آیا افزایش قیمت لوازم خانگی قانونی است؟

1400/11/11

آیا افزایش قیمت لوازم خانگی قانونی است؟
طی هفته‌های اخیر قیمت لوازم خانگی حدود ۸ تا ۱۵ درصد افزایش یافته در حالی که وزارت صمت مجوز رسمی برای این تغییر قیمت‌ها نداده است.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، کارخانجات تولید لوازم خانگی طی هفته‌های اخیر دوباره قیمت‌های خود را بالا برده اند. بررسی‌های میدانی ما از بازار نشان می‌دهد قیمت لوازم خانگی به خصوص یخچال تا حدود ۱۵ درصد افزایش داشته است، افزایش قیمتی که به گفته فعالان بازار لوازم خانگی ادامه دار بوده و بار‌ها و بار‌ها تکرار شده است.

اکبر پازوکی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی هم از افزایش ۸ تا ۱۲ درصدی قیمت لوازم خانگی در روز‌های اخیر خبر داده است.

به گفته پازوکی بیشترین افزایش قیمت مربوط به یخچال و فریزر و کولر آبی بوده است.

فروشندگان از ارائه لیست جدیدی توسط شرکت‌های تولید لوازم خانگی خبر می‌دهند. لیست جدیدی که یک شنبه چند میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

تولیدکنندگان لوازم خانگی این افزایش قیمت را تایید کرده و افزایش قیمت مواد اولیه و حمل و نقل را دلیل این تغییر نرخ می‌دانند.

حمیدرضا غزنوی سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت: قیمت مواد اولیه در این مدت افزایش زیادی داشته است. ورق سرد نسبت به سال ۹۹ حدود ۶۱ درصد و ورق گرم حدود ۸۱ درصد افزایش قیمت داشته است. هزینه حمل مواد وارداتی حدود ۴۳۶ درصد افزایش پیدا کرده است. این عوامل باعث شده تا به ناچار دست به افزایش قیمت لوازم خانگی ببریم.

افزایش قیمتی که معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت آن را غیر مجاز می‌داند.

مفتح گفت: لوازم خانگی جزو کالا‌های مشمول درج قیمت تولید کننده است و مجوزی برای افزایش قیمت تولید کننده دریافت نکرده‌اند. اگر افزایش قیمتی اعمال کرده باشند غیر قانونی و بدون مجوز است و ما آن را پیگیری خواهیم کرد.

رهبر انقلاب امروز در دیدار با گروهی از تولیدکنندگان گفتند: با وجود حمایت‌هایی که از این تولیدکنندگان شد، اما گفته می‌شود برخی محصولات آن‌ها تا دو برابر افزایش قیمت داشته اند. ما از این‌ها حمایت کردیم، نبایستی این‌جور برخورد بشود با حمایت‌ها.

مردم و فروشندگان لوازم خانگی گله‌مند از این افزایش قیمت در کنار کاهش نرخ دلار هستند. فروشندگان می‌گویند هر بار با افزایش قیمت دلار قیمت‌ها را بالا می‌برند، اما بعد از کاهش نرخ آن را پایین نمی‌آورند. لوازم خانگی داخلی با این افزایش قیمت، هم رده محصولات خارجی قیمت گذاری می‌شوند.

ما به عنوان مشتری به چند فروشگاه لوازم خانگی در سطح شهر سر زدیم. کاهش نرخ دلار آزاد اگر چه بر قیمت تولیدات داخلی اثر عکس گذاشت، اما قیمت محصولات قاچاق را کاهش داده بود. تمام برند‌های لوازم خانگی به صورت قاچاق، با گارانتی و با کمترین قیمت به فروش می‌رسد.

در حالی که چندی پیش مویدی رئیس ستاد مبارزه با قاچاق از کاهش روند قاچاق لوازم خانگی به کشور خبر داده بود حالا افزایش نرخ تولیدات داخل در مقابل کاهش قیمت محصولات قاچاق باعث شده تا بازار آماده پذیرش کالا‌های قاچاق باشد.

سازمان تعزیرات حکومتی هنوز با این فرایند افزایش قیمت لوازم خانگی برخورد نکرده و دلیل آن را سکوت سازمان حمایت می‌داند.

اصانلو رئیس سازمان تعزیرات گفت: در صورتی که سازمان حمایت فرایند قانونی را طی کند ما به عنوان مرجع رسیدگی آن را پیگیری خواهیم کرد.

سازمان حمایت هم هنوز حاضر به پاسخگویی درباره این موضوع نشده است.

اقتصاد 24

برچسب ها:

قیمت لوازم خانگی 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما