‌چرا بازار خارجی فرش از دست رفت؟

1399/03/18

‌چرا بازار خارجی فرش از دست رفت؟
رئیس اتاق بازرگانی اراک گفت: باید تولید فرش دستباف را انبوه کنیم تا بتوان با کشورهایی مانند چین و بنگلادش که طرح و شیوه بافندگی ما را به سرقت برده‌اند وارد عرصه رقابت شده و سهم خود را از بازار پس بگیریم.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، هنر فرش‌بافی جایگاه خود را در اقتصاد کشور تغییر داده و از ابتدای پیدایش این هنر، خانواده‌های ایرانی بیشتر آن را مورد استفاده قرار می‌دادند و در دوره‌ ساسانی اولین‌بار فرش پشمی ایران به چین صادر شد.

جایگاه این هنر-صنعت در ادبیات ایرانی هم مشهود است اما وضع فرش دستباف ایرانی دیگر مانند قدیم نیست؛ بسیاری از هنرمندان قالیباف کشور بیکار شده‌اند و بازار داخلی، فرش ایرانی را تنها به عنوان یک کالا سرمایه‌ای می‌شناسد و دیگر به آن به عنوان یک کالای مصرفی نگاه نمی‌کنند.

منوچهر توسطی، رئیس اتاق بازرگانی اراک با اشاره به اهمیت فرش دستباف اظهار داشت: فرش دستباف همانند کالاهای دیگر در کشور تحت تاثیر مسائل اقتصادی و تحریم‌ها قرار گرفته اما بیشتر به سبب عدم توجه دچار آسیب شده است.

وی افزود: فرش دستباف برای حضور در بازار جهانی نیازمند تدوام تولید، تولید به‌روز، تولید انبوه، تعداد یکسان، طرح‌های جدید، رنگ و بافت متفاوت است اما متاسفانه تا به امروز هیچ کدام از این موارد اتفاق نیفتاده است. فرش دستباف "جیریا و ساروق" از شهرت خارجی برخوردار هستند و اگر تولید فرش دستباف محدود به روش سنتی، تولید در کارگاه‌های خانگی، تولید اندک و طرح های قدیم شود جذابیت و محبوبیت خود را از دست می‌دهد.

کاهش کیفیت فرش و افول محبوبیت هنر فرش‌بافی

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک با بیان این‌که نوآوری در طرح فرش از اهمیت بالایی برخوردار است گفت: فرش دستباف در کشور به‌صورت سنتی با طرح‌های قدیمی و تعداد اندک تولید می‌شود که این امر سبب افزایش هزینه صادرات آن می‌شود؛ همچنین فرش دستباف در مکان‌های مناسبی تولید نمی‌شود و این امر عامل کاهش علاقه به تولید فرش دستباف است.

توسطی بیان کرد: تولیدکنندگان مواد اولیه اعم از پشم، خامه، نخ و ابریشم کاهش یافته‌اند و همچنین کارگاه‌های رنگ‌رزی رنگ طبیعی کم و جایگزین آن رنگ‌های مصنوعی و شیمیایی شده که این امر کیفیت فرش و درصد محبوبیت این هنر را پایین آورده است.

وی ادامه داد: صادرات فرش به‌صورت جزئی مقرون به صرفه نیست و بازاریابی آن سخت می‌شود. فرش ماشینی در بازار داخلی و خارجی رقیب سرسخت فرش دستباف شده و در حال خارج‌کردن این هنر از بازار داخلی و خارجی است. فرش دستباف به علت برخورداری از رنگ، طرح‌های متفاوت، قیمت مناسب، ابعاد مختلف و قیمت مناسب مورد توجه جامعه داخلی قرار گرفته است.

زمینه استقبال داخلی از فرش دستباف باید فراهم شود

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک بیان کرد: شرایط باید به گونه‌ای فراهم شود که ابتدا فرش دستباف مورد استقبال بازار داخلی قرار گیرد و فرش ایرانی به عنوان یک نماد رنگ و هنر در خانه هر ایرانی وجود داشته باشد سپس باید تولید فرش دستباف را انبوه کنیم تا بتوانیم با کشورهایی مانند چین و بنگلادش که طرح و شیوه بافندگی ما را به سرقت برده‌اند وارد عرصه رقابت شده و سهم خود را از بازار پس بگیریم.

‌چرا بازار خارجی فرش از دست رفت؟

توسطی، رئیس اتاق بازرگانی اراک معتقد است: به سبب عدم منطبق‌بودن با سلیقه‌ها و طرح‌ها متأسفانه تعداد کشورهای مقصد صادرات فرش ایران با کاهش مواجه شده است؛ باید تولید فرش متناسب با سلیقه‌ها و معیارهای روز دنیا باشد

توسطی اضافه کرد: فرش دستباف با تمام مشکلات همچنان مورد قبول کشورهای اروپایی است، برای احیاء مجدد فرش ایرانی باید سیاست‌های کلان در ارتباط با تولید فرش دستباف را دستخوش تغییراتی کرد و همچنین کلاس‌های بافندگی ایجاد کنیم؛ وجود فرش در منازل به عنوان یک سرگرمی و منبع درآمدزایی مناسب است اما باید کارگاه‌های رسمی تولید فرش نیز برای راهیابی به عرصه جهانی راه‌اندازی شوند.

وی افزود: در صورت ایجاد کارگاه‌های رسمی، تولید فرش طراحان فرش و تولیدکنندگان مواداولیه با کیفیت به کار خود بازگشته و سبب افزایش کیفیت فرش دستباف می‌شود و باید بافندگان را استخدام و بیمه کرد تا از دل‌مشغولی آنها کاسته شود.

صادرات فرش ایران با مشکل مواجه است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی عنوان کرد: متاسفانه به سبب عدم منطبق‌بودن با سلیقه‌ها و طرح‌ها، تعداد کشورهای مقصد صادرات فرش ایران با کاهش مواجه شده و باید تولید فرش متناسب با سلیقه‌ها و معیارهای روز دنیا باشد. با وجود اینکه فرش ایران زینت‌بخش خانه‌های اروپایی شده اما متاسفانه مدتی است که در فروش فرش دستباف ایران مشکلاتی به وجود آمده است.

توسطی افزود: باید در این زمینه تولیدکنندگان، بافندگان و صادرکنندگان فرش برنامه‌ریزی مطابق با طرح‌ها و نیازهای بازار به تولید این محصول و صنایع دستی اقدام کنند و امروزه به سبب اینکه طرح‌ها و ایده‌های جدید فرش را تولید نکردیم همچنان بازار فرش در تب و تاب رکود به سر می‌برد.

اکو فارس

برچسب ها:

فرش دستباف ،صادرات