سرقت در کسوت تعمیرکار لوازم خانگی

1402/03/24

سرقت در کسوت تعمیرکار لوازم خانگی
رئیس اتحادیه‌تعمیرکاران لوازم خانگی کرج با بیان اینکه گاهاً افرادی تحت عنوان تعمیرکار لوازم خانگی نسبت به سرقت قطعه سالم به خصوص بردهای چند میلیونی اقدام می‌کنند؛ گفت: هر هفته تا پنج شکایت در این خصوص در کرج ثبت می‌شود.
محمد فتحی گفت: افراد فاقد جواز و تخصص لازم که از طریق تماس با سایت‌های مجازی به منظور تعمیر لوازم خانگی و خدمات و تامین قطعات به منازل فراخوانده می‌شوند امنیت آن مورد اعتماد نیست بعضاً اقدام به تعویض و سرقت قطعات اصلی لوازم خانگی می‌کنند.

فتحی ادامه داد: متقاضیان خدمات لوازم خانگی برای یافتن تعمیرکار مورد نظر خود به سایت‌های مجازی مراجعه می‌کنند در حالی که با توجه به شکایت های رسیده به اتحادیه، ضمن آنکه فاقد تخصص لازم بوده‌اند قطعات اصلی را سرقت و یا با کارشناسی دروغین اقدام به خروج یک قطعه سالم به عنوان قطعه معیوب و بستن دوباره آن به عنوان قطعه جدید یا تعمیر شده در لوازم می نمایند. متاسفانه پس از مدتی صاحب خانه متوجه مشکل در لوازم خود شده و با تماس دوباره امکان یافتن فرد مورد نظر را ندارد و پس از تماس با نمایندگی‌های مجاز متوجه می‌شود که چه اتفاقی افتاده است.

وی افزود: مواردی مشاهده شده که این افراد تحت عنوان تعمیرکار لوازم خانگی برد دستگاه‌های لوازم خانگی را که در حال حاضر تا ۱۰ میلیون تومان هم قیمت دارد را باز کرده و با عنوان تعویض سرقت نموده است و برای اینکه شناسایی نشود خط تلفن خود را از دسترس خارج کرده است. از این دست شکایت‌ها که افراد به عنوان تعمیرکار به منازل ورود می‌کنند و تا بیش از مبالغ ۱۰ میلیون تومان به شهروندان خسارت وارد می کنند هر هفته تا پنج مورد می‌رسد. در حالی که صنف و شهروندان با این معضل درگیر هستند و به رغم پیگیری و طرح آن با مراجع ذیربط اما اقدام جدی صورت نمی‌گیرد و گوش شنوایی نیست.

رئیس اتحادیه‌تعمیرکاران‌لوازم‌خانگی‌، تولید و تامین قطعات مرتبط کرج تاکید کرد: تمام اعضای تحت نظارت این اتحادیه دارای جواز و حدود ۵۰ درصد از آنها دارای نمایندگی مجاز تعمیر و تامین قطعات لوازم خانگی هستند.بنابراین به شهروندان توصیه اکید می‌کنیم که در صورت نیاز نزدیکترین نمایندگی برند لوازم خانگی خود را از ۱۱۸ بخواهند. چون تمام اعضای مجاز ما در سامانه ۱۱۸ ثبت شده‌اند و اگر تخلفی صورت بگیرد اتحادیه می‌تواند رسیدگی کند و پاسخگو خواهد بود.

فتحی اظهار کرد: سال گذشته موارد مشابه پیش آمد که با مساعدت قاضی محترم تعزیرات به فعالیت واحدهای غیر مجاز ورود کردیم و توانستیم مغازه هایشان را پلمب و دفاترشان را جمع کرده و مانع از فعالیتشان شویم. اما پس از این اقدام دیگر کمکی برای پیگیری و خاتمه این مراکز غیرمجاز به اتحادیه نشده است. در حالی که در شهر کرج ۳۵ شماره ثابت داریم که در بخش تعمیرات لوازم خانگی در حال فعالیت غیر مجاز هستند.

وی اظهار کرد: هستند افرادی که از شهرهای دیگر در کرج با راه اندازی یک دفتر و یک خط تلفن ثابت در حالی که شماره ثابت روی خط تلفن همراه منتقل شده در حال فعالیت غیرمجاز هستند و علی رغم اعلام این موضوع به مراجع ذیربط اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.

فتحی در ادامه اظهار کرد: اتحادیه شماره‌هایی که به عنوان نمایندگی متقاضی ثبت در ۱۱۸ هستند را جهت تایید صلاحیت به مجمع عمومی صنفی معرفی می‌کند و در صورت تایید مجمع، شماره‌ها به مخابرات جهت ثبت معرفی می شوند. متاسفانه شرکت مخابرات بدون اینکه این روال را در نظر بگیرد مستقیماً درخواست‌های کتبی را قبول می کند و افرادی را که نمایندگی ندارند وارد سامانه ۱۱۸ می کند و زمانی که شهروندان تماس می‌گیرند این افراد را که خارج از روال تایید و معرفی از سوی اتحادیه و مجمع عمومی صنفی اقدام به ثبت شماره کرده را معرفی می کند و بدین طریق افراد فاقد صلاحیت به خانه شهروندان ورود می کنند. لذا از شرکت مخابرات‌درخواست می‌کنیم در این خصوص با این اتحادیه و مجمع امور صنفی مساعدت و همکاری بیشتری را داشته باشد.

ایسنا