برای تعمیرات لوازم خانگی به چه ابزاری نیاز است؟

1399/06/03

برای تعمیرات لوازم خانگی به چه ابزاری نیاز است؟
ابزار آلات یکی از کالاهای مهم است که به هنگام شروع یک حرفه جدید حتما باید تهیه شود. این ابزارها شامل انواع مختلفی می شود که برای تعمیر وسایل کاربرد دارند و آشنایی با آن ها الزامی است.

به گزارش دنیای لوازم خانگی، همان طور که می دانید، امروزه در همه خانه ها وسایل برقی نظیر یخچال فریزر، تلویزیون، پلوپز، ماشین لباسشویی و… یافت می شود و به همین منظور، در این بخش تلاش شده تا به معرفی ابزارهای مورد نیاز برای تعمیرات لوازم خانگی پرداخته شود.

آشنایی با ابزارهای مورد نیاز برای تعمیرات لوازم خانگی و وظیفه هر کدام پیش از آغاز تعویض و یا تعمیر هر قطعه ضروری بوده و در واقع نخستین گام برای شروع این کار است. علاوه براین، استفاده درست از هر ابزار نیز بسیار حائز اهمیت بوده زیرا در صورت عدم انتخاب درست، لوازم خانگی دچار آسیب بیشتری می شود. این نکته را در نظر داشته باشید که تعمیر لوازم خانگی یک امر تخصصی است و حتما باید توسط کارشناس این حوزه انجام شود.

آمار تعمیر لوازم خانگی در شرایط امروز و با توجه به گرانی قیمت لوازم خانگی افزایش یافته است زیرا بسیاری از افراد توان خرید یک محصول جدید را ندارد و مجبور به تعویض قطعات لوازم خانگی خود هستند. همان طور که گفته شد، هر وسیله برقی از مجموعه ای از مدارهای الکترونیکی و قطعات و متعلقات تشکیل می شود که برای تعمیر هر کدام باید دانش لازم را داشته باشید و نخستین گام آشنایی با ابزارهای مورد نیاز برای تعمیرات لوازم خانگی است.

وسایل مورد نیاز تعمیر لوازم خانگی

* سیم چین
* فازمتر
* انبردست
* پیچ گوشتی تخت و چهارسو
* آچار فرانسه
* آچار پولی کش، آچار الن
* چسب برق
* روغن لحیم و لحیم کاری

انبردست: این وسیله از دو اهرم تشکیل شده است که کارایی بسیار بالایی دارد و برای بریدن انواع سیم برق، خرد کردن و یا لخت کردن سیم می توان از آن استفاده کرد.تاریخ دقیق اختراع این ابزار هنوز مشخص نیست زیرا ابزارهایی مانند انبردست 3000 سال قبل از میلاد وجود داشته که طی این سال ها دستخوش تغییرات زیادی شده و در نهایت مدل امروزی آن با دسته های عایق تولید شده است.

فازمتر: این ابزار ظاهری شبیه به پیچ گوشتی دارد و یکی از ابزارهای مورد نیاز برای تعمیرات لوازم خانگی تلقی می شود که به منظور تشخیص وجود یا عدم وجود ولتاژ الکتریکی و همچنین تشخیص سیم فاز و نول کاربرد دارد. کار کردن با فازمتر بسیار ساده بوده و گاهی اوقات می توان به کمک آن پیچ را باز و بسته کرد. از اجزای فازمتر می توان به یک لامپ، گیره، لبه و عایق اشاره کرد.

سیم چین: وظیفه بریدن و یا قطع کردن سیم را با خیالی آسوده به سیم چین بسپارید. این ابزارها معمولا از فولاد ساخته شده اند و در اغلب در دو نوع تولید می شوند که برخی از آن ها از پهلو سیم را قطع کرده و برخی دیگر، سیم ‌چین‌هایی هستند که به کمک نوکشان سیم را قطع می‌کنند.

پیچ گوشتی تخت و چهارسو: پیچ گوشتی برای تعمیر انواع وسایل نظیر محصولات خانگی کاربرد دارد. وظیفه اصلی این ابزار باز و بسته کردن پیچ است و قطعات بسیاری از لوازم خانگی های موجود در بازار به کمک پیچ و مهره در کنار هم قرار گرفتند. این ابزارهای انواع مختلفی دارند که از جمله می توان از دوسو، چهارسو، مربعی و… نام برد.

آچار فرانسه: این آچار دارای یک فک ثابت و متحرک است که به کمک چرخاندن پیچ تعبیه شده، می توان فک متحرک را به فک ثابت نزدیک کرد و برای انواع مهره از آن بهره برد. آچار فرانسه برای نخستین بار توسط یک فرد انگلیسی به نام ریچارد کلابرن اختراع شد و به همین دلیل در برخی از کشورها با عنوان آچار انگلیسی شناخته می شود اما در کشورهایی مانند ایران، آچار فرانسه نام دارد زیرا آچار جانسون نمونه پیشرفته و کاربردی تر از مدل کلابرن است.

آچار پولی کش: نام این آچار شاید در مقایسه با مدل های معرفی شده برای برخی از افراد نا آشنا باشد. آچار پولی کش، آچار ستاره ای، آچار الن و یا آچار فرانسه یک وظیفه را بر عهده دارند.

چسب برق: جنس این نوع چسب ها معمولا از پلاستیک و وینیل است که به منظور عایق سازی سیم های برق می توان از آن ها بهره برد. رنگ‌های چسب برق با توجه به ولتاژ و فاز سیم متغیر است.در سیم‌های بلند، عایق‌کاری را با لنت سیاه انجام می‌دهند و در انتهای سیم یک حلقه چسب رنگی می‌زنند.

روغن لحیم و لحیم کاری: همان طور که گفته شد، هر وسیله برقی دارای مدار الکترونیکی است که قطعات روی مدار گاهی قطع می شوند و باید آن ها را به وسیله لحیم کاری و روغن لحیم در کنار یکدیگر قرار داد. تهیه روغن لحیم اهمیت زیادی دارد زیرا روند این کار را سریع تر می کند.

نکاتی که باید پیش از تعمیر لوازم خانگی بدانید؟

تعمیر لوازم خانگی یک کار کاملا تخصصی است که نیاز به یادگیری دارد و حتما باید پیش از شروع این کار، دوره های آموزشی را بگذرانید. سرفصل های دوره های آموزشی این کار شامل آشنایی با وسایل مورد نیاز تعمیر لوازم خانگی و تعمیرات برد لوازم خانگی می شود که در بالا تلاش شد تا به طور خلاصه ابزارهای لازم معرفی شود اما نمی توان تنها با خواندن چند مطلب و یا تماشای ویدیو این کار را انجام داد و برای آموزش تعمیرات لوازم خانگی حتما باید به مراکز معتبر مراجعه کرد.

تعویض قطعات و یا تعمیرات برد لوازم خانگی پیش از آموزش تعمیرات لوازم خانگی منجر می شود تا علاوه بر آسیب زدن به دستگاه، برای خود شخص نیز خطرآفرین باشد. با توجه به این که قیمت لوازم خانگی بالا رفته و در حال حاضر، تعمیر لوازم خانگی به صرفه تر است. باید در هنگام انتخاب تعمیرکار دقت کنید و حتما از یک شخص حرفه ای کمک بگیرید. برخی از افراد در خصوص درآمد شغل تعمیرات لوازم خانگی سوال هایی را مطرح کردند که هدف از این متن پاسخ به این گونه سوالات نیست و بیشتر تمرکز آن بر روی معرفی وسایل مورد نیاز تعمیر لوازم خانگی است.

تنها می توان گفت که تمامی افراد در شرایط امروز بازار، توانایی خرید لوازم خانگی را ندارند و در نتیجه بیشتر افراد به دنبال تعمیر لوازم خانگی هستند که با توجه به این رویداد ها و در یک نگاه کلی، می توان انتظار داشت که درآمد شغل تعمیرات لوازم خانگی راضی کننده باشد و بازار کار آن ها رونق بیشتری بگیرد.

با توجه به متن بالا می توان نتیجه گرفت که تعمیر لوازم خانگی در منزل بدون دانش فنی کار عاقلانه ای به نظر نمی رسد و باید از آن اجتناب کرد. اگر تمایل ندارید که لوازم برقی خود را جابه جا کنید و یا حمل آن برای شما سخت است، می توانید با یکی از مراکز تعمیر تماس بگیرید و برای اعزام نیرو درخواست کنید.

این مراکز معمولا پشتیبانی 24 ساعته دارند و با اعزام نیرو در محل، به تعمیر لوازم خانگی در منزل می پردازند که البته این کار مزایایی نیز دارد.

مزایای تعمیر لوازم خانگی در منزل

* نظارت مستقیم بر کار تعمیرکار لوازم خانگی
* نگرانی بابت صدمه دیدن لوازم خانگی هنگام حمل و نقل وجود ندارد
* روند تعمیر لوازم خانگی سریع تر است

سخن پایانی

لوازم خانگی بسیاری از کارهای روزمره را انجام می دهد و مسئولیت اکثر کارها بر دوش این وسایل است که در واقع این موضوع، گواه تاثیر و اهمیت آن بر زندگی بشر است. مطمئنا اختلال در کار هر کدام از این لوازم برقی می تواند روند زندگی را دچار مشکل کند که با توجه به گرانی، خرید این گونه وسایل برای همه مقدور نیست. پس باید توجه داشته باشید که نگهداری درست از لوازم خانگی در اولویت قرار دارد و حتی می تواند از پرداخت هزینه های مربوط به تعمیر لوازم خانگی و یا تعویض قطعات جلوگیری کند.

اگرچه اکثر لوازم برقی موجود در بازار دارای طول عمر معینی هستند و به طور مثال، عمر متوسط ماشین ظرفشویی 9 سال، فریزر 11 سال، یخچال 13 سال، ماشین لباسشویی 10 سال و … است که البته میزان استفاده و کیفیت محصولات نیز تاثیر گذار است و حتی در صورت مراقبت درست از این گونه وسایل، عمر مفید آن ها به پایان می رسد که هنگام تعمیر باید این نکته را نیز در نظر داشته باشید.

ال کا ایران

نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما