گرانی در بازار لوازم خانگی بیرجند جولان می دهد

1399/07/21

بازار لوازم خانگی به کما رفته است؛
گرانی در بازار لوازم خانگی بیرجند جولان می دهد
شعله گرانی در بازار لوازم خانگی همچنان زبانه می‌کشد و از سویی با گرانی کالاها و کاهش سطح درآمد مردم، مشتری هم کمیاب است و بازار در کما به سر می‌برد و کاسبان در آستانه ورشکستگی قرار دارند.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، این روزها کمتر کسی است که با گرانی بیگانه باشد. گرانی شامل بیشتر اقلام و اجناس می‌شود. مردم هم دیگر از گلایه و اعتراض خسته شده و تا جایی که می‌توانند از خرید برخی لوازم غیر ضروری خودداری می‌کنند تا شاید بتوانند هزینه‌های زندگی را مدیریت کنند.

گرانی‌ به دو مینویی تبدیل شده که به صورت روز شمار افزایش می‌یابد و علت آن را نوسانات دلار و ارز ذکر می‌شود اما جای سؤال است که برخی از اقلام تولید داخل چرا باید افزایش قیمت داشته باشند.

این روزها با گرانی لوازم خانگی شاید برخی زوج جوان نتوانند شرایط رفتن زیر یک سقف مشترک را فراهم کنند و برخی از جوانان از فکر ازدواج کردن منصرف می‌شوند.

یکی از زوج‌های جوان بیرجندی در حالی که در بازار بیرجند از این مغازه به آن مغازه می‌رود تا کالاهایی با پایین‌ترین قیمت را پیدا کنند گفت: قیمت‌ها در بازار لوازم خانگی به گونه‌ای است که از این مغازه تا مغازه کناری یک قلم جنس تفاوت قیمت زیادی دارد.

این بانوی جوان که معتقد است قرار بود قبل از سال جدید مراسم ازدواج مان را برگزار کنیم اما به دلیل آماده نبودن جهیزیه من، قرار بر بعد از محرم شد، حال تا پایان صفر هم چیزی باقی نمانده اما در این آشفته بازار لوازم خانگی نمی‌توانم اقلام مورد نیاز را خریداری کنم.

این همه ماجرا نیست چرا که تصور کنید اگر کارگر سر گذر باشی و در این بحران گرانی یخچال خانه‌ات خراب شود با این وضعیت بازار و افزایش سرسام آور قیمت‌ها چگونه می‌تواند یخچال که از وسایل ضروری یک زندگی است را خریداری کند.

کافی است سری به بازار لوازم خانگی بزنی مغازه داران از کسادی بازار می‌گویند و مردم هم از این اوضاع و احوال گرانی رغبتی برای خرید ندارند مگر اینکه کسی مجبور شود برای خرید یک قلم جنس ضروری راه بازار را در پیش گیرد و وارد مغازه شود.

یکی از فروشندگان لوازم خانگی در بیرجند گفت: قیمت‌ها در بازار لوازم خانگی ثبات ندارند از هفته پیش تا این هفته افزایش قیمت نجومی دارد. افزایش قیمت در انواع اقلام کالاها اعم از تلویزیون، یخچال و اجاق گاز بیشتر دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه علاوه بر افزایش قیمت روزانه اقلام شاهد کمبود برخی لوازم خانگی و ارائه نشدن اجناس توسط شرکت‌ها و تولیدی‌ها هستیم گفت: شرایط به گونه‌ای است که نمی‌توان قیمت اجناس داخل بازار را تضمین کرد که از امروز تا فردا تغییر نکند.

یکی از فروشندگان لوازم خانگی در بازار بیرجند به خبرنگار تسنیم گفت: بازار لوازم خانگی هفت ماه است که رزوهای سردی را تجربه می‌کند، چرا که با آمدن کرونا و ممنوعیت واردات بسیاری از مارک‌های خارجی هم کمیاب شده و علاوه بر این برچسب افزایش قیمت بر مارک‌های ایرانی هم نشسته است و بیشتر کسبه درب مغازه‌های خود ایستاده و تنها رفت و آمد عابران را نظاره می‌کنند.

وی با بیان اینکه برخی از مردم بیشتر طالب لوازم خانگی با مارک خارجی هستند اما در این اضواع و احوال مارک خارجی بندرت پیدا می‌شود افزود: در این اوضاع گرانی برخی مشتری‌ها تقاضای اقساط بلند مدت را دارند و این درحالی است که وقتی کالایی را از کارخانه خریداری می‌کنیم باید هزینه را به صورت کامل پرداخت کنیم از طرفی قیمت کالا ثبات ندارد و ممکن است مثلا یک یخچال از امروز تا فردا تغییر قیمت زیادی داشته باشد.

فروشنده دیگری که درب مغازه ایستاده است و از کسادی این روزهای بازار لوازم خانگی گلایه دارد اظهار داشت: خودتان بازار را مشاهده کنید دیگر حرفی برای گفتن باقی نمی‌ماند. مردم تنها وارد مغازه می‌شوند و قیمت‌ها را می‌پرسند اما بعد از جویا شدن قیمت از مغازه خارج می‌شوند. این روزها بازار لوازم خانگی روزهای سردی را تجربه می‌کند.

اصغری با بیان اینکه برخی از اقلام در بازار لوازم خانگی ممکن است هر هفته افزایش قیمت را تجربه کند افزود: برخی از مارک‌های لوازم خانگی در بازار کمبود است و هرچه که به کارخانه تماس می‌گیریم تا کالای مدنظر را خریداری کنیم اما موجود نیست.

وی عنوان کرد: مردم وقتی قیمت اجناس را می‌پرسند تصورشان براین است جنس را گران می‌‌فروشیم و مدعی می‌شوند که به بازرسی شکایت می‌کنیم اما نمی‌دانند که ما اجناس را گران نمی‌فروشیم بلکه کارخانه اجناس را افزایش قیمت داده و مانیز به همان نسبت باید افزایش قیمت داشته باشیم.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی بیرجند نیز اظهار داشت: گرانی در بازار لوازم خانگی متأثر از دیگر اجناس است و بازار تابع عرضه و تقاضا است.

انصاری‌فرد با بیان اینکه این روزها با افزایش تقاضا شاهد کمبود برخی کالاها در بازار هستیم افزود: هرچند نظارت در بازار وجود دارد اما گرانی‌ها را نمی‌توان کنترل کرد چرا که تنها مربوط به لوازم خانگی نیست و برای هر کالایی که نگاه کنید افزایش قیمت را داریم.

وی که معتقد است تا زمانی که نرخ دلار کنترل نشود وضعیت بازار به همین روال است گفت: برخی کالاهای موجود در بازار قاچاق است اما معتقدیم باید نظارت‌ها بیش از این باشد و مسئولان در کشور هم مرزها را کنترل کنند و مانع ورود اجناس قاچاق شوند.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی بیرجند ادامه داد: برای جلوگیری از قاچاق با خرده فروش‌ها برخورد می‌شود اما در سطح کلان اقدام موثری انجام نمی‌شود و این در حالی است که برای اینکه استقبال از تولیدات داخلی بیشتر شود راهکاری چون افزایش خدمات پس از فروش را که این روزها برای بیشتر کالاها وجود ندارد یا اگر هست تنها نمایشی است داشته باشیم.

تسنیم

برچسب ها:

لوازم خانگی ،بیرجند 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما