تاخت و تاز گرانی زیر سایه کرونا در بوشهر

1399/03/10

تاخت و تاز گرانی زیر سایه کرونا در بوشهر
هر چند گرانی‎ و تورم امروز مشکل سراسری در کشور است اما در بوشهر بدلیل دوری از مراکز تولید کالا و ساحلی بودن، این پدیده مضاعف است و شیوع ویروس کرونا نیز حیاط خلوتی شده تا سودجویان با یکه تازی در آن سفره‌های مردم را هر روز کوچکتر و اقشار ضعیف و کم درآمد نیز زیر فشار سنگین قرار گیرند و به ناچار ترک دیار کنند.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، براساس آمارهای مراکز رسمی کشور استان و بویژه شهر بوشهر همواره از گرانترین مناطق کشور بوده‌است اما در چند ماه اخیر این گرانی‎ها به حدی رسیده که برای بیشتر قشرهای جامعه غیرقابل تحمل شده‌است تا جایی که برخی از شهروندان خانه‌های خود را در بوشهر اجاره داده یا می‌فروشند و به مناطق دیگر که بازار ارزانتری دارند، کوچ می‌کنند.

همچنین گرانی و تورم در بخش مسکن، لوازم خانگی، هزینه‌های جاری زندگی، مخارج تشکیل خانواده و فرزند دار شدن باعث شده تا جوانان بوشهری تمایلی به ازدواج و فرزندآوری نداشته باشند که زنگ خطر را در زمینه جمعیت به صدا درآورده‌است.

دوری استان بوشهر از مراکز تولید کالا و هزینه‌های سرسام‌آور حمل و نقل بار از یک طرف، مشکلات نوسان‌های ارزی که باعث محدود و گران شدن کالاهای وارداتی شده، بیکاری و کمبود اشتغال و شیوع ویروس کرونا در ماه‌های اخیر و تعطیلی کسب وکارها فشار اقتصادی زیادی بر مردم این استان بویژه کارگران، حقوق بگیران، ملوانان و دیگر اقشار آسیب پذیر در این استان وارد کرده‌است.

اگرچه براساس آمارها در ماه‌های اخیر قیمت مواد غذایی، میوه، لوازم خانگی، اجاره مسکن، حمل و نقل، حامل‌های انرژی (آب و برق)، خدمات، تعمیرات و غیره بصورت سرسام‌آوری در سراسر کشور رو به افزیش گذاشته اما با توجه به شرایط ویژه استان بوشهر از لحاظ جغرافیایی، آب و هوایی، اقتصادی و غیره این روند صعودی قیمت‌ها مضاعف است.

از طرفی روزگار کرونایی و محدودیت‌های کسب وکار، تعطیلی حدود ۲ ماهه بازار باعث شده تا سودجویان با سوء استفاده از وضعیت نابسامان، استرس و اضطراب حاکم بر جامعه دور از چشم ناطران و بازرسان از آب گل‌آلود ماهی بگیرند و به غارت جیب مردم در روز روشن بپردازند.

کاهش ۵۰ درصدی قدرت خرید بوشهری‌ها

فروشنده حبوبات و خشکبار در بوشهر گفت: با نیمایی شدن ارز واردات حبوباب قیمت این نوع کالاها به یکباره ۲ برابر شد، اما مشخص نیست حبوبات تولید داخل چرا باید به یکباره افزایش این چنین را تجربه کنند.

مهدی مرادی افزود: اکنون برای تعادل سازی قیمت حبوباب در بازار باید منتظر فصل برداشت حبوبات داخلی ماند ولی تا آن زمان معلوم نیست که قیمت حبوبات دوباره دستخوش افزایش قیمت نشود.

فروشنده موادغذایی در بوشهر اظهارداشت: در موج جدید افزایش قیمت‎ها که در اثر تعطیلی چند هفته‌ای شرکت‌ها و محدودیت‌های تردد به دلیل شیوع ویروس کرونا صورت گرفته قیمت عمده مواد غذایی بین ۲۰ تا ۳۰ درصد رشد کرده‌است.

رزاق ناصرزاده افزود: این افزایش قیمت، قدرت خرید مشتریان را به نحو چشمگیری کاهش داده تا جایی که آنها برای تامین ارزاق عمومی خود به حداقل‌ها بسنده می‌کنند.

وی عنوان کرد: برای نمونه اگر شهروندی پیش از گرانی‌ها اقدام به یک یا چند کیلو حبوباب می‌کرد با افزایش قیمت در چند مدت اخیر این میزان خرید را به نصف و یا حتی کمتر از نصف کاهش داده‌است.

یک عرضه کننده کالای اساسی وارداتی گفت: با نیمایی شدن ارز واردات برنج، قیمت کیسه‎های ۱۰ کیلویی این محصول از ۸۰۰ هزار ریال به یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال افزایش یافته‌است.

مهدی شهیدزاده افزود: افزایش قیمت برنج تا این میزان برای قشر ضعیف و حتی متوسط غیرقابل تصور بود که کاهش خرید آن بخوبی گواه این ادعا است.

وی اضافه کرد: این تصور که شاید در چند نوبت توزیع برنج با نرخ دولتی وضعیت بازار برنج به حالت تعادلی برسد تصوری اشتباه است زیرا این افزایش با نیمایی شدن ارز برنج حاصل شده و به دلیل کاهش برنج در بازار رخ نداده که بتوان با توزیع برنج دولتی نرخ آن را در بازار کاهش داد.

شهیدزاده افزود: با توجه به اینکه برنج ایرانی نیز قیمتی بسیار فراتر از برنج‎های خارجی دارد به نظر می‏‌رسد باید در قیمت برنج‎های وارداتی تجدیدنظری صورت گیرد تا قشر کم درآمد برای خرید این محصول به سختی نیفتند.

وی اظهار داشت: شکر آزاد نیز در بازار با هر کیلو ۷۰ تا ۸۰ هزار ریال فروش می‎شود که این قیمت بالا نیز حکایت خاص خود را داشته و مصرف آن توسط شهروندان کاهش پیدا کرده‌است.

شهیدزاده افزود: مصرف شکر برای استان‎های جنوبی اساسی است زیرا با توجه به گرمای یالای هوا برای تهیه روزانه شربت این کالا نیز مانند برنج مصرف روزانه دارد.

میوه، ممنوعه اقشار کم درآمد بوشهر

یک فروشنده محصولات آرایشی بهداشتی گفت: در این واحد بیشتر محصولات وارداتی از امارات است که با توجه به ممنوعیت تردد لنج‌ها به امارات و کاهش اجناس در بازار قیمت آن روند افزایشی داشته است.

علی ماهینی ادامه داد: این افزایش نرخ به طور متوسط بین ۳۰ تا ۵۰ درصد است که پیش بینی شده در صورت آزاد شدن تردد لنج‎های تجاری به امارات بازار این محصول نیز به ثبات نسبی برسد.

وی یادآور شد: مواد آرایشی و بهداشتی عرضه شده در این فروشگاه مشابه داخلی نداشته و همین موضوع باعث شده تا اکثر محصولات این واحد وارداتی باشد.

فروشنده محصولات پلاستیکی گفت: گرانی فراگیر به محصولات این صنف نیز سرایت کرده تا جایی که قیمت خرید یک تی برای شست و شو از ۳۲ هزار به ۴۴ هزار تومان و بشکه ۲۰ لیتری از ۱۵ هزار به ۲۰ هزار تومان افزایش یابد.

مرتضی زحمتکشان افزود: این گرانی در حالی رقم خورده که انتظار می‎رفت با کاهش قیمت محصولات پتروشیمی به عنوان مواد اصلی و اولیه تولید محصولات پلاستیکی (به دلیل کاهش صادرات) قیمت چنین محصولی کاهش یابد و یا حداقل بدون تغییر باقی بماند.

وی ادامه داد: این افزایش قیمت بدون شک در سطح سراسری رقم خورده و می‎طلبد زنجیره ابتدایی محصولات از لحاظ قیمتی مورد کنترل و نظارت بیشتری قرار گیرد.

وی گفت: اجناس مختلف در روال طبیعی پایان هر سال افزایش قیمت را تجربه می‎کنند ولی با شیوع کرونا این گرانی در ماه‎های فروردین و اردیبهشت ماه نیز تکرار شده تا با افزایش متوسط ۳۰ درصدی قدرت خرید مصرف کننده بیش از پیش کاهش یابد.

یک فروشنده میوه گفت: قیمت سه میوه سیب، پرتقال و موز در بازار بوشهر بسیار افزایش یافته به نحوی که قیمت این سه میوه در بازار بوشهر به ترتیب به ۱۴۰، ۱۵۰ و ۲۴۰ هزار ریال رسیده است.

مهدی دهقان افزود: با چنین قیمت‎‌های در یک ضرب و تفریق ساده مشخص است خانواده‎هایی با درآمد کمتر از ۲۰ میلیون ریال در ماه باید قید خرید چنین میوه‎هایی را بزنند زیرا در صورت مصرف این میوه درآمد آنها پاسخگوی مخارج اصلی زندگی آنها نخواهد بود.

گرانی افسارگسیخته و کوچ اجباری

شهروند بوشهری گفت: گرانی‎های اخیر در کنار هزینه سنگین اجاره مسکن عرصه را لحظه به لحظه برای اقشار کم درآمد بندرنشین تنگ و تنگ تر کرده‌است.

این شهروند ادامه داد: با گرانی‎های ایجاد شده تنها چاره‎ای که به ذهنم رسیده کوچ به مناطق ارزانتر است تا بتوانم حداقل بخشی از هزینه اجاره مسکن را کاهش دهم.

وی افزود: با وضعیت پیش آمده به نظر می‎رسد باید به جای توزیع اقلام معیشتی راهکاری اساسی برای مردم پیش بینی شود زیرا بار سنگین هزینه‎ها کمر مردم را خم کرده‌است.

دیگر شهروند بوشهری گفت: برای پرداخت نکردن ۲ تا ۵میلیون ریال یارانه معیشتی حتی سفر کاری پنج سال پیش فرزندم به خارج کشور را بهانه کردند ولی ای کاش یک محاسبه ساده صورت گیرد تا افزایش قیمت‎ها این پنج سال نیز مشخص شود.

وی عنوان کرد: با حقوق ماهی ۲۵ میلیون ریال انتظار دارم محاسبه کنند که تا چه میزان باید صرفه جویی در بخش‎های مختلف زندگی کنم تا شرمنده و خجالت زده نباشم.

این شهروند گفت: در مقطعی جامعه شاهد بروز پدیده تک فرزندی بود ولی با وضعیت ایجاد شده جامعه بزودی به پدیده بی فرزندی سوق پیدا می‎کند که این روند کشور را در چند دهه آینده با بحران کاهش نیروی کار مواجه خواهد کرد.

کاهش گرانی در بندر بوشهر نظارت جدی می‌طلبد

عضو شورای اسلامی شهر بوشهر گفت: درد مشترک مردم این بندر گرانی سرسام‌آور در غیاب نظارت جدی بر بازار است که دستگاه‌های مربوطه باید در این زمینه فعال شوند.

طاهره شمشیری افزود: هر روز شاهد افزایش قیمت‌ها بویژه در حوزه موادغذایی هستیم که چنین روندی باعث کوچک‌تر شدن سبد غذایی مردم شده‌است از این رو از اتاق اصناف و دستگاه‌های نظارتی متولی انتظار داریم نظارت جدی بر وضعیت قیمت‌ها در بوشهر داشته باشند تا فشار کمتری بر شهروندان تحمیل شود.

وی بیان کرد: برخی از گرانی‎ها با سوء استفاده افرادی سودجو صورت می‎گیرد که در سایه نظارت جدی چنین عاملانی در زنجیره توزیع اجناس شناسایی و گرانفروشی ریشه‎کن خواهد شد.

شمشیری ادامه داد: در این زمینه تعامل هر چه بیشتر مدیریت شهری و اتاق اصناف می‎تواند گره گشایی کند.

تلاطم در بازار نتیجه سیاست‌های صادرات و واردات است

رئیس اتاق اصناف بوشهر گفت: هم اکنون نخود لپه با قیمت هر کیلوگرم ۳۰۰ هزار و لوبیا قرمز با ۲۵۰ هزار ریال گران ترین‌ها در بین حبوبات است.

مصطفی گراشی افزود: در کنار افزایش قیمت حبوبات،نرخ برنج نیز در مدت مشابه بیش از ۷۶ درصد افزایش داشته به نحوی که انواع برنج هندی که در بهمن ماه سال گذشته هر کیلوگرم ۸۵ هزار ریال قیمت داشت امروز در بازار به ۱۵۰ هزار ریال فراتر رفته است.

وی عنوان کرد: این افزایش قیمت‌ها به حدی غیرقابل قبول است که کسبه بوشهر می‌گویند سفره مردم در حال خالی شدن از حبوبات است.

گراشی ادامه داد: علت اصلی اما نه در بازار بلکه در سیاست‌های جاری در ارتباط با صادرات و واردات و قیمت ارز است.

گراشی اظهار داشت: قیمت دلار که افزایش یافت، بازار صادراتی برای تولیدکنندگان این کالاها بسیار جذاب شد و در کنار این اتفاق با توجه ازبین رفتن جاذبه واردات انواع حبوبات (با توجه به برداشته شدن ارز مرجع و نیمایی و واردات با دلار آزاد باعث افزایش قیمت تمام شده این کالاها در گمرک نسبت به سنوات قبل شد.

وی افزود: هرچند دولت برای واردات انواع حبوبات تعرفه ۵ درصدی در نظر گرفته، اما ارز آزاد و باز بودن مسیر صادرات این کالاها باعث افزایش نرخ حبوبات در سراسر کشور شده‌است.

ارزش پرونده‌های تخلف‌های صنفی در بوشهر ۱۰ برابر شد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: در ۲ ماه نخست سال جاری شمار پرونده‌های تخلف‌های صنفی در این استان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۳ درصد افزایش داشته است.

سید حسین حسینی افزود: در این مدت ۱۶ هزار و ۷۸ مورد بازرسی از واحدهای صنفی توسط بازرسان صنعت، معدن و تجارت در استان بوشهر انجام شد که نسبت به مدت مشابه ۴۲ درصد افزایش یافت.

وی اضافه کرد: در این ارتباط ۸۳۳ پرونده تخلف تشکیل و ۵۳ میلیارد ریال جریمه برای متخلفان صنفی در نظر گرفته شد که نسبت به مدت مشابه ۱۰ برابر شده‌است.

حسینی ادامه داد: همچنین در ۲ ماه ابتدایی سال جاری ۵۳۶ گشت‌ مشترک در سطح بازارهای استان بوشهر صورت گرفت که با وجود تعطیلی بازار در ایام عید و کم بودن واحدهای فعال بیشتر رعایت موضوع‎های بهداشتی و پروتکل‌ها مورد توجه بوده‌است.

وی گفت: این شمار بازدید در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۱ درصد افزایش دارد و شمار پرونده‌های تشکیل شده نیز در مقایسه با سال گذشته ۸۶ درصد و از نظر ارزش پرونده‎ها نیز ۳۹۸ درصد رشد داشته‌است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر افزود: در ارتباط با فعالیت ستاد خبری سازمان صنعت، معدن و تجارت در استان بوشهر ۷۸۹ گزارش سرجمع گزارش‌های تلفنی، حضوری و کتبی بوده‌است.

حسینی اظهار داشت: در این زمینه تمامی آمارها افزایش نشان می‌دهد بجز شمار شکایت‎های کتبی که کاهش داشته شکایت‎های تلفنی و حضوری به ترتیب ۴۶ و ۷۹ درصد رشد داشته‌است.

وی گفت: شمار شکایت‎های قابل پیگیری نیز ۲۷ درصد رشد داشته و میزان ۷۸ درصد از شکایت‎ها منجر به کشف تخلف شده‌است.

حسینی افزود: از مجموع شکایت‎ها در ۲۸ درصد سعی شد از طریق رضایت شاکی پرونده مختومه اعلام شود.

وی عنوان کرد: هر گونه نظارت جدی و قاطع نیازمند مشارکت مردم است و در این زمینه می‌طلبد شهروندان هم استانی در صورت هر مشاهده گرانی مورد را به سامانه اطلاع رسانی این سازمان به شماره ۱۲۴ گزارش کنند.

حسینی در ارتباط با گرانی‎ها نیز گفت: برنج و حبوبات به عنوان اقلامی که افزایش قیمتی بسیار بالا داشته دلیل اصلی آن حذف ارز دولتی برای واردات این محصولات است.

تعزیرات بوشهر با محتکران برخورد قاطع داشته باشد

استاندار بوشهر گفت: کالاهای موجود در انبارها در صورت عرضه نشدن به بازار مشمول احتکار شده و در این زمینه تعزیرات حکومتی استان باید با محتکران برخورد قاطع داشته باشد.

عبدالکریم گراوند افزود: تمامی انبارهای موجود در استان بوشهر ملزم به ثبت در سامانه جامع انبارها است و در این زمینه چنانچه کالایی خارج از انبارهای قانونی نگهداری شود به عنوان تخلف محسوب و با خاطیان برخوردار خواهد شد.

وی بیان کرد: در ماه مبارک رمضان کالاهای اساسی از جمله برنج و شکر با قیمت مصوب تنظیم بازار در استان بوشهر توزیع شده که این مهم باید بر روی قیمت‌ها تاثیرگذار واقع شود.

گراوند ادامه داد: نظارت و بازرسی بر قیمت کالا و خدمات در استان بوشهر نیز باید همچنان با جدیت تمام ادامه پیدا کند و تعزیرات نیز با همین روند کنونی نسبت به برخورد با متخلفان و صدور حکم برای آنها اقدام کند.

استاندار بوشهر با قدردانی از اصناف و بازاریان تصریح کرد: کسبه در همه عرصه‌ها همراهی قابل توجهی با مسولان استان داشتند ولی در این بین باید با افراد فرصت‌طلب نیز برخورد جدی شود.

ایرنا

برچسب ها:

لوازم خانگی ،بوشهر 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما