چقدر لوازم خانگی صادر کردیم؟

1402/03/20

چقدر لوازم خانگی صادر کردیم؟
در ۱۱ ماهه سال گذشته، ۳۵۷ میلیون دلار لوازم خانگی از ایران صادر شده که سهم ارزشی آن از کل صادرات بخش صنعت نزدیک به ۵.۸ درصد و از کل صادرات غیرنفتی ۰.۷ درصد بوده است.
بر اساس آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، در ۱۱ ماهه سال گذشته ۲۵۲ هزار تن لوازم خانگی به ارزش ۳۵۷ میلیون دلار صادر شده است.

اما در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۰ حدود ۲۳۱ هزار تن لوازم خانگی به ارزش ۳۲۷ میلیون دلار صادر شده است. بنابراین وزن و ارزش صادرات لوازم خانگی در ۱۱ ماهه سال گذشته هر کدام ۹ درصد افزایش داشته است.

گفتنی است در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۱ مجموع صادرات بخش صنعت شامل محصولات پلیمری، غذایی، شیمیایی، نساجی و پوشاک و کفش، ماشین سازی و تجهیزات، لوازم خانگی، صنایع برق و الکترونیک، خودرو و نیروی محرکه، محصولات سلولزی، صنایع نوین و پیشرفته و دارو، تجهیزات پزشکی معادل پنج میلیون و ۶۳۱ هزار تن به ارزش بیش از شش میلیارد و ۱۳۰ میلیون دلار بوده است. همچنین در مدت یاد شده، در مجموع ۴۸ میلیارد و ۸۴۸ میلیون دلار کالای غیرنفتی از ایران صادر شده بود.

بر این اساس سهم لوازم خانگی از کل صادرات بخش صنعت ۵.۸ درصد و از کل صادرات کشور ۰.۷ درصد بوده است.
انجمن لوازم خانگی هم در سال‌های گذشته صادرات سالانه لوازم خانگی را حدود ۳۰۰ میلیون دلار اعلام کرده بود. طبق گفته‌های عباس هاشمی، دبیر این انجمن، حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار دلار از این مبلغ به کشورهای اروپایی و مابقی به کشورهای همسایه، سی آی اس و حوزه خلیج فارس صادر می‌شود.

البته برنامه وزارت صمت این است که صادرات لوازم خانگی تا سال ۱۴۰۰ حداقل دو برابر واردات قطعات این بخش شود.
سال گذشته نیز دبیر انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان لوازم خانگی کوچک گفته بود که بیشتر صادرات لوازم خانگی مربوط به یخچال و کولر آبی است. کولر آبی بیشتر به عراق، افغانستان و سایر کشورهای با آب و هوای خشک صادر می‌شود.

نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما