خطر کرونا بیخ گوش کارگران شرکت های تولیدکننده لوازم خانگی

1399/01/18

خطر کرونا بیخ گوش کارگران شرکت های تولیدکننده لوازم خانگی
در شرایطی که شیوع ویروس کرونا باعث شده تا 20 اقتصاد برتر دنیا زمین‌گیر شوند و بیش از 4 میلیارد نفر در سراسر جهان در شرایط قرنطینه به سر ببرند، شرکت های تولیدکننده لوازم خانگی با اصرار مسئولین وزارت صنعت، معدن و تجارت از چند روز پیش خطوط تولیدی خودرا فعال کرده و کارگران این کارخانه ها در چنین شرایط خطرناکی مجبور شده اند که در محل کار خود حاضر شوند.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، بنا بر اطلاعات به دست آمده، از چند روز پیش شرکت های تولیدکننده لوازم خانگی فعالیت خودرا آغاز کرده اند و این در شرایطی است که شیوع ویروس کرونا همچنان ادامه دارد. تنها در 24 ساعت گذشته 69 هزار مبتلا و 4700 نفر فوتی بر آمار جهانی کرونا ویروس اضافه شده که این یعنی در هر سه دقیقه، یک انسان بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خودرا از دست می دهد.

آغاز به کار فعالیت شرکت های تولیدی با صدور مجوز بازگشایی کلیه مشاغل و کسب وکار ها از سوی وزارت صمت انجام گرفت که این اقدام با اعتراض وزیر بهداشت نیز همراه شد.

وزیر بهداشت در تاریخ 15 فروردین ماه سال جاری طی نامه ای از این اقدام وزارت صنعت ابراز نگرانی کرد و به رئیس جمهور نوشت: «متأسفانه ناگهان اخیراً بدون اطلاع ستاد نامه‌‌ای توسط قائم‌مقام محترم وزارت صنعت، معدن و تجارت به کلیه استان‌‌ها ابلاغ شده که عملاً دستورالعمل اداری برای بازگشایی کلیه مشاغل و مراکز کسب‌وکار تلقی می‌‌شود که این شیوه با نقش، مسئولیت و جایگاه ستاد ملی مقابله با کرونا مغایرت دارد.ضمن اعتقاد راسخ اینجانب و وزیر محترم کشور و دیگر همکاران‌‌مان به کمک هرچه زودتر به کاهش اثرات اپیدمیولوژیک کرونا بر اقتصاد کم‌بنیه کشور و تدوین پروتکل برای بازگشایی فعالیت‌‌های اقتصادی با اولویت ویژه، قویاً اعلام می‌‌کنیم که هر گونه تصمیم آتش به‌اختیار توسط هر دستگاه دولتی، غیردولتی، فرهنگی، مذهبی و غیره که مورد تأیید نباشد شعله‌‌هایش به‌سرعت دامن نظام سلامت و متعاقب آن اقتصاد کشور را خواهد گرفت.»

اصرار به تولید و بازگشایی کارخانه‌ها در شرایطی که ویروس کرونا چه در کشور ما و چه در سایر کشورهای جهان از مرز بحران عبور کرده و متاسفانه تا این لحظه جان هزاران انسان در سراسر دنیا را گرفته است، می تواند به فاجعه جبران ناپذیری در صنعت لوازم خانگی ایران ختم شود.

نگاه ویژه بخش صنعتی کشور در شرایط تحریم در سال گذشته نشان داده که صنایعی مانند خودرو، قطعه سازی، لوازم خانگی و … از جان مایع گذاشته اند تا چرخه تولید در کشور متوقف نشود اما در این شرایط چه اصراری به تولید وجود دارد؟

در صنعت لوازم خانگی هر کارخانه و یا کارگاه تولیدی میانگین 50 تا 500 کارگر دارند. اولین سوالی که مطرح می شود این است که آیا کارگران صنعت لوازم خانگی از کرونا ایمن هستند؟ آیا رعایت پروتکل‌ها می تواند بستر ایمنی برای کارگران این حوزه فراهم کند؟ اصلا نظارتی بر رعایت پروتکل ها از سوی شرکت های تولید کننده صورت می گیرد؟ جالب است که حدود 50 درصد از مبتلایان به ویروس کرونا هیچگونه علائمی از جمله تب را ندارند. حال اینکه در اجرای پروتکل ها تنها به بررسی تب افراد بسنده می کنند. از طرفی مهمترین پرسش اینجاست که آیا تولید لوازم خانگی در شرایط فعلی کشور یک ضرورت جدی محسوب می شود؟

واقعیت اینجاست که بررسی شرایط کشور نشان می دهد که در حال حاضر، حداقل در بخش صنعت لوازم خانگی می توان مدعی شد که نیاز جدی به تولید وجود ندارد. اول آنکه تولید برای کدام بازار؟ کدام تقاضا؟ هم اکنون تمامی بازارهای کشور در شرایط قرنطینه به سر می برند و حتی اگر تولیدی هم صورت گیرد، تقاضایی برای خرید وجود ندارد. بازارهای شهرهای بزرگ ایران از جمله پایتخت در تعطیلی کامل بوده و واحدهای صنفی فروش لوازم خانگی به محل کار خود نرفته اند.

همچنین بخش عمده ای از تولیدات کارخانه های لوازم خانگی توسط بنک داران شهرستان ها خریداری می شد که پر واضح است، بازارهای شهرستان ها نیز تعطیل شده اند.

پیش از شیوع ویروس کرونا نیز بازار لوازم خانگی به دلایل مختلفی از جمله افزایش قیمت کالاها در این بازار با رکود مواجه شده بود و تقاضای خاصی در آن وجود نداشت، حال این پرسش مطرح است که در این شرایط خطرناک که بر میزان عدم تقاضا در بازار لوازم خانگی افزوده شده، آیا تولید لوازم خانگی ضرورتی دارد؟ اصلا تقاضایی برای خرید کالا چه از سوی مشتری و چه از سوی بنک دارها وجود دارد؟

در صنعت لوازم خانگی زنجیره تولید و توزیع به یکدیگر متصل هستند و هیچ کدام را نمی توان از دیگری جدا کرد. در شرایطی که یک سر این چرخه بسته شده، چگونه قرار است تولید دستوری به کار اقتصاد خرد و کلان کشور بیاید؟

کرونا بازار جهانی لوازم خانگی را تعطیل کرده است

نکته دیگر تعطیلی کارخانه های بزرگ لوازم خانگی در کشور های مختلف جهان است. هم اکنون شرکت های بزرگی مانند سامسونگ و ال جی نیز کارخانه های بزرگ خود در کشورهای مختلف جهان را تعطیل کرده اند. به تازگی خبری در خصوص تعطیلی کارخانه سامسونگ در کشور آمریکا (اقتصاد برتر دنیا) نیز منتشر شده که نشان از وضعیت بحرانی و حساس در جهان را می دهد.

همانطور که وزیر محترم بهداشت نیز گفته است هر گونه تصمیم آتش به‌اختیار توسط هر دستگاه دولتی، غیردولتی، فرهنگی، مذهبی و غیره که مورد تأیید نباشد شعله‌‌هایش به‌سرعت دامن نظام سلامت و متعاقب آن اقتصاد کشور را خواهد گرفت. هم اکنون زنگ خطر برای کارگران شرکت های تولید کننده لوازم خانگی به صدا در آمده است و جان این عزیزان در خطر است.

اقتصاد دنیا در رکود کامل به سر می برد و قطعا هیچ شخص و نهادی کشور را به دلیل آمار کم تولید (حداقل در صنعت لوازم خانگی) در ماه های آتی سرزنش نخواهد کرد. جان و سلامتی کارگران بیش از هر چیز دیگری ارزش دارد و نباید با دید مصلحت اندیشی به شرایط فعلی کشور نگاه کرد.

ال کا ایران
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما