ممنوعیت تولید زودپز به روش ریخته‌گری

1399/07/08

رییس اداره امور آزمایشگاه‌های استاندارد استان اصفهان مطرح کرد:
ممنوعیت تولید زودپز به روش ریخته‌گری
رییس اداره امور آزمایشگاه‌های استاندارد استان اصفهان گفت: تولید زودپز به روش ریخته‌گری ممنوع است زیرا تولید این دیگ به این شکل در صورت انفجار مانند ترکش عمل می‌کند و صدمات جانی و مالی بهمراه دارد.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، حسین پوری‌رحیم در ادامه افزود: دیگ زودپز از وسایل پر کاربرد در خانه‌ها و بدلیل اهمیت ایمنی مشمول استاندارد اجباری است بنابراین باید اصول استاندارد ملی در تولید آن رعایت شود.

وی با بیان اینکه دیگ زودپز باید با استفاده از ورقه‌های استیل یا آلومینیوم و به روش کششی تولید شود، اظهار داشت: دیگ‌های زودپزی که به روش ریخته‌گری تولید می‌شود و سوپاپ دارد در صورت گرفتن سوپاپ‌ها و عدم تخلیه بخار مانند نارنجک خواهد بود و در سال‌های گذشته موارد بسیاری از صدمات جانی و مالی در این زمینه گزارش شده است.

این کارشناس با تاکید بر اینکه بر روی دیگ زودپز باید علامت استاندارد وجود داشته باشد از مردم خواست تا صحت علامت استاندارد را از طریق ارسال کد ۱۰ رقمی زیر آن به سامانه ۱۰۰۰۱۵۱۷ پیگیری کنند.

وی با بیان اینکه اگر مردم شکایتی در این زمینه دارند نیز می‌توانند به تلفن ۱۵۱۷ تماس بگیرند، خاطرنشان کرد: کارشناسان اداره کل استاندارد اصفهان از خطوط تولید بازرسی مستمر دارند و در آخرین مورد، ۸۰۰ دیگ زودپز که بصورت ریخته‌گری تولید شده بود را در یک گارگاه غیر استاندارد کشف کردند.

پوری رحیم با اشاره به اینکه این محصولات و خط تولید آن توقیف و پلمب شد، افزود: برخی از تولیدکنندگان دیگ‌های زودپز غیر مجاز و غیر استاندارد آنها را حتی به کشورهای دیگر بصورت غیر قانونی صادر می‌کنند.

رییس اداره امور آزمایشگاه‌های استاندارد استان اصفهان با تاکید بر اینکه همه لوازم خانگی برقی و وسایلی مانند هود، آبگرمکن و ظروف تفلون مشمول استاندارد اجباری است از مردم خواست تا در هنگام خرید این کالاها به نشان استاندارد ملی ایران دقت کنند.

کارشناسان تاکید دارند که بهتر است زودپزهای مجهز به قفل ایمنی و شیر خروج بخار اضطراری انتخاب شود زیرا در این زودپزها موارد ایمنی در نظر گرفته شده و اگر فشار بخار زیاد شود، در زودپز جدا نمی‌شود، همچنین زودپزی خریداری شود که دفترچه راهنما و گارانتی داشته و دارای نشان استاندارد ملی باشد.

ایرنا

برچسب ها:

زودپز ،لوازم خانگی 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما