10 تا 15 درصد لوازم خانگی مشهد قاچاق است

1399/03/17

10 تا 15 درصد لوازم خانگی مشهد قاچاق است
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی مشهد گفت: با توجه به این‌که مشهد مسافت زیادی با بانه و یا با تهران دارد و بازرسین جاده‌ها نظارت محکمی بر کالاها دارند، درصد کالای قاچاق در مشهد بسیار کمتر از سایرشهرها است.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، رضا رزقیان مقدم در ارتباط با اعلام تاریخ شناسه‌دارکردن لوازم خانگی بیان کرد: شناسه‌دارکردن کالاها قراربود تا پس از پایان ماه مبارک رمضان اجرایی شود، از ۲۰ خرداد ماه تمامی بازرسین اتاق اصناف مراجعه خواهند کرد و ما به تمام همکاران در این صنف حضورا اعلام کردیم تا از خرید و فروش کالای فاقد شناسه خودداری کنند.

وی افزود: درحال حاضر اکثر شرکت‌های ایرانی شناسه کالای خود را دارند و تمام کالاهای واردشده برگ سبز دارند، از ۲۰ درصد کالاهای باقی‌مانده که برگ سبز ندارند فهرستی تهیه شده و به سازمان صمت ارسال می‌شود تا فروشندگان یا سریعا کالا را بفروشند و دیگر آن را به واحد صنفی خود نیاورند و یا کالا را جمع کنند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی مشهد در واکنش به این خبر که ۸۰ درصد کالاها در تهران را کالای قاچاق تشکیل می‌دهد، اظهار کرد: از آن‌جایی که تمامی کالاها وارد تهران شده و از آن‌جا به سایر شهرها تزریق می‌شود، این موضوع صدق می‌کند؛ اما خوشبختانه ما در شهر مشهد با درصد بسیار کمی از کالای قاچاق روبرو هستیم.

رزقیان مقدم خاطرنشان کرد: درحال حاضر اکثر کالاها در واحدهای صنفی مشهد، ایرانی و با کیفیت بسیار بالا بوده و کالاهای خارجی تتمه باقی‌مانده در انبارهاست که با ضمانت‌های بسیار معتبر در بازار عرضه می‌شود.

وی در خصوص مقدار کالای قاچاق در مشهد عنوان کرد: با توجه به این‌که مشهد مسافت زیادی با بانه و یا تهران دارد و بازرسین جاده‌ها نظارت محکمی بر کالاها دارند؛ درصد کالای قاچاق در مشهد بسیار کمتر از سایر شهرها است و تنها حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد کالاهای موجود در بازار را کالای قاچاق دربرگرفته ‌است.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی مشهد ادامه داد: مزیت شناسه کالا این است که برای مثال اگر کالایی در تیر ماه تولید شده و در دی ماه به فروش برسد، قیمت کالا با همان قیمت‌گذاری در تیر ماه تعیین می‌شود.

رزقیان مقدم در ارتباط با وضعیت بازار لوازم خانگی در دوران پساکرونایی تصریح کرد: بازار لوازم خانگی هم‌چنان در رکود است، ۴۰ درصد واحدهای صنفی لوازم خانگی در پاساژها قرار دارند و پاساژها تا تاریخ اول اردیبهشت‌ماه تعطیل بوده و به هیچ عنوان اجازه فعالیت به آنان داده ‌نمی‌شد.

وی تشریح کرد: درحال حاضر نیز با وجود بازگشایی واحدها، مردم هم‌چنان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و کم‌تر به بازار می‌روند، از طرفی همکاران به دلیل تعهدی که به شرکت‌های تولیدکننده دارند؛ مجبورند تا کالاهای خود را به قیمت قبل و با سود کمتری ارائه کنند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی مشهد درخصوص کاهش اقبال مردم گفت: مردم در حال حاضر تنها برای مصارف ضروری خود به واحدهای صنفی لوازم خانگی می‌آیند و به دلیل برگزار نشدن مجالس و عروسی‌ها، بازار با کاهش فروش مواجه است.

قیمت کولرهای آبی و گازی افزایشی نداشته است

رزقیان مقدم اضافه کرد: برای مثال درحال حاضر به دلیل آن‌که در فصول گرم سال قرار داریم، مردم بیش‌تر برای خرید انواع کولرهای آبی و گازی و پنکه مراجعه می‌کنند که هیچ‌گونه افزایش قیمتی در این کالا وجود نداشته و به قیمت قبل عرضه می‌شود.

وی در ارتباط با سایت‌های فروش لوازم خانگی اظهار کرد: تنها درمورد سایت‌هایی که کالاها راعرضه می‌کنند، ممکن است التهاب قیمتی وجود داشته‌باشد که تحت نظارت اتحادیه نیست و تاکنون پیش آمده تا بازرسین به سراغ این سایت‌ها رفته و با دفتر کوچکی در یک ساختمان مواجه می‌شوند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی مشهد خاطرنشان کرد: شهروندان علاقه زیادی به خرید از قشم و بانه دارند و شکایات زیادی به اتحادیه لوازم خانگی می‌آورند، اما این فروشگاه‌ها تحت نظارت اتحادیه نبوده و کاری از دست ما برنمی‌آید.

رزقیان مقدم در خصوص آمار تعدیل نیرو کارگران در صنف لوازم خانگی بیان کرد: تعداد محدودی از شرکت‌ها پروانه خود را ابطال کرده و کارگران‌شان را تعدیل نیرو کردند که اگر روال کمی به حالت قبل بازگردد، به‌دلیل تجربه‌ای که این کارگران دارند؛ توسط شرکت‌های دیگر جذب خواهند شد.

وی اضافه کرد: ما ۸۵۰ عضو معتبر در اتحادیه داریم که دارای پروانه دائمی هستند و حدود ۲۵۰ پروانه در دست اقدام است که از این تعداد، درصد بسیار کمی پروانه‌های خود را ابطال کردند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی مشهد در ارتباط با لزوم معرفی کالای معتبر ایرانی تصریح کرد: با توجه به این‌که امسال، سال جهش تولید نام‌گذاری شده نیاز است تا در مورد کالاهای ایرانی معتبراز طریق رسانه‌ها اطلاع‌رسانی شود تا مصرف‌کنندگان آن‌ها را بهتر بشناسند و بدانند که این کالاها با کالاهای خارجی برابری می‌کنند.

ایسنا