راهکارهایی برای تمیز کردن اجاق گاز

1399/06/04

راهکارهایی برای تمیز کردن اجاق گاز
اجاق گازها یکی از اساسی ترین لوازم موجود در آشپزخانه ها به شمار می روند. بسیاری از افراد از اجاق گازها جهت پخت و پز غذا استفاده می کنند و ممکن است طی روند پخت و پز این وسیله پرکاربرد کثیف شود. تمیز کردن اجاق گاز بسیار حائز اهمیت است و اجاق کثیف می تواند ظاهر آشپزخانه را بد و غیر بهداشتی جلوه دهد.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، امروزه نحوه تمیز کردن اجاق گاز یکی از دغدغه های افراد پر مشغله است. آشپزخانه و گاز یکی از مهم ترین قسمت های نظافت منزل محسوب می شوند و عمل تمیز کردن گاز را باید هفته ای یک الی دو بار انجام دهید تا از سخت شدن لکه ها جلوگیری کنید و روند تمیز کردن را برای خودتان دشوار نکنید.

ابتدا برای پاک کردن اجاق گاز و آشپزخانه تان باید یک روز در هفته را برای آن ها در نظر بگیرید. برای مثال شاغل هستید و بیشتر وقت خود را در بیرون از خانه صرف می کنید و زمانی که به خانه می رسید باید غذا درست کنید و وقت رسیدگی به باقی امور خانه را ندارید. اما یک روز در هفته، برای مثال جمعه در خانه حضور دارید و می توانید در آن روز به تمیز کردن خانه، آشپزخانه، اجاق گاز و یخچال فریزر خود بپردازید و از ایجاد لکه های سخت بر لوازم خانگی خود جلوگیری کنید.

یک عبارت وجود دارد که می گوید پیشگیری بهتر از درمان است. یعنی شما می توانید هنگام آشپزی کردن، یک دستمال تمیز یا دستمال کاغذی در کنار خود داشته باشید و زمانی که قطره های خورشت و روغن از قابلمه و ماهیتابه بر روی سطح گاز ریخته شدند، شما می توانید بلافاصله آن ها را با دستمال پاک کنید و از کثیف شدن سطح گازتان جلوگیری کنید.

اما اگر قصد دارید اجاق گازتان را پس از به پایان رسیدن آشپزی تمیز کنید، بهتر است صبر کنید تا اجاق، مشعل و چدن های آن کاملا سرد شوند تا هنگام تمیز کردن دست خود را نسوزانید. وقتی از سرد شدن تمام قطعات اجاق گاز مطمئن شدید، یکی یکی آن ها را از روی اجاق بردارید.

سینک ظرفشویی یا یک لگن را پر از آب و مایع ظرفشویی کنید و تمامی قطعات جدا شده را درون آن قرار دهید. زیرا با خیس شدن آن ها لکه های چربی روی چدن و مشعل ها نرم شده و به راحتی جدا و تمیز می شوند. بعد از چند دقیقه که لکه ‌ها به خوبی در این محلول شوینده خیس خوردند، پاک کردن لکه‌ ها کار سختی نیست. آن‌ ها را از آب بیرون آورده و با یک پد تمیز‌ کننده یا اسفنج تمیز کنید.

دوباره به سراغ آب داغ و مایع ظرفشویی بروید و میله یا چدن گاز و مشعل را با آن بشویید. برای خشک‌ شدن، آن‌ ها را روی یک حوله یا دستمال تمیز قرار دهید. بعد از این که از تمیز کردن سطح اجاق گاز اطمینان پیدا کردید، آن ‌ها را دوباره روی اجاق قرار ‌دهید.

گفتنی است، اگر مشعل های اجاق گازتان الکتریکی هستند و قابل جدا شدن نیستند از خیس کردن آن ها بپرهیزید. فقط کافیست از یک پارچه نرم و مرطوب استفاده کرده و با دستمال کاغذی می توانید قطعات مورد نظر را خشک کنید.

نحوه تمیز کردن اجاق گاز های شیشه ای

اگر کاربر اجاق گاز شیشه ای هستید و نمی دانید چطور اجاق گارتان را تمیز کنید؟ اصلا نگران نباشید. ما به معرفی روش هایی جهت تمیز کردن اجاق گاز شیشه ای پرداخته ایم. با ورود لوازم خانگی مدرن باید به فکر روش های تمیز کردن و نگهداری صحیح از آن ها باشیم. اجاق گازهای شیشه ای نیز بعد از اجاق گاز های استیل وارد دنیای لوازم خانگی شده اند.

احتمالا به این فکر کنید که پاک کردن اجاق های شیشه ای نسبت به اجاق های استیل آسان تر است زیرا دیگر خبری از وجود چدن نیست. اما باید به این موضوع توجه داشته باشید که شیشه اجاق باید همیشه و در هر شرایطی تمیز باشد زیرا اگر لکه بماند و سخت شود، پاک کردن آن بسیار دشوار است و شاید حین عمل پاکیزگی خط و خش روی آن ایجاد شود و شکل اجاق گازتان از حالت اولیه و یکدست بودن دربیاید.

بهترین و راحت ترین راه برای پاک کردن اجاق گازهای شیشه ای، جوش شیرین و نمک است. برای شروع می توانید مقداری نمک و جوش شیرین را در آب گرم حل کرده و آن را به سطح گاز و کثیفی ‌ها و چربی ‌های موجود بریزید، سپس با دستمالی نرم کثیفی ها و چربی ها را پاک کنید و این کار را آن قدر ادامه دهید تا لکه‌ های چسبیده به طور کامل از بین بروند.

بعد به استفاده از آب گرم و دستمالی تمیز، لکه های چربی و آلودگی‌ های جدا شده را به طور کامل پاک کنید و سطح شیشه ‌ای گاز را به حالت اولیه خود برگردانید.

برای تمیز کردن اجاق گاز شیشه ای خود، می‌ توانید نشاسته را با مقدار خیلی کمی از آب داغ ترکیب کرده و آن را به چربی ها بزنید. سپس دستمالی را به نوشابه آغشته کرده و روی کثیفی‌ ها و محلول نشاسته بکشید و این کار را تا زمان اطمینان از پاکسازی کامل، ادامه دهید.

نحوه پاک کردن چربی از روی چدن اجاق گاز

سخت ترین و زمان برترین قسمت گاز پاک کردن چدن آن است. هنگامی که شروع به پخت غذای چرب می کنید، قطرات روغن و مواد غذایی روی چدن گاز می ریزد و به دلیل اینکه چدن مستقیم با گاز در ارتباط است، شروع به سوختن می کند. برای همین تمیز کردن چدن گاز سخت تر از قسمت های دیگر اجاق گاز است. در ادامه به معرفی بهترین روش ها برای از بین بردن چربی روی چدن اجاق گازها پرداخته شده است.

پاک کردن چربی از روی چدن اجاق گاز توسط سرکه

* روش سرکه بیشتر برای پاکسازی روزانه بوده و در تمیز کردن چربی های کم کاربرد دارد.
* ابتدا سرکه را روی سر شعله ها و قطعات چدنی اجاق گاز اسپری کنید.
* سپس اجازه دهید 10 الی 15 دقیقه باقی بماند.
* در نهایت با استفاده از یک پارچه تمیز سطح گاز را پاک کنید.
* فقط به یاد داشته باشید، این روش به عنوان تمیز نگهداشتن همیشگی اجاق گاز موثر است و باعث کاهش چربی های شعله های گاز قبل از پخت و پز می شود.

پاک کردن چربی از روی چدن اجاق گاز توسط جوش شیرین

* روش جوش شیرین برای چربی های بیشتر کاربرد دارد.
* ابتدا تمام قطعات چدنی را با استفاده از آب ولرم و مایع ظرفشویی بشویید تا لایه سطحی چربی پاک شود.
* سپس محلول غلیظی از آب و جوش شیرین تهیه کنید.
* بعد تمام سر شعله ها و قطعات چدنی اجاق گاز را داخل محلول به مدت 20 دقیقه قرار دهید.
* در نهایت با استفاده از اسفنج نرم چربی ها را پاک کنید و با آب ولرم شست و شو دهید.

پاک کردن چربی از روی چدن اجاق گاز توسط آمونیاک

* روش آمونیاک برای چربی هایی که با دو روش قبلی پاک نشدند کاربرد دارد.
* در ابتدا سر شعله ها و قطعات چدنی را داخل کیسه ای ضحیم قرار دهید.
* سپس به ازای هر سر شعله یک چهارم فنجان آمونیاک رقیق را به کیسه پلاستیکی اضافه کنید.
* برای احتیاط بیشتر به دلیل خطرناک بودن آمونیاک، کیسه را داخل کیسه ای دیگر قرار دهید تا آمونیاک نشت نکند.
* سپس اجازه دهید برای یک ساعت در همان حالت بماند.
* در نهایت سر شعله ها و قطعات چدنی را از کیسه بیرون آورید و کاملا تمیز کنید.

نحوه تمیز کردن فر اجاق گاز

برای تمیز کردن فر و رفع چربی‌ های داخل آن، ابتدا از فضای داخل آن باید آغاز کرد و برای شروع کار سینی فر را تمیز کنید. سینی را خارج کرده و داخل سینک پر از محلول آب و مایع ظرفشویی قرار دهید و بگذارید به مدت 20 دقیقه در این محلول بماند. سپس با اسفنج شروع به پاک کردن مواد غذایی باقی‌ مانده بر روی سینی کنید. توجه داشته باشید در صورتی که تکه ‌های سوخته مواد غذایی به سینی شما چسبیده است، استفاده از سرکه می ‌تواند در از بین بردن سریع آن ‌ها موثر باشد.

توری ‌های فر معمولا چربی بسیاری را به خود جذب می‌ کنند و تمیز کردن آن ها اغلب زمان بیشتری می برد. به سادگی می‌ توانید از محلول آب و مایع ظرفشویی برای از بین بردن چربی فر استفاده کنید. فقط باید مدت زمان بیشتری توری را در محلول بگذارید. سپس با یک فرچه زبر یا اسکاج آن را تمیز کنید. از طرف دیگر اگر لکه‌ ها مدت طولانی است سطح توری شما را پوشانده، می‌ توانید از محلول‌ های شیمیایی قوی برای از بین بردن آن‌ ها استفاده کنید.

برای تمیز کردن داخل فر و جمع کردن خرده نان ها و مواد غذایی بهتر است از جاروبرقی استفاده کنید. همچنین برای شست‌ و شوی فضای داخلی فر می ‌توانید از محلول های آب گرم، سرکه یا لیمو و جوش شیرین به کار گیرید و قدرت این پاک‌کننده ‌های طبیعی را در تمیز کردن فر مشاهده کنید.

در این روش یک چهارم فنجان سرکه یا لیمو، دو فنجان آب گرم و یک قطره مایع ظرفشویی را ترکیب کنید و محلول حاصل را داخل بطری بریزید و به سطح مورد نظر اسپری کنید. سپس روی سطح اسپری شده جوش شیرین بپاشید و اجازه دهید محلول مدتی روی سطح مورد نظر باقی بماند و بعد از آن با اسفنج نسبتا نرم سطح را تمیز و با دستمال خشک آن را پاک کنید. توجه داشته باشید که در انجام این کار، آسیب و خراشیدگی در فضای داخلی فر ایجاد نکنید.

ال کا ایران

برچسب ها:

اجاق گاز 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما