چرا قیمت لوازم خانگی افزایشی شده است؟

1400/11/18

چرا قیمت لوازم خانگی افزایشی شده است؟
مدیرکارخانه صنایع استیل آیریانا نبود نقدینگی را از مهم‌ترین چالش‌های تولید نام برد و گفت: اگر نقدینگی به‌میزان کافی وجود داشته باشد، سایر مسائل ازجمله نوسانات ارزی قابل‌حل خواهند بود، زیرا نبود نقدینگی با تأخیرهایی که در تامین مواد اولیه ایجاد می‌کند موجب اختلال در تولید می‌شود.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، مسعود قربان حسینی مدیرکارخانه صنایع استیل آیریانا گفت: در گذشته قاشق و چنگال مورد نیاز بازار کشور به‌صورت وارداتی بود اما اکنون در کشور تولید می‌کنیم. به همین منظور در زمانی‌که کارشناسان چینی برای نصب دستگاه‌های تولید وارد کشور شدند کارگران ایرانی با دقت و تلاشی که داشتند شیوه کار را فرا گرفته و از ۱۴ کارشناس خارجی که در آن زمان مورد نیاز ما برای تولید بود اکنون فقط چهار کارشناس خارجی نیازمندیم.

وی نبود نقدینگی و مسائل ارزی را از مهم‌ترین چالش‌های تولید نام برد و گفت: اگر نقدینگی به‌میزان کافی وجود داشته باشد، سایر مسائل ازجمله نوسانات ارزی قابل‌حل هستند زیرا نبود نقدینگی با تأخیرهایی که در تامین مواد اولیه ایجاد می‌کند موجب اختلال در تولید می‌شود.از طرف دیگر اگر نقدینگی به میزان کافی وجود داشته باشد کارگران بیشتری مشغول به کار خواهند شد درحالی‌که اکنون فقط ۱۰۰ کارگر و نصف این میزان درکارخانه ما مشغول به تولید هستند.

قربان حسینی با بیان اینکه بانک‌ها همکاری‌های لازم را با تولیدکنندگان ندارند، گفت: باوجود مصوبه وزارت صنایع، بانک‌ها همکاری نمی‌کنند و برای پرداخت وام‌ها وثیقه‌هایی مطالبه می‌کنند که تهیه آن برای صاحبان تولید مشکل است. بعد از مراجعه به بانکهای مختلف فقط توانستیم یک وام پنج میلیاردی اخذ کنیم که یک میلیارد آن را به‌عنوان مسدودی نگه‌داشتند، و چهار میلیارد را دادند، این میزان نقدینگی برای کارخانه‌ای که ظرفیت تولید ۶۰۰ سرویس در ماه را دارد بسیار ناچیز است.

به گفته‌ی وی؛ قوانین و مقررات حاکم در کشور از دیگر چالش‌هایی است که تولیدکنندگان با آن روبه‌رو هستند زیرا اغلب این قوانین در حمایت از کارگر بوده و حمایت کمتری از کارفرما صورت می‌گیرد. این درصورتی است که در بسیاری از کشورها در صورت کاهش راندمان کارگر از چرخه تولید خارج می‌شود اما در کشور ما این مسئله با چالش‌های بسیاری مواجه است.

مدیرکارخانه صنایع استیل آیریانا ادامه داد: از طرف دیگر قوانین گمرکی منطقه ویژه بسیار دست‌وپاگیر است و ما حتی برای دفع ضایعات تولید خود با مشکل جدی مواجه هستیم و به‌ناچار این ضایعات را در کارخانه خود دپو کرده‌ایم.

وی قیمت مواد اولیه و نبود نقدینگی کافی را از دلایل اصلی گرانی لوازم خانگی دانست و گفت: بااین‌وجود اگر نقدینگی به میزان کافی وجود داشته باشد با افزایش تولید می‌توان قیمت‌ها را کاهش داد. همچنین واسطه‌ها از دلایل اصلی گرانی لوازم‌خانگی از جمله قاشق و چنگال هستند. زیرا عمده خریداران ما واسطه‌ها بوده که از ما خرید می‌کنند و در انبارها نگهداری می‌کنند و در آینده با توجه به جو بازار قیمت‌ها را تا بیش‌از ۶۰ تا ۷۰ درصد بالا می‌برد بنابراین اگر بتوانیم تولیدات خود را به‌صورت مستقیم به تعاونی‌ها بفروشیم واسطه‌ها حذف‌شده و درنتیجه قیمت‌ها کاهش خواهد یافت.

قربان حسینی در پایان با بیان این‌که حمایت از تولید فقط در حد شعار باقی‌مانده است و در بروکراسی‌های اداری رعایت نمی‌شود درخواست کرد تا این شعار در واقعیت نیز عملیاتی و محقق شود.

لازم به توضیح است که؛ شرکت صنایع استیل آیریانا در زمینه تولید انواع قاشق و چنگال ۳۸، ۱۳۸، ۱۵۷ و ۱۶۹ پارچه با توجه به درخواست مشتریان فعالیت می‌کند. مواد اولیه مورد نیاز این صنعت استیل بوده و از کشور چین وارد می‌شود و برای تبدیل به محصول نهایی ۳۲ مرحله از تولید را پشت سر می‌گذارد.

ایلنا

برچسب ها:

قیمت لوازم خانگی 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما