قدرت خرید مشتریان از قیمت های بازار لوازم خانگی جا مانده است
روند صعودی قیمتها در بازار لوازم خانگی از ابتدای سال تاکنون بسیار سریع و خیرهکننده بوده و سبب شده تا توان اقتصادی و قدرت خرید مشتریان از قیمتهای بازار جا بماند.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، در سالهای نه چندان دور خانوادهها در صورت خراب شدن یک کالا معمولا پس از تعمیر آن را فروخته و جنس نو خریداری میکردند اما اکنون تحت تاثیر بحران کرونا و تحریم تاثیرات آن بر قیمتها در بازار لوازم خانگی ایرانیان ترجیح میدهند لوازم خانگی خود را تعمیر کنند نه تعویض زیرا خرید هر قلم از کالای خانگی چندین میلیون تومان هزینه دارد که برای بسیاری از خانواده رقم گزافی محسوب میشود.
کافی است سری به بازار لوازم خانگی و سایتهای فروش بزنید تا عمق فاجعه را دریابید؛ به طوری که برای خرید یک قلم یخچال فریزر معمولی ایرانی حداقل باید 9 میلیون و 500 هزار تومان و حداکثر 16 میلیون و 400 هزار تومان بپردازید.
قیمت یخچالهای ساید بای ساید نیز در بازار فعلی قابل توجه است به طوری که برند اسنوا با نرخهایی مانند 29 میلیون، 32 میلیون، 40 میلیون و حداکثر 41 میلیون و 700 هزار تومان عرضه میشود.
البته قیمت یخچالهای دوقلو در برندهای مختلف از حداقل 12 میلیون و 800 هزار تومان (پارس) و 14 میلیون و 200 هزار تومان (آنتیک) شروع و به حداکثر 36 میلیون و 500 هزار تومان (آنتیک) ختم میشود. در این میان مارک هایی مانند سیلور 15 میلیون تومان، بنس 23 میلیون و 200 هزار تومان، یخساران 14 میلیون و 400 هزار تومان، امرسان 18 میلیون و 300 هزار تومان، الکترواستیل 19 میلیون و 800 هزار تومان، دیپوینت 22 میلیون و 500 هزار تومان، بنس 23 میلیون و 600 هزار تومان و هاردستون 26 میلیون و 700 هزار تومان فروخته میشود.
به گفته فروشندگان بازار لوازم خانگی برخی از یخچالها از اقبال بیشتری برخوردار بوده و در میان خریداران دارای طرفدار بیشتری هستند که شاید بتوان قیمت مناسب آنها را دلیل مهم این مساله به شمار آورد.
برای نمونه میتوان گفت ارزانترین یخچال بازار ایستکول در دو مدل با نرخهای سه میلیون و 400 هزار و چهار میلیون تومان محبوبترین کالای بازار هستند و پس از آن فیلور با چهار میلیون و 800 هزار تومان، پارس 6 میلیون و 500 هزار تومان،آنتیک و امرسان هفت میلیون و 500 هزار تومان، امرسان هفت میلیون و 800 هزار تومان، ایکس ویژن 11 میلیون و 300 هزار تومان، سام 18 میلیون و 900 هزار تومان و توشیبا با حداکثر قیمت این لیست به مبلغ 25 میلیون و 500 هزار تومان عنوان پرفروشترین یخچالهای بازار را از آن خود کردهاند.
به گفته فعالان بازار لوازم خانگی و فروشندگان محدوده امینحضور، نوسانات نرخ ارز و سکه و طلا و همچنین محدودیتهای وارداتی سبب نوسان قیمت لوازم خانگی شده و در این میان هم فروشندگان و هم خریداران هردو سردرگم هستند.
بسیاری از مغازهداران دچار سردرگمی هستند که آیا با فروش لوازم موجود در مغازه قادر به خرید مجدد خواهند بود یا خیر و از آن سو ،مصرفکننده نهایی نیز نمیداند آیا قیمتها کاهش خواهد یافت و یا مجبور خواهد شد جنس فعلی را هفته آینده گرانتر خریداری کند.
در بازار لوازم خانگی همانند سایر بازارها کمتر کسی میتواند پیشبینی درستی نسبت به حتی 2-3 روز آینده داشته باشد بنابراین تقریبا بازار در رکود فرو رفته و کمتر معاملهای در طول روز انجام میشود.
افزایش 40 درصدی قیمت لوازم خانگی در ماههایی گذشته سبب کاهش چشمگیر میزان فروش شده که تبعات فراوانی به دنبال دارد که می توان گفت این مساله سبب شده تا بسیاری از مغازهداران برای تامین اجارهبها و حقوق کارکنان با مشکلات جدی مواجه شوند.
با توجه به روند ادامهدار بحران کرونا و سختتر شرایط تحریم و همچنین مشکلات بازار لوازم خانگی مانند کمبود قطعات و تامین نشدن ارز، تورم و دیرکرد در افزایش دستمزدها در واحدهای تولیدی، انجام نشدن واردات اجناس و گران شدن مواد اولیه نظیر ورقهای فولای، مس، آلومینیوم و … بعید است شرایط این بازار به زودی سامان یابد.