ترفند جدید تولیدکنندگان در بازار لوازم خانگی

1400/12/21

ترفند جدید تولیدکنندگان در بازار لوازم خانگی
علیرغم تاکیدات مسئولان دولتی مبنی بر کاهش قیمت لوازم خانگی، تولیدکنندگان با ترفندی جدید فروش فوق‌العاده را جایگزین کاهش قیمت کردند.

به گزارش دنیای لوازم خانگی، بازار لوازم خانگی این روزها به دلیل کاهش قدرت خرید و افزایش قیمت با رکود سنگینی مواجه شده است و علیرغم تأکیدات مسئولان دولتی مبنی بر کاهش قیمت لوازم‌خانگی تولیدکنندگان ‌همچنان نسبت به اجرای آن مقاومت می‌کنند، به‌طوری‌که بسیاری از فروشندگان لوازم‌خانگی به‌جای اصلاح قیمت‌ها اقدام به برگزاری جشنواره و تخفیف‌های ۲۰ تا ۳۰ درصدی می‌کنند اما به دلیل رکود موجود در بازار ارائه تخفیف و برگزاری جشنواره نیز توفیق چندانی برای فروش محصول نداشته‌اند.

در مشاهده میدانی یکی از فروشندگان لوازم خانگی با بیان اینکه میزان فروش لوازم‌خانگی به‌شدت کاهش پیداکرده است، اظهار کرد: افزایش بی‌رویه کالاهای ایرانی باعث شده است که مردم رغبت چندانی برای خرید از بازار نداشته باشند و منتظر اجرایی شدن طرح کاهش قیمت لوازم‌خانگی باشند.

وی افزود: قیمت لوازم‌خانگی ایرانی در ماه‌های اخیر رشد شتابانی داشته است به‌طوری‌که برخی از خریداران تمایل بیشتری برای خرید کالاهای قاچاق و بدون گارانتی دارند.

تولیدکنندگان لوازم خانگی وارد فاز انحصار شدند


بهزاد رحیمی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره اینکه راه حل ورود کالاهای وارداتی لوازم خانگی برای کنترل افزایش قیمت لوازم خانگی داخلی صحیح است یا خیر، اظهار کرد: در حال حاضر تولیدکنندگان وارد فاز انحصار شدند.

وی با بیان اینکه این انحصار در هر حوزه سبب افزایش قیمت می‌شود، عنوان کرد: در حوزه تولید لوازم‌خانگی نیز شاهد همین اتفاق بوده‌ایم. در صورتی‌که کاهش قیمت‌ها انجام نشود و تولیدکنندگان تمکین نکنند ناچار به واردات لوازم‌خانگی هستیم.

رحیمی در واکنش به بیان کاهش قیمت لوازم‌خانگی از سوی وزارت صمت گفت: ما در این حوزه شاهد کاهش قیمتی نبوده‌ایم.

تولیدکنندگان لوازم خانگی به دنبال افزایش قیمت هستند


الله وردی دهقان، عضو دیگر کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره گرانی لوازم خانگی گفت: هرچند تولیدکنندگان لوازم خانگی ادعا می‌کنند که افزایش قیمتی نداشتند، اما باید به این نکته توجه کرد که این تولید کنندگان در تلاش‌اند که به بهانه‌های مختلف بهای محصولات تولیدی را افزایش دهند حال‌ آنکه بسیاری از موارد مورد نیاز تولید با هزینه ریالی بوده و حتی اگر ارزی هم باشد نرخ ارز نیز در هفته‌های گذشته کاهش‌ یافته است.

وی با اشاره به اینکه تولید و ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار لوازم‌خانگی را باید به بخش خصوصی واگذار کنیم، ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز باید بازار را از طریق راهکارهای مختلف تنظیم و از ایجاد فضای انحصاری برای برخی افراد جلوگیری کند.

ضعف نظارت بر صنعت لوازم خانگی


جواد قدیری کارشناس حوزه لوازم‌خانگی با اشاره به افزایش قیمت لوازم خانگی می‌گوید: قیمت لوازم‌خانگی تحت تأثیر فضای انحصاری رشد محسوسی داشته است و تولیدکنندگان با آگاهی از کمبود ارز برای واردات لوازم‌خانگی خارجی اقدام به فروش محصولات خود با قیمت غیرواقعی می‌کنند.

وی افزود: قیمت‌گذاری لوازم‌خانگی متأسفانه بدون توجه از سوی دستگاه‌های نظارتی در حال انجام است در این شرایط حقوق مصرف‌کننده رعایت نمی‌شود و خریداران مجبورند هزینه بیشتری را برای تأمین لوازم‌خانگی موردنیاز خود بپردازند.

کارشناس حوزه لوازم‌خانگی ادامه داد: باید از تولیدکنندگان لوازم‌خانگی در کشور سؤال کرد که چگونه یک محصول مانند ماشین لباسشویی قاچاق نسبت به کالاهای تولید داخل ارزان‌تر .

وی افزود تولیدکنندگان لوازم‌خانگی باید به دنبال ایجاد یک بازار بلندمدت در داخل و بازاریابی برای صادرات محصولات خود باشند فروش کالا به قیمتی بالاتر می‌تواند باعث تغییر نظر مسئولان دولتی نسبت به ممنوعیت واردات لوازم‌خانگی خارجی شود.

آنا

نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما