گره کرونا در کار فرش چهارمحال و بختیاری

1398/12/24

گره کرونا در کار فرش چهارمحال و بختیاری
شیوع ویروس کرونا در کشور موجب اثرگذاری بر روی تولید فرش چهارمحال و بختیاری شده است و کارگاه‌های فرش دست بافت استان را به تعطیلی کشانده است.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، رییس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان چهارمحال و بختیاری از تولید ۲۰۰ هزار مترمربع فرش دستباف در این استان در سال جاری خبر داد و گفت: شیوع ویروس کرونا باعث تعطیلی ۲۰ مجتمع و کارگاه فرش‌بافی استان شد.

علیرضا جیلان روز شنبه در گفت و گو با ایرنا، به عضویت و شناسایی ۱۰۰ هزار بافنده فرش دستباف در این استان اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به کسادی صادرات و افزایش قیمت مواد اولیه فرش، نیمی از بافندگان غیرفعال شده‌اند.

رییس اداره فرش چهارمحال و بختیاری از غیر فعال و تعطیل شدن ۲۰ مجتمع و کارگاه فرش دستباف استان در اسفندماه به دلیل شیوع ویروس کرونا خبر داد و تاکید کرد: با غیر فعال شدن این کارگاه‌های بزرگ و متوسط بافنده بیش از ۲۰۰ نفر از کار بیکار شدند.

وی تصریح کرد: در سال‌های قبل، حدود ۴۰ درصد فرش‌های بافته شده در این استان به کشورهای آمریکا، آلمان و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌شد که امسال تنها بخشی از تولیدات به کشورهای همسایه به صورت مسافرتی و چمدانی ارسال شده است.

به گفته وی، فرش بختیاری گبه، یلمه، نایینی چهار سبک معروف فرش دستباف استان است،که فرش دستباف استان دارای مهر اصالت رنگ و شهرت جهانی دارد.

وی به وجود ۴۵ هزار دارقالی در استان اشاره کرد و گفت: نیمی از بافنده‌های فرش دستباف استان عضو تعاونی‌های فرش‌بافی هستند.

جیلان، با اشاره به اینکه بیشتر بافنده‌های استان تمایل به فعالیت خانگی دارند، تصریح کرد: سفارش‌پذیری فرش در استان به دلیل محدود بودن فضای کارگاه‌های فرش بافی کمرنگ است.

رییس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری از دریافت نشان جغرافیایی فرش دستباف ' یلمه ' خبر داد و گفت: با شناسنامه‌دار شدن فرش یلمه، خطر احتمالی کپی‌برداری از این فرش دیگر وجود نخواهد داشت.

چهارمحال و بختیاری دارای ۱۰ شهرستان است و فرش این استان از دیرباز به عنوان یکی از مهمترین صنایع دستی شناخته شده است و طرحهای قالی این استان شهرست ملی و بین‌المللی دارد.

فرش چهارمحال و بختیاری به ویژه دو نوعˈبافت نقشˈو چالشتری با گل‌های ترنج، لچکی، سرو کاج، گل مینا و با قاب‌های ترکیبی و خشتی‌های چهار ضلعی، یکی از زیباترین آثار هنری ماندگار در این سرزمین است.

فرش دستباف چهارمحال و بختیاری به دلیل استفاده از رنگ‌های طبیعی و گیاهی، دارای رنگ ثابت و اصیل است، به همین دلیل مورد توجه کارشناسان قرار می‌گیرد.

ویروس کرونا که کووید ۱۹ نام دارد، نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد.

این ویروس اکنون به بیش از ۱۰۰ کشور جهان سرایت کرده است و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا در مورد بهداشت جهانی؛ وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌های مکرر نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند.

ایرنا
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما