیست سیاه اف ای تی اف، قطع همکاری برخی شرکت‌های خارجی، نوسان نرخ ارز در هفته‌های اخیر و کاهش موجودی فروشگاه‏‎های لوازم خانگی بازار این کالاها در استان بوشهر متلاطم شد و قیمت آنها اوج گرفت.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، پیش از برگزاری انتخابات در جمع بازاریان و مردم صحبت‏‌هایی که بیشتر جنبه روانی داشت حکایت از افزایش قیمت‏‌ها پس از دوم اسفند بود و پس از انتخابات با قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF این موضوع رنگ واقعیت به خود گرفت و قطع همکاری شرکت‌های ال جی و سامسونگ کره‌جنوبی با شرکت‌های ایرانی متاثر از تحریم‌های آمریکایی و جمع آوری تابلوهای این ۲ شرکت بیشتر به افزایش قیمت‎‌ها دامن زده است.

رئیس اتحادیه صنف توزیع‌کنندگان لوازم‌خانگی ایران نیز پایین کشیده شدن تابلوهای سامسونگ و ال جی، را پیشنهاد این اتحادیه عنوان کرد که در پی حرکت کره‌ای‌ها و تحویل ندادن جنس و مواد اولیه به شرکت‌های ایرانی اتفاق افتاده‌است.

در استان بوشهر بندرهای بوشهر، گناوه، دیلم، دلوار، کنگان، دیر، عسلویه و شهر چغادک محل عرضه لوازم خانگی است که عمده آنها نیز با برندهای ال جی و سامسونگ عرضه می‎شود و در چند روز اخیر قیمت چنین کالاهایی با افزایش زیادی همراه شده‌است.

بازدید میدانی از بازار عرضه لوازم خانگی خارجی در استان بوشهر ابعاد جدیدی از این موضوع را نمایان کرد طوریکه شاخص ترین آن تعطیلی برخی واحدها به امید ثبات قیمت‏‌ و هجوم شهروندان برای خرید از ترس افزایش بیشتر قیمت این اجناس است.

یک شهروند بوشهری گفت: حدود ۲ هفته پیش یک دستگاه یخچال فریزر دوقلو سامسونگ را به قیمت ۱۳۷ میلیون ریال خریم ولی اکنون قیمت این کالا به ۱۷۰ میلیون ریال افزایش یافته‌است.

مهدی مهران نژاد افزود: در ارتباط با سایر اقلام لوازم خانگی نیز چنین روندی مشاهده می‌شود طوریکه که اگر پیش از این ۳۰۰ میلیون ریال برای خرید کالاهای مورد نظرم کافی بود اکنون باید برای خرید آنها ۴۰۰ میلیون ریال تهیه کنم.

دیگر شهروند بوشهری گفت: برخی از واحدهای عرضه لوازم خانگی اعلام می‌کنند بیشتر کالاهای مورد درخواست مشتری را موجودی ندارند در حالی که این تنها بهانه‌ای برای افزایش قیمت کالاها است.

محمد نیکوسرشت ادامه داد: برخی نیز خرید ماه‎های گذشته دارند ولی حین فروش آنها را بر مبنای نرخ روز دلار و درهم عرضه می‎کنند.

وی افزود: نکته جالب فروشگاه‌‏ها این است که با افزایش دلار و درهم فوری بهانه برای افزایش قیمت پیدا می‌‏کنند ولی هیچگاه در برابر کاهش نرخ ارز قیمت آنها به تناسب افزایش‏‌ها، نزولی نشده‌است.

دیگر شهروند بوشهری گفت: با اعلام خبر تحریم شدن ایران از کالاهای ال جی و سامسونگ توسط کره جنوبی ترس از نایاب شدن این کالاها در بازار شهروندان را ناگزیر به خرید هیجانی کرده‌است.

محمد مرادیان عنوان کرد: در موضوع چنین کالاهایی به نظر می‌‏رسد تا پیش از افزایش قیمت کالاها باید اطلاع رسانی لازم صورت گیرد تا مردم در تلاطم بازار تن به خریدهای بالا قیمت ندهند.

فروشنده لوازم گفت: یک دستگاه کولر گازی که امروز با قیمت ۱۲۰ میلیون ریال می‎فروشم باید فردا آن را با قیمت ۱۳۰ میلیون خریداری کنم و با این شرایط ناگزیر به فروش کالاها به قیمت روز هستیم.

مهدی تنگستانی افزود: با افزایش قیمت‎ها فروشگاه‌های لوازم خانگی نیز دچار رکود می‏‌شوند زیرا باید در اثر کاهش قدرت خرید حجم فروش‌‏ها نیز بسیار کاهش می‎یابد.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی بوشهر گفت: ممانعت از ورود کالای ته لنجی(همراه ملوان) و افزایش قیمت دلار عامل افزایش قیمت لوازم خانگی در بازارهای بنادر استان بوشهر است.

سعید مفتخر افزود: همچنین با توجه به اینکه فعالیت نمایندگی‌ های شرکت‌‏های ال جی و سامسونگ در کشور تعطیل شده‌است این موضوع نیز به بالا رفتن قیمت لوازم خانگی در بوشهر دامن زده‌است.

وی ادامه داد: در جنوب کشور با توجه به نبود زیرساخت‏‌های مناسب برای تولید و تامین کالاهای مشابه داخلی باید ساز و کاری اندیشیده شود تا زمان ایجاد زیرساخت‏‌ها لوازم خانگی خارجی موردنیاز مرزنشینان تامین شود.

مفتخر اظهار داشت: این درحالی است که برخی از شرکت‌‏های داخلی که لوازم خانگی با کیفیت تولید می‎کنند برای تحقق شعار سال از تولیدات آنها جایگزین مشابه خارجی می‌شود زیرا به اشتغال نیز کمک می‌‏کند.

رئیس اتحادیه لنج‌داران و حمل و نقل دریایی استان بوشهر گفت: همه شغل‎‏ها در بنادر وابسته به دریا و دریانوردی این و در این بین تامین کالاهای مورد نیاز بازار لوازم خانگی به عنوان یک عضو کوچک از رفت و آمدهای لنج سنتی محسوب می‌شود.

سید علی موسوی گمارانی افزود: لنج های سنتی که به طور مستقیم در ارتباط با دریا هستند چرخ نیروی محرک بنادر محسوب می شود که اکنون بخاطر شیوع ویروس کرونا از ورود آنها به بنادر کشو.ر امارات ممانعت شده‌است.

وی بیان کرد: بالغ بر ۴۰۰ لنج سنتی بیش از ۲۰ روز است در انتظار ورود به امارت بودند تاکنون نزدیک به ۳۰ درصد آنها با قرارگرفتن در شرایط بلاتکلیفی به استان برگشتند.

موسوی گمارانی ادامه داد: این لنج ها باید خریدهای ماه پایان سال فروشگاه‌های مختلفی از جمله لوازم خانگی که از کشورهای مختلف خریداری شده‌است را از مبدا امارات به بنادر استان بوشهر منتقل می‏‌کردند که امتناع از ورود آنها مانع از ورود جنس‌های جدید به بازار استان بوشهر شده‌است که این موضوع به افزایش قیمت محصولات دامن زده‌است.

وی افزود: در موضوع ممانعت از ورود لنج‌های سنتی به بنادر امارات به دلیل شیوع ویروس کرونا لنج‌داران و ملوانان حاضر هستند حتی بدون تردد به شهرهای کشور مقصد از محل اسکه کالاهای خود را بارگیری و به مقصد بنادر استان بوشهر بازگردند.

موسوی گمارانی ادامه داد: هم اکنون نیز در خروجی بنادر استان بوشهر شبکه بهداشت کارکنان لنج‌ها را کنترل می‎کند و تا امروز حتی یک مورد از شیوع ویروس کرونا در میان آنها گزارش نشده‌است.

معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: ساماندهی بازار لوازم خانگی در این استان با هدف جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق آغاز شد.

ابوالقاسم محمد زاده افزود: برای جلوگیری از قاچاق کالا و شفافیت شبکه توزیع همه لوازم خانگی ساخت داخل و وارداتی موجود در بازار باید شناسه کالا دریافت کنند.

وی بیان کرد: در این زمینه به تمامی تشکل‌های صنعتی و واحدهای تولیدی اعلام شده‌است برای دریافت شناسه کالا برای محصولات تولیدی خود اقدام کنند.

محمدزاده ادامه داد: در سطح بازار هم با هماهنگی و اطلاع رسانی که با اتحادیه فروشندگان و توزیع کنندگان لوازم خانگی انجام شد باید در اسرع وقت برای کالاهای موجود خود شناسه کالا بگیرند.

وی یادآور شد: در شهریور سال ۱۳۹۵ آیین نامه شناسه و رهگیری کالا موضوع ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز از سوی دولت ابلاغ شد و پیرو آن دستورالعمل اجرایی ثبت و گرفتن شناسه کالا برای گروه لوازم خانگی تدوین شد.

محمدزاده یادآور شد: این گروه مشمول هفت قلم کالا در صنعت لوازم خانگی شامل کولر، یخچال، فریزر، تلویزیون، ماشین لباس شویی، ماکروویو، جاروبرقی بود که در ابلاغیه جدید پکیج نیز به آن اضافه شده‌است.

وی اضافه کرد: این قدم نخست است و در قدم‌های بعدی تمامی اقلام لوازم خانگی را شامل خواهد شد و باید تولید کنندگان و واردکنندگان اقدام به ثبت، گرفتن و نصب شناسه کالا کنند.

ایرنا

برچسب ها:

لوازم خانگی ،بوشهر ،قیمت ، 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما