افزایش قیمت، معضل بازار لوازم خانگی

1402/02/18

افزایش قیمت، معضل بازار لوازم خانگی
لوازم خانگی از جمله اجناسی است که همواره خریداران بسیاری دارد و همین موضوع بیانگر اهمیت بهره‌برداری از این بازار است به همین جهت نیز ورود محصولات خارجی به ایران در سال‌های گذشته ممنوع اعلام شد اما نکته مهم این است که با وجود این ممنوعیت باید ساز و کاری اندیشیده شود که از کمبود جنس در بازار و افزایش قیمت محصولات پیشگیری شود.
چند سالی است که ورود لوازم خانگی به درون کشور با هدف حمایت از صنعت داخلی ممنوع شده است، این طرح به طور حتم فواید بسیاری دارد برای مثال در این مدت شاهد بودیم که بسیاری از مارک‌های لوازم خانگی داخلی سعی کردند کیفیت اجناس خود را بالا ببرند و بتوانند از همه لحاظ نیاز بازار داخلی را تامین کنند.

رونق گرفتن کارخانجات لوازم خانگی داخلی یعنی ایجاد بازار کار برای بسیاری از جوانان ایرانی که همین موضوع اهمیت و چرایی ممنوعیت ورود لوازم خانگی خارجی به درون کشور را نمایان می‌کند اما متاسفانه درحال حاضر افرادی که قصد خرید لوازم خانگی دارند با مشکلاتی مواجه هستند.

یکی از مشکلات عمده بازار لوازم خانگی افزایش قیمت نامتعارف این اجناس است، زمانی که لوازم خانگی خارجی به کشور وارد نشود و درواقع نوعی انحصار درون شکل بگیرد امکان افزایش قیمت را بیشتر می‌کند که همین موضوع خریداران این بازار را دچار سردرگمی و مشکل می‌کند اما موضوع به همینجا ختم نمی‌شود برخی شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی به علت وجود تحریم‌ها برای تامین مواداولیه خود با مشکل مواجه هستند که درنتیجه تولید کاهش یافته و این موضوع منجر به کاهش محصول در بازار خواهد شد.

سجاد زمانی‌پور رئیس اتحادیه لوازم خانگی شهرکرد درخصوص رونق بازار لوازم خانگی داخلی پس از ممنوعیت واردات محصولات خارجی و افزایش قیمت در این بازار، اظهار کرد: با توجه به اینکه از چند سال گذشته ورود لوازم خانگی از کشورهای خارجی به ایران ممنوع اعلام شد در صنایع داخلی پیشرفت‌های چشمگیری در حوزه‌های مختلف اعم از کیفیت و تعداد تولید حاصل شد.

وی اضافه کرد: موضوعی که بیش از همه اهمیت دارد این است که مارک‌های داخلی لوازم خانگی نتوانستند به صورت صددرصدی نیاز بازار کشور را از نظر کیفیت و تعداد تولید تامین کنند همچنین متاسفانه طی دو تا سه سال گذشته شاهد افزایش چشمگیر قیمت لوازم خانگی داخلی بودیم.

زمانی‌پور ادامه داد: تمامی محصولات لوازم خانگی تنها با اجازه سازمان صنعت، معدن و تجارت امکان افزایش قیمت دارند و افزایش قیمت خارج از این موضوع درواقع غیرقانونی است.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی شهرکرد عنوان کرد: در سال ۱۴۰۱ تنها یک بار محصولات لوازم خانگی حدود ۳۵ تا ۴۵ درصد افزایش قیمت داشتند که این افزایش قیمت نیز در ماه‌های بهمن و اسفند سال گذشته رخ داد، در سال جاری نیز تاکنون حتی یک درصد افزایش قیمت در این بازار اعلام نشده است.

وی اضافه کرد: مشکلی که در سال جاری در بازار لوازم خانگی احساس می‌شود کمبود جنس است چراکه شرکت‌های تولیدکننده و توزیع‌کننده لوازم خانگی تاکنون اجناس خود را مانند ماه‌های گذشته به بازار عرضه نکرده‌اند که همین کمبود جنس در بازار نیز یکی از عوامل افزایش قیمت لوازم خانگی است اما این افزایش قیمت به صورت غیرقانونی انجام شده که درصورت اطلاع از موارد آن سازمان صنعت، معدن و تجارت همچنین اتحادیه لوازم خانگی برخورد خواهند داشت.

زمانی‌پور تصریح کرد: تامین ارز و مواد اولیه برای تولید از جمله مشکلات شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی است که موجب شده در بازار شاهد کمبود برخی اجناس باشیم البته درخصوص برخی لوازم خانگی مانند اجاق گاز و لباسشویی تعداد شرکت‌های تولیدکننده بالا است درنتیجه کمبود جنس زیادی احساس نمی‌شود اما درخصوص محصولات برودتی مانند یخچال و فریزر کمبود جنس وجود دارد.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی شهرکرد با تاکید بر اینکه عدم درج قیمت بر روی اجناس در فروشگاه‌های لوازم خانگی جریمه‌های سنگینی برای افراد به دنبال دارد، خاطرنشان کرد: اگر افراد قصد شکایت از قیمت فروشگاهی را دارند باید در قدم اول به سازمان صنعت، معدن و تجارت مراجعه و در اداره بازرسی شکایت خود را مطرح کنند که پس از آن نامه‌ای برای اتحادیه لوازم خانگی ارسال و موضوع توسط اتحادیه بررسی می‌شود و درصورت احراز گران‌فروشی نامه به اداره بازرسی اتاق اصناف عودت داده می‌شود تا سایر مراحل قانونی طی شوند.


ایسنا
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما