صنعت فرش نیازمند توسعه صادرات است

1398/12/20

صنعت فرش نیازمند توسعه صادرات است
رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به وضعیت بازار صادرات فرش دستباف گفت: در حال حاضر ساماندهی صادرات فرش دستباف به کشورهای هدف به ویژه کشور های عضو اتحادیه اوراسیا، در اولویت است.
به گزارش اخبار ساختمان، فرحناز رافع گفت: باید بر اساس سلیقه بازار جهانی شامل طرح و رنگ به این کشورها فرش صادر شود؛ هر چند حفظ برند و هویت ایرانی فرش دستباف از اهمیت زیادی برخوردار است اما به دلیل اینکه در حال حاضر سلیقه مردم دنیا نسبت به گذشته تغییر کرده است، باید برای ماندگاری و حیات فرش ایرانی و صادرات آن، فرش‌هایی با سلیقه آنها و با حفظ اصالت ایرانی تولید شوند.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین چالش‌های مرکز ملی فرش ایران در حال حاضر رونق هر چه بیشتر بازار جهانی است، اظهار داشت: در صورتی که صنعت فرش کار آمد باشد باعث رونق بازار و تجارت جهانی ایران خواهد شد.

رافع افزود: برای رونق و صادرات فرش ایرانی ما نمی‌توانیم نقشه‌ها و طرح‌های قدیمی را همچون گذشته وارد بازار جهانی کنیم، بلکه باید به سمت تحول البته با حفظ فرهنگ و هویت ایرانی پیش رویم.

وی در ادامه اضافه کرد: یکی از مواردی که باعث بهبود صنعت فرش می‌شود متعادل سازی صنایع مرتبط و پشتیبان تولید فرش و همچنین شرایط عرضه و تقاضا است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: حمایت دولت از سرمایه گذاران، عرضه کنندگان تخصصی بسیار اهمیت دارد و علاوه بر این ایجاد مرکز جامع تخصصی فرش و زمینه سازی برای جذب سرمایه گذاران خارجی نیز به تقویت صنعت تولید فرش ایرانی کمک خواهد کرد.

این مقام مسئول اظهار داشت: علاوه بر این راه اندازی مرکز کنترل کیفیت فرش نیز بسیار حائز اهمیت است چرا که در حال حاضر مرکزی برای کنترل کیفیت نداریم.

وی اضافه کرد: افزایش خلاقیت و نوآوری، تقویت ساز و کار حمایت مالی از تولید کنندگان، تولید دانش مرتبط جهت ارتقای کیفیت و کاهش هزینه‌های وابسته، ایجاد انگیزه و توجه به سلیقه مشتریان جهت افزایش تقاضا، ایجاد فضایی برای رقابت سودمند و جهت دهی به بازارهای هدف نیز از دیگر عوامل بهبود صنعت تولید فرش است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران بیان کرد: افزایش رضایت مشتریان با ارائه خدمات با کیفیت و افزایش تبلیغات مناسب با رویکرد برند سازی واقعی، اعمال مدیریت هزینه‌ها و به دست آوردن بازارهای جدید و افزایش سهم صادرات در این حوزه از دیگر اقداماتی است که مرکز ملی فرش ایران به دنبال تحقق آن است.

وی در پایان یادآور شد: در حال حاضر ۳۰۵ هزار نفر از مزایای قانون بیمه‌های اجتماعی قالیبافان و صنایع دستی شناسه دار بهره مند می‌شوند که از این تعداد گفته شده ۲۶۵ هزار نفر در حوزه قالی بافی و مشاغل مرتبط به آن مشغول به کار هستند.

گفتنی است؛ آمار کل قالیبافان و مشاغل مرتبط به آن در سطح کشور حدود یک و نیم میلیون نفر است که از این تعداد حدود ۸۰۰ هزار نفر از تشکل‌های مرتبط به فرش دستباف کارت شناسایی دریافت کرده اند.

مهر
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما