ضرر سنگین صنایع دستی همدان از کرونا

1399/02/23

ضرر سنگین صنایع دستی همدان از کرونا
سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان گفت: تولیدکنندگان صنایع دستی این استان ۱۲۶ میلیارد تومان از ‌شیوع ویروس کرونا خسارت و ضرر دیده‌اند.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، هاشم مظاهری افزود: طی آخرین آمار از تولید کنندگان و فروشندگان صنایع دستی در استان همدان کارگاه های غیرخانگی که با نیروی بیش از سه نفر به تولید در قالب ۲ هزار و ۹۵۰ کارگاه مشغول بوده و بیشتر در سه شهرستان تویسرکان، ملایر و بهار ‌(لالجین) واقع شده اند، ۱۲۶ میلیارد تومان از ‌شیوع کرونا آسیب دیده اند.

وی خاطرنشان کرد: در بخش فروش صنایع دستی نیز استان همدان دارای بیش از ۷۰۰ فروشگاه صنایع دستی است که بیشتر در شهرهای لالجین، ملایر، تویسرکان و همدان واقع شده اند که در ایام شیوع کرونا، اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ تعطیل بودند که آنها نیز بیش از ۹۹ میلیارد تومان خسارت دیدند.

مظاهری ادامه داد: تولید کنندگان و مشاغل خانگی نیز که محصولات خود را در بازارچه های فصلی و نوروزگاهی عرضه می‌کردند نیز باتوجه به نبودن بازارچه های نوروزی بیش از ۲ میلیارد تومان آسیب مالی دیدند.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون (۲۳ اردیبهشت) ۱۱۰هزار و ۷۶۷ نفر در ایران به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۴۸ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، جان باختگان کرونا در کشور به ۶ هزار و ۷۳۳ نفر رسید.

آغاز عملیات اجرایی کارگاه تولید کاشی هفت رنگ در روستای عمان

رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درگزین گفت: عملیات اجرایی ساخت اولین کارگاه تولید کاشی هفت رنگ در روستای «عمان » این شهرستان آغاز شد.

شهروز کهیایی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: عملیات ساخت این کارگاه در مساحت ۲۰۰ مترمربع در اواخر اردیبهشت سالجاری به پایان می‌رسد و برای اجرای آن ۱۰میلیارد ریال هزینه شده است.

وی گفت: کاشی هفت رنگ به عنوان اصیل ترین هنرهای معماری ایرانی اسلامی است که در معماری بناهای تاریخی به خصوص مساجد و اماکن متبرکه به کار گرفته می شود و رنگ این کاشی های تولید شده در این کارگاه با رنگهای گیاهی و به صورت دستی رنگ آمیزی می شود.

کهیایی درخصوص مزیت رنگهای گیاهی اظهار داشت: رنگ‌های گیاهی نسبت به رنگ های شیمیایی بیشتر براق هستند و استاد کارهای این نوع حرفه نیز بیشتر کاشی هایی را می پسندند که با رنگهای گیاهی طراحی می شوند چرا که ماندگاری بالایی دارد.

وی خاطرنشان کرد: با اتمام ساخت این کارگاه برای ۱۰ نفر به صورت مستقیم و ۱۵ نفر به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی می شود و محصولات تولید شده این کارگاه در بازار داخل، در استانهای اصفهان، یزد و برای نمای مکانهای مذهبی و باستانی کاربرد داشته و در بازارهای خارجی نیز به چند کشور صادر خواهد شد.

ایرنا