تسهیل اختصاص ارز باعث رشد تولید لوازم خانگی شده است

1399/06/23

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی مطرح کرد:
تسهیل اختصاص ارز باعث رشد تولید لوازم خانگی شده است
دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران گفت که از حدود یک ماه و نیم پیش، تخصیص ارز برای فعالان این صنعت روان‌تر شده، امری که برای تحقق شعار "جهش تولید" یکی از نیازهای بدیهی این صنعت به منظور تامین مواد اولیه، اجزا و قطعات وارداتی و حتی داخلی است.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، «سید عباس هاشمی» افزود: در سه ماه نخست امسال تخصیص ارز قابل توجهی به صنایع لوازم خانگی انجام نشده بود، با این حال آمارها حاکی از رشد تولید در این صنعت در مقایسه با مدت مشابه پارسال است.

وی گفت: این افزایش تولید ناشی از موجودی مواد اولیه، اجزا و قطعاتی بود که از پاییز پارسال توسط شرکت‌ها در انبارها دپو شده و موجود بود.

به گفته این مقام صنفی، بانک مرکزی با توجه به همه محدودیت‌ها و شرایط ارزی کشور، ارز نیمایی که همان ارز حاصل از صادرات است را در اختیار صنعتگران لوازم خانگی قرار می‌دهد، اما مساله اصلی تامین به موقع این ارز است.

وی ابراز امیدواری کرد: روند مثبت تخصیص ارز تداوم یابد تا بتوان جهش تولید را در عمل محقق کرد.

داخلی سازی صنعت لوازم خانگی

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران ادامه داد: در صنعت لوازم خانگی به طور میانگین بین ۳۰ تا ۳۵ درصد اقلام وارداتی است و بقیه ۶۵ تا ۷۰ درصد بسته به پلتفرم واحدهای تولیدی، بومی سازی شده است.

وی گفت: در عین حال در صنعت لوازم خانگی گازسوز، داخلی‌سازی بیش از ۹۰ درصدی اتفاق افتاده است.

هاشمی یادآور شد: پایین‌ترین میزان داخلی‌سازی مربوط به تلویزیون است که ۳۵ درصد بوده و در اکثر کشورهای تولیدکننده تلویزیون نیز به همین اندازه است، زیرا "ماژول" که بالاترین ارزش را در بین قطعات متشکله تلویزیون دارد، تنها توسط سه برند بزرگ در جهان تولید می‌شود.

نیاز ارزی صنعت لوازم خانگی

وی، نیاز ارزی سالیانه لوازم خانگی را بین ۱.۲ تا ۱.۳ میلیارد دلار عنوان و تاکید کرد: وضعیت ارزی کشور به گونه ای است که صنایع باید به سمت داخلی‌سازی هرچه بیشتر حرکت کنند؛ سال گذشته در صنعت لوازم خانگی بیش از ۲۲۰ میلیون دلار داخلی سازی اتفاق افتاد، امری که به سرعت در حال توسعه است.

این مقام صنفی، برنامه داخلی سازی حدود ۱۰ میلیارد دلاری وزارت صنعت، معدن و تجارت تا سال ۱۴۰۰ را یادآور شد و افزود: در بخش لوازم خانگی با توجه به اطلاعات دریافتی از واحدهای صنعتی و بسترسازی انجام شده از سوی این انجمن، تعامل خوبی بین قطعه‌سازان و تولیدکنندگان محصولات نهایی و حرکت به سوی روابط برد- برد شاهدیم.

هاشمی اضافه کرد: افزایش عمق داخلی‌سازی در فن‌ها و بردهای الکترونیک، یکی از دستاوردهای تعاملات بین قطعه‌سازان و فعالان صنعت لوازم خانگی است که تا پایان امسال خبرهای خوبی از این حوزه خواهیم شنید.

وی خاطرنشان کرد: در موضوع بردهای الکترونیکی، تحول بزرگی در کشور اتفاق افتاده، به طوری که عمده واحدهای صنعتی در تلاشند تا پلتفرم مشترکی در این زمینه تعریف کنند؛ بطور نمونه بردی که در ماشین لباسشویی استفاده می‌شود را بتوانند با تغییر مختصری در ماشین ظرفشویی نیز به کار بگیرند.

هاشمی در عین حال یادآور شد: تولید مواردی نظیر ورق‌های فولادی، مواد و محصولات پتروشیمی، کمپرسور یخچال فریزر و غیره در اختیار صنعت لوازم خانگی نیست، بلکه اینها صنایعی جداگانه هستند که با توجه به نیازها باید در اولویت سرمایه گذاری قرار بگیرند.

وی ابراز امیدواری کرد شرایط اقتصادی کشور به سمت و سویی برود که سرمایه‌گذاران برای حضور در این عرصه ها و کاهش مشکلات این صنعت، جلب و جذب شوند.

بررسی آمار رسمی منتشره وزارت صنعت حاکی از تولید ۵۰۱ هزار و ۱۰۰ دستگاه یخچال‌ و فریزر از ابتدای امسال تا پایان تیرماه و رشد ۱۲.۴ درصدی آن در مقایسه با مدت مشابه پارسال است.

برپایه این آمارها، تولید انواع تلویزیون در چهار ماهه امسال در هم‌سنجی با پارسال رشد ۶۱.۲ درصدی ثبت کرد و به ۳۴۱‌هزار و ۵۰۰ دستگاه رسید.

در این مدت همچنین ۲۹۰ هزار و ۴۰۰ دستگاه ماشین‌لباسشویی تولید شد که در مقایسه با چهار ماهه سال گذشته رشد ۷۰.۴ درصدی داشته است.

ایرنا
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما