آشفتگی بازار لوازم خانگی، مردم را گیج کرده است

1399/03/19

آشفتگی بازار لوازم خانگی، مردم را گیج کرده است
گرانی، قیمت‌های وحشتناک، چند قیمتی بودن وسایل، نداشتن خدمات پس از فروش و البته کمبود کالا منجر به آشفتگی بازار لوازم خانگی شده است.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، هیاهو شاید بهترین کلمه باشد که برای توصیف شرایط این روزهای بازار لوازم‌خانگی بتوان به کار برد. گرانی، قیمت‌های وحشتناک، چند قیمتی بودن وسایل، نداشتن خدمات پس از فروش و البته کمبود کالا منجر به آشفتگی بازار لوازم خانگی شده است و مشخص نیست پایانش کجاست و چرا کاری برای ساماندهی آن صورت نمی‌گیرد؟

مشتریانی که بعد از چند ماه کرونازدگی برای خرید به بازار لوازم‌خانگی مراجعه می‌کنند حالا با عددهایی روبه‌رو می‌شوند که نه‌تنها چشمانشان را گرد می‌کند بلکه این سؤال را در ذهنشان ایجاد می‌کند که چه اتفاقی افتاده و چطور شد که قیمت یک ماشین لباسشویی خارجی معمولی به بیش از 20 میلیون تومان رسید و قیمت یک لباسشویی ایرانی یک‌باره 12 میلیون تومان شد؟

اما در پاسخ به این سؤال فروشندگان لوازم‌خانگی بی‌ثباتی بازارها، افزایش تحریم‌ها، رفتن نمایندگی‌های خارجی از کشور، قاچاق بودن کالاها و کمبود در بازار و البته افزایش قیمت دلار را دلیل اصلی گرانی‌ها عنوان می‌کنند و تولیدکنندگان داخلی هم می‌گویند به دلیل شرایط اقتصادی، تحریم، نبود مواد اولیه و چندین ماه زیان به دلیل کرونا چاره‌ای جز گران کردن کالاهایشان نداشته‌اند.

کرونا در روزهای گذشته عجیب مرز قیمت‌ها را در بازار لوازم‌خانگی تغییر داده است به صورتی که قیمت یک ماشین لباسشویی بوش که قبل از کرونا 10 تا 11 میلیون تومان بوده حالا به بیش از 20 میلیون تومان رسیده است. اما این رشد قیمت‌ها برای تولیدات ایرانی هم رخ‌داده است به صورتی که قیمت اجاق‌گاز حدود ۱۰ درصد، یخچال، تلویزیون، لباسشویی ۲۰ درصد و ظرف‌شویی و جاروبرقی ۲۵ درصد رشد داشته‌اند. هم‌اکنون قیمت یک یخچال سایدبای‌ساید ایرانی در بازار ۱۲ میلیون تومان و گران‌ترین آن حدود ۲۲ میلیون تومان است و سایدهای خارجی هم از 25 میلیون تومان تا بیش از 50 میلیون تومان قیمت دارند. در حال حاضر قیمت یخچال معمولی ایرانی بین دو میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تا ۱۲ میلیون است و نرخ فریزر تنها نیز از سه میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تا ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

به گزارش اتاق بازرگانی، علاوه بر این چالش‌ها یکی از مشکلات اصلی خریداران در بازار امروز لوازم‌خانگی چند نرخی بودن و چنددستگی کالاها است که مشخص نیست خریداران اصلاً چگونه می‌تواند آن را راستی آزمایی هم کند. درواقع هر مغازه در بازارهای لوازم‌خانگی مثل امین‌حضور قیمت خودشان را دارند و هرکدام هم یک توجیه برای قیمتشان و تفاوتش با اجناس دیگر مغازه‌ها دارند؛ یکی می‌گوید به دلیل گارانتی اصل جنس او گران‌تر است، دیگری می‌گوید گارانتی اصل دروغ است و ما جنسمان چون از بانه (لب مرز به‌صورت قاچاق) آمده ارزان‌تر هست و... .

اما آشفتگی بازار لوازم خانگی در شرایطی به وجود آمده که تقاضا به دلیل افزایش خریدهای جهیزیه بعد از چند ماه خانه‌نشینی و عقب افتادن مراسم‌ها ازدواج اوج گرفته و بخشی از فروشندگان لوازم‌خانگی هم شرایط را مناسب دیده‌اند.

ال کا ایران
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما