علت کیفیت نامناسب لوازم خانگی ایرانی چیست؟

1400/11/18

علت کیفیت نامناسب لوازم خانگی ایرانی چیست؟
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: تا زمانیکه برای محصولات تولیدکنندگان داخلی رقابتی شکل نگیرد نباید به بهبود کیفیت محصولات امیدوار بود.

به گزارش دنیای لوازم خانگی، محمد جاویدی درباره کیفیت لوازم خانگی یا خودروهای تولید شده داخلی اظهار کرد: در حال حاضر کیفیت تولیدات داخلی در وضعیت مطلوبی قرار ندارد، این موضوع را مقام معظم رهبری نیز مطرح کردند.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه خواجه نصیر با تاکید بر اینکه برخی از افراد صاحب قدرت و گروه‌های‌ مافیایی در برخی از صنایع وجود دارند، گفت: این افراد که معمولا به جریان‌های سیاسی یا برخی از مسئولان وابستگی دارند، قدرت و انحصار را در یک بازار خاص مانند خودرو، لوازم خانگی یا محصولات کشاورزی در اختیار می‌گیرند. در نتیجه با پشتوانه‌ای که دارند اجازه شکلگیری بازار رقابتی را نمی‌دهند.

وی درباره تاثیر فساد یا بازار انحصاری بر کیفیت محصولات به ویژه لوازم خانگی یا صنعت خودرو سازی عنوان کرد: در این خصوص باید بخش واردات و تولید داخلی را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار داد. شرکت‌های وارد کننده به جای اینکه اجناس با کیفیت‌های مرغوب را وارد کشور کنند، برای به دست آوردن سود بیشتر معمولا اجناسی با کیفیت‌های رده دوم یا سوم را با قیمت‌های بالا در بازار به فروش می‌رسانند.

جاویدی ادامه داد: در حال حاضر قیمت اجناس خارجی در بازارها با کیفیت آنها همخوانی ندارد و مردم هزینه جنس درجه یک با کیفیت بالا را پرداخت می‌کنند ولی محصول با کیفیتی را خریداری نمی‌کنند.

این فعال دانشجویی با اشاره به تولیدات داخلی بیان کرد: در حال حاضر تکنولوژی استفاده شده در صنایع تولیدی کشور با علم روز دنیا فاصله دارد، در نتیجه این موضوع بر کیفیت محصولات اثر گذاشته و مردم رضایت کاملی از برخی اجناس تولید داخلی ندارند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت‌ها توان مقابله با فساد و انحصارطلبان در صنعت را ندارند یا برای آنها این موضوع اولویت ندارد، گفت: البته در این خصوص باید به دولت سیزدهم فرصت بیشتری برای مقابله با اخلال گران در صنعت داده شود. همچنین برای مقابله با این موضوع، دولت به عنوان قوه مقننه به تنهایی نمی‌تواند اقدمات موثری انجام دهد.

جاویدی ادامه داد: سه قوه به ویژه قوه قضائیه باید با خط سیری هماهنگ و به دور از موازی کاری برای شکستن انحصار در صنایع اقدام کنند. هم اکنون عزم بهبود کیفیت محصولات و مقابله با گروه‌های مافیایی بین مسئولان وجود دارد؛ اما این موضوع زمانی به صورت مناسب نتیجه می‌دهد که کشور به ثبات خاصی رسیده باشد.
 

کارگاه‌های تولیدی کوچک نیازمند حمایت دولت



این دانشجوی دانشگاه خواجه نصیر با اشاره به فعالیت کارگاه‌های تولیدی کوچک و شرکت‌ها دانش بنیان یادآور شد: باید سازوکار و سیاست گذاری بلند مدت و هدف گذاری طولانی مدت برای حمایت از تولیدکنندگان موفق داخلی انجام شود. چرا که تا زمانیکه این تولیدات وارد بازار نشوند و رقابتی شکل نگیرد نباید به بهبود محصولات امیدوار بود.

جاویدی با انتقاد از سیاست گذاری‌های نادرست برخی از مسئولان در صنایع عنوان کرد: تا کنون طرح‌ها، پیش نویس قوانین و سازکارهای مختلفی تدوین شده ولی روی کاغذ باقی مانده چرا که اثر دهی مناسبی نداشته است.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه خواجه نصیر در پایان خاطرنشان کرد: تولید کنندگان خودرو یا لوازم خانگی به علت اینکه از واردات قطعات سود بیشتری نصیبشان می‌شود؛ اجازه فعالیت به تولیدکنندگان کوچک نمی‌دهد. در صورتیکه اگر از آنها حمایت لازم صورت بگیرد، از نظر کیفیت توان رقابت با تولیدکنندگان خارجی را دارند. به عنوان مثال در چند سال گذشته شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی در کشور محصولاتی را در بازار به فروش رساندن که مردم از کیفیت و قیمت آنها رضایت داشتنند؛ اما به علت عدم حمایت دولت‌ سابق دیگر مانند گذشته فعالیت ندارند.

ایسکانیوز

برچسب ها:

لوازم خانگی 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما