فرش دستباف زنجان نیاز به حمایت دارد

1399/05/26

فرش دستباف زنجان نیاز به حمایت دارد
استاندار زنجان گفت: با وجود حجم فعالیت بالایی که در بخش فرش وجود دارد، ارزش افزوده کمی به استان وارد می‌شود.
به گزارش اخبار ساختمان، فتح‌الله حقیقی در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان، با اشاره به نزدیکی هفته دولت، اظهار کرد: هفته دولت فرصت مناسبی است تا خدمات ارائه، معرفی شده و اشکالات موجود دیده شود. همچنین بانک آمار باید تدوین شود تا آمارها یکسان شده و اختلافات آماری وجود نداشته باشد. سازمان مدیریت به عنوان متولی امر هنوز آن را به پایان نرسانده است و تا زمانی که این مهم به پایان برسد سازمان شاخص‌های مهم مدیریتی را احصا و در اختیار مدیران قرار دهد تا آمارهای ارائه شده یکسان باشد.

وی با اشاره به مصادیق تفاوت آمارهای ارائه شده توسط مدیران، افزود: برخی دستگاه‌ها در شاخص فضای کسب و کار، رتبه زنجان را دوم و برخی سوم اعلام می‌کنند و این در حالی است که جایگاه آمار از فناوری اطلاعات بالاتر است، احصا و اعلام نادرست آن جامعه و حتی اقتصاد را با مشکل می‌کند.

این مسئول ادامه داد: در کشورهای پیشرفته آمار توسط یک بخش تولید و اعلام می‌شود و سایر دستگاه‌ها از این آمار استفاده می‌کنند. صرف هزینه و زمان در تولید آمار، سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. از اینرو سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی شاخص‌های آمار یک ساله را احصا و به مدیران اعلام کند.

حقیقی تصریح کرد: نقشه راهی که اداره‌کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی به دنبال آن است، باید عملیاتی شود؛ این ویژگی همه نقشه‌های راه است؛ نقشه راهی که صرفا در حد تئوری باشد، اهمیت ندارد. وقتی گفته می‌شود سهم اشتغال بخش کشاورزی ۲ درصد از نرم کشور بالاتر، خدمات ۲۷ درصد کمتر از کشور و صنعت ۱ درصد از کشور پایین‌تر است، پس در بخش کشاورزی باید به دنبال کیفی‌سازی و ایجاد واحدهای فرآوری باشیم تا سهم کاهش و کیفیت و ارزش‌افزوده بیشتر شود.

استاندار زنجان با بیان اینکه در بخش خدمات، باید خدماتی که ارزش افزوده بالا ایجاد می‌کند، پیگیری شود و حال موضوع کیفی‌سازی و بهره‌وری مطرح است، یادآور شد: شرکت شهرک‌های صنعتی قراردادهای راکد را پیگیری و تعیین‌تکلیف کرده و ظرف یک ماه اطلاع‌رسانی کند که به سرانجام رسیدن این کار خود اقدامی در راستای جهش تولید است.

نماینده عالی دولت در استان زنجان، با اشاره به وضعیت اشتغال در حوزه فرش، گفت: متاسفانه به‌رغم وجود ۲۱ هزار و ۵۵۰ نفر شاغل دائمی و نیمه‌دائمی، نامی از فرش استان زنجان در صادرات نیست و این محصول به نام استان‌های دیگر صادر می‌شود که برای حل این مشکل باید طرح عملیاتی ارائه شود. در این طرح عملیاتی، اول باید وضعیت موجود را ساماندهی کنیم؛ یعنی با ارائه آموزش‌های لازم و پرداخت تسهیلات مورد نیاز، روش‌های سنتی را نوین‌سازی سپس برای صادرات فرش با نام و بِرند استان زنجان اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه برای بهبود شرایط فرش دستباف، باید آموزش و وام به متقاضیان داده شود، افزود: هر آنچه که برنامه‌ریزی می‌شود، عملیاتی، تعریف و اجرا شود. اگر طرحی ارائه شود قطعا به آن تسهیلات ارائه خواهد شد. در اقتصاد مقاومتی نباید به سمت گزارش‌محوری حرکت کرد، بلکه اقدامات باید در راستای پروژه‌محوری باشد.

این مسئول با اشاره به فعالیت‌های بورسی در زنجان، عنوان کرد: فعالیت در بورس دقیق و کارشناسی‌شده و بورس منطقه‌ای زنجان آموزش‌های گسترده‌ای را در دستور کار قرار دهد و انتظار می‌رود گزارشی در رابطه با عملکرد بورس در استان ارائه شود و آموزش‌ها باید به گونه‌ای باشد که مردم بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

استاندار زنجان، نقشه راه سرمایه‌گذاری و پنجره ‌واحد سرمایه‌گذاری را مسئله‌ای پراهمیت برای استان دانست و همه دستگاه‌ها را مکلف به همکاری و اجرای مصوبات در ارتباط با آن کرد.

ایسنا

برچسب ها:

فرش دستباف ،زنجان 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما