راهکارهای توسعه بازار فرش دستباف

1399/01/18

راهکارهای توسعه بازار فرش دستباف
رئیس هیئت مدیره انجمن علمی فرش ایران با اشاره به اشتغال حدود یک میلیون نفر قالی‌باف در کشور، برگزاری نمایشگاه‌های برون مرزی، اعزام و پذیرش هیئت‌های تجاری و کاهش مقررات "دست و پاگیر" را از جمله راهکارهای توسعه بازار فرش دستباف عنوان کرد.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، حمید کارگر با بیان اینکه ظرفیت اشتغال فرش دستباف بسیار زیاد است، اظهار کرد: برای پایداری این اشتغال لازم است بازار وجود داشته باشد، در غیر این صورت رغبتی به تولید نخواهد بود. اما تاکنون کمتر از ابزارهایی مثل تبلیغات، ترفندهای بازاریابی، برگزاری نمایشگاه‌های برون مرزی، اعزام و پذیرش هیئت‌های تجاری و سایر حربه‌های توسعه بازار در ایران استفاده شده است.

وی افزود: استفاده از ابزارهای توسعه بازار در کنار کاستن از مقررات دست و پاگیر و حمایت از فعالان تولید و تجارت فرش دستباف امکان توسعه بازار و افزایش اشتغال در این بخش فراهم می‌شود.

به گفته کارگر حدود یک میلیون نفر قالی‌باف فعال در کشور فعالیت می‌کنند، اما با افت شدید صادرات این اشتغال در معرض خطر قرار گرفته است.

صادرات فرش در هشت ماهه اول سال ۱۳۹۸ کمتر از ۵۰ میلیون دلار بوده که نسبت به متوسط ۵۰۰ میلیون دلاری صادرات فرش در دو دهه گذشته، حدود یک دهم شده است.

ارائه تسهیلات، راهکار رونق بازار داخل

رئیس هیئت مدیره انجمن علمی فرش ایران یکی از اثرات سوء بالا رفتن قیمت تمام شده فرش دستباف را افت فروش در بازار داخلی عنوان کرد و گفت: ایرانی‌ها یکی از بهترین، قدیمی‌ترین و شایسته‌ترین خریداران و مصرف‌کنندگان فرش دستباف هستند و می‌دانند که فرش دستباف مزایا و ویژگی‌های بیشتر و بهتری نسبت به فرش ماشینی دارد، اما یکی از عوامل مهم کم رونق بودن بازار داخلی، پایین بودن توان اقتصادی مردم است.

وی افزود: توان اقتصادی به دلیل تورم در حال کوچک‌تر شدن است و قیمت فرش دستباف مدام در حال بالا رفتن، بنابراین طبیعی است که فرش دستباف به عنوان یک کالای لوکس از سبد خانوار کنار گذاشته شود.

کارگر با بیان اینکه با بالا رفتن قیمت تمام شده فرش دستباف و کم شدن قدرت خرید و توان اقتصادی مردم بازار داخلی هم دچار مشکل شده، تصریح کرد: اگر دولت نگاه حمایتی داشته باشد، می توان از انواع ابزارها و امکانات مانند ارائه تسهیلات و وام به خریداران فرش دستباف برای توسعه بازار داخلی فرش دستباف استفاده کرد.

ایسنا
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما