قیمت یخچال با قیمت پراید برابر شده است

1399/07/22

قیمت یخچال با قیمت پراید برابر شده است
قیمت برخی از یخچال‌های ساید بای ساید در یک سال گذشته حدود ۱۰۰ میلیون تومان گران تر شده است. حالا قیمت برخی از محصولاتی که اتفاقا واردات آنها تقریبا از ۱.۵ سال پیش ممنوع شده، معادل بهای یک پراید است.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، بازار خرید و فروش لوازم خانگی این روزها سوت و کور تر از هر زمانی شده است. قیمت برخی از اجناس در یک سال گذشته حدود چهار برابر شده‌اند و آنگونه که پازوکی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی به بازار می‌گوید: تنها کسانی که لوازم خانگیشان کاملا مستهلک شده و امکان تعمیر آنها وجود ندارد و نوعروسان برای خرید به بازار مراجعه می‌کنند. گرانی دلار و کمبود کالا در محصولاتی که تولید داخلی آنها جوابگو نیست، دو دلیل اصلی است که به گفته این فعال صنفی قیمت ها در بازار لوازم خانگی را نجومی کرده است.

عرضه محصولاتی که وارداتش متوقف شده

با وجود اینکه واردات لوازم خانگی به کشور همچنان ممنوع است اما در برخی از سایت‌های خرید و فروش اینترنتی همچنان نام محصولاتی از برندهای بوش، ال جی و سامسونگ دیده می‌شود.

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی می‌گوید: از حدود ۱.۵ سال پیش تقریبا واردات برندهایی همچون الی جی و سامسونگ به صفر رسیده است. در این مدت حتی انبار نمایندگی‌های رسمی فروش این برندها هم دیگر خالی شده است.

او می‌گوید: هر آنچه که به اسم این برندها در سایت‌های اینترنتی و حتی بازار رسمی عرضه می‌شوند قاچاق هستند و هیچ ضمانتی در رابطه با اصالت و کیفیت این اجناس وجود ندارد.

او می‌گوید که گرانی قطعه و هزینه بالای تعمیرات ریسک خرید کالاهای قاچاق را بالا برده است. به عنوان مثال تعویض یک برد یخچال حدود یک میلیون تومان هزینه روی دست صاحب خود می گذارد. به همین دلیل بیشتر مردم ترجیح می‌دهند که به سراغ خرید لوازم خانگی دارای گارانتی و خدمات پس از فروش بروند.

او همچنین به خریداران برندهای خارجی توصیه می‌کنند که قبل از خرید جنس حتما از اصالت آن مطمئن شوند.

بهای یک یخچال ساید معادل قیمت یک پراید

این روزها خرید برخی از برندهای یخچال فریزهای سایدبای ساید معادل خرید یک دستگاه پراید برای شما آب می‌خورد. به عنوان مثال هم اکنون یک دستگاه یخچال فریزر چهار درب ال جی هم اکنون در فروشگاه‌های اینترنتی به قیمت ۱۴۰ میلیون تومان عرضه می‌شود که نسبت به مدت مشابه پارسال حدود ۱۰۲ میلیون تومان رشد قیمت داشته است.

جداول قیمتی منتشر شده نشان می‌دهد که همین مدل یخچال کره ای دو سال پیش در بازار به قیمت ۳۶ میلیون و ۷۴۵ هزار تومان عرضه می‌شده است. به عبارت دیگر می‌توان گفت که در سال ۹۷ تا ۹۸ لوازم خانگی روند با ثباتی را طی می‌کرده و در مدت یک سال کمتر از ۲ میلیون تومان به قیمت این محصول افزوده شده است.

البته مدل SXI۵۵۵NS این برند کره ای حدود ۲۰ میلیون تومان ارزان تر بوده و به قیمت ۱۱۰ میلیون تومان فروخته می‌شود. این یخچال که ابتدای آبان پارسال حدود ۳۰ میلیون تومان قیمت داشته در پایان سال به ۴۸ میلیون تومان افزایش می‌یابد. اما رشد قیمت این برند کره ای به همین جا ختم نشد و در سال ۹۹ هم زمان با رشد قیمت دلار، از نیمه دوم اردیبهشت با شیب تندی روند صعودی به خود گرفت.

یکی دیگر از یخچال فریزهای گران بازار مربوط به ال جی مدل ۵SXI۵۵ است که بهای آن از ۲۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در مهر پارسال حالا به ۹۶ میلیون تومان رسیده است.

تفاوت قیمت ۱۴ میلیون تومانی در یک مدل

این روزها در سایه کمبود کالا قیمت گذاری هم کاملا سلیقه ای شده و عملا دیگر هیچ نظارتی روی آنها نیست. گاهی اوقات در یک مدل خاص میلیون ها تومان تفاوت قیمت وجود دارد. به عنوان مثال یخچال و فریزر بوش مدل KAD۸۰A۴۰۴ در برخی از مراکز خرید اینترنتی به قیمت ۶۵ میلیون تومان عرضه می‌شود در برخی از سایت‌های دیگر حدود ۷۹ میلیون قیمت گذاری شده است. قیمت یخچال و فریزر بوش مدل KAD ۸۰A۱۰۴ بین ۶۵ میلیون تا ۷۲ میلیون تومان در نوسان است.

البته این اختلاف قیمت در برخی از برندها همچون یخچال فریزر ساید بای ساید سامسونگ کمتر بوده و حدود چهار میلیون تومان است. به عنوان مثال ساید بای ساید ۲۷ فوت سامسونگ مدل G۲۶STS در برخی از فروشگاه‌های اینترنتی به قیمت ۶۴ میلیون تومان عرضه می‌شود در حالکه قیمت این محصول در برخی دیگر از فروشگاه‌ها به حدود ۶۸ میلیون تومان هم می‌رسد.

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی دلیل این اختلاف قیمت را درگارانتی و ضمانت فروش می‌داند. جدای از این تقلبی بودن برخی از ساید بای ساید KAD۹۰VB۲۰۴ که در حال حاضر حدود ۵۵ میلیون تومان قیمت دارد، پارسال به قیمت ۲۲ میلیون تومان خرید و فروش می‌شد.

در واقع اگر حداقل حقوق دریافتی کارگران در سال گذشته را حدود ۲ میلیون تومان در نظر بگیریم، می‌توان گفت که کارگر ساده با پس انداز ۱۰ ماه از حقوق خود قادر به خرید یک دستگاه یخچال خوب بود اما این مدت زمان حالا به حدود ۲۰ ماه افزایش یافته است.

قدرت خرید خانوارها نصف شد

یک حساب کتاب ساده نشان می‌دهد خرید یک یخچال ساید بای ساید با کیفیت متوسط این روزها دست کم ۶۰ میلیون تومان بودجه نیاز دارد. این قیمت معادل دستمزد ۲۱ ماه حقوق یک کارگر ساده است که از نصف شدن قدرت خرید خانوارها جکایت می‌کند.

به عنوان مثال ساید بای ساید KAD۹۰VB۲۰۴ که در حال حاضر حدود ۵۵ میلیون تومان قیمت دارد، پارسال به قیمت ۲۲ میلیون تومان خرید و فروش می‌شد. در واقع اگر حداقل حقوق دریافتی کارگران در سال گذشته را حدود ۲ میلیون تومان در نظر بگیریم، می‌توان گفت که کارگر ساده با پس انداز ۱۰ ماه از حقوق خود قادر به خرید یک دستگاه یخچال خوب بود اما این مدت زمان حالا به حدود ۲۰ ماه افزایش یافته است.

ارزانی غیر واقعی برخی از یخچال‌های ساید

قیمت‌های نجومی تنها نماد آشفتگی بازار لوازم خانگی نیست. گاهی ارزانی غیر واقعی برخی از اجناس هم از نبود نظارت بر وضعیت استاندارد کالاهای عرضه شده در بازار حکایت می‌کند. به عنوان مثال یخچال فریزر ساید بای ساید تی سی ال مدل TRS-۵۴۵E در یکی از سایت‌های مجازی خرید و فروش به قیمت ۱۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

یخچال و فریزر ساید بای ساید تی سی ال مدل TR۴-۵۴۰ED هم اکنون ۱۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قیمت خورده است. شرکت ارائه دهنده این برند در سایت فروش مادیران اعلام شده است.

محبوب ترین برندهای بازار کدامند

در حال حاضر محصولاتی که رنج قیمتی آنها بین ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومان هستند، محبوب ترین اجناس بازار هستند. بر اساس آنچه در یکی از سایت فروش اینترنتی آمده یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S۸ ۳۳۵۰SS استیل که حدود ۴۲ میلیون تومان قیمت دارد یکی از محبوب ترین محصولات بازار هستند.

دیگر محصول محبوب بازار یخچال فریزر دوو سری فرشلند پارامو DES-۲۹۱۵M به قیمت ۳۷ میلیون تومان و یخچال فریزر ساید بای ساید الکترواستیل مدل ELECTRO ROYAL کد ES۵۱W سفید چرمی با قیمت ۲۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است.

بازار

برچسب ها:

لوازم خانگی ،یخچال 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما