نخستین جشنواره فرش دستباف در گیلان

1402/04/03

نخستین جشنواره فرش دستباف در گیلان
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان از برگزاری نخستین جشنواره فرش دستباف در سوم تیرماه سال جاری همزمان با دهه تولید و تجارت در استان خبر داد.
تیمور پورحیدری اظهار کرد: نخستین جشنواره فرش دستباف در سوم تیرماه سال جاری همزمان با دهه تولید و تجارت در گیلان برگزار می‌شود.

وی برگزاری این جشنواره را یکی از اقدامات شاخص این سازمان در راستای رونق بخشی و تقویت هنر صنعت قالی بافی در استان برشمرد و افزود: این اولین بار است که جشنواره فرش با رویکرد نوآوری و کارآفرینی زنجیره ارزش قالی استان با حضور قالیبافان زبده از سراسر استان در رشت برگزار می‌شود.

پورحیدری، هدف از برگزاری جشنواره را معرفی هنر و دسترنج هزاران قالیباف گیلانی دانست و ادامه داد: معتقدیم باید به نحو مطلوب در حد جایگاه آثار و هنر فرشبافان گیلانی، به فرش گیلان توجه شود و لازم است با برنامه‌های مختلف، زحمات هنرمندان عرصه فرش گیلان به کشور و دنیا معرفی شود.

رئیس سازمان صمت گیلان با اشاره به مراسم تقدیر از برترین‌های فرش دستباف استان تصریح کرد: در جشنواره فرش دستبافت استان از ۱۰ هنرمند این عرصه با عناوین طراح و بافنده برتر فرش مفهومی دو رویه، طراح و نوآور برتر در طراحی، پژوهشگر برتر فرش دستباف استان، تولید کننده و نوآور برتر، تولید کننده فرش‌های تمام ابریشم ریز بافت بزرگ پارچه، پیشکسوت فرش دستباف، منتخبین در المپیاد دانش آموزی، فعال برتر فرش دستباف، اثرگذار در فروش و تبلیغات فرش دستباف تقدیر خواهد شد.

وی با بیان اینکه ۹۲ درصد از قالیبافان گیلان زنان پرتوان و هنرمند هستند، افزود: ۱۲ هزار نفر از قالیبافان استان را جمعیت زنان تشکیل می‌دهند که حاکی از اهمیت نقش زنان در رونق و پویایی صنعت فرش استان دارد.

پورحیدری، احیای دوباره اتحادیه فرش دستباف را به نفع صنعت فرش استان دانست و اضافه کرد: با تشکیل اتحادیه مستقل فرش دستباف به ایجاد استقلال و پویایی بیشتر در این صنعت کمک خواهد شد.

مهر
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما