لوازم خانگیِ خانه برانداز

1402/04/12

تقلبی ها، اجناس اصل را به حاشیه برده اند
لوازم خانگیِ خانه برانداز
به‌ جرات می‌توان به این موضوع مهم اشاره کرد که ظهور لوازم‌ خانگی تقلبی در بازار سبب شده تا بسیاری از شهروندان برای خرید با مشکلات متعددی روبرو باشند. سوال جدی و مهم اینجاست که وقتی کشور ما به عنوان یک تولیدکننده مهم در حوزه لوازم خانگی حداقل در منطقه خاورمیانه مطرح است،چرا باید خرید انواع لوازم خانگی در بازار ایران همراه با تقلب همراه باشد؟
بسیاری از مردم خواستار خرید لوازم خانگی با کیفیت هستند، اما نتیجه آن در بعضی از مواقع، اتفاقی ناگوارتر، یعنی خرید کالای تقلبی به جای اصلی است. تشخیص کالای تقلبی از اصلی برای بسیاری از مردم کوچه و بازار بسیار سخت و در بعضی از مواقع ناممکن است. به راستی برای خرید لوازم خانگی اصلی باید چه راهکاری را اتخاذ کرده و انجام داد؟

به‌منظور بررسی این موضوع که علل ورود لوازم خانگی قاچاق و تقلبی در بازار چیست و عامل افزایش تعداد کالای تقلبی نسبت به کالاهای اصلی را باید در کجا جستجو کرد؟ با دوتن از کارشناسان و فعالان همیشگی حوزه لوازم خانگی کشور گفت‌وگو کرده‌ایم تا نظر آنها را درباره این سوالات مهم جویا شویم.

ضمانت‌نامه و گارانتی ۲ عامل مهم برای تشخیص لوازم خانگی اصلی از تقلبی

اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه لوازم خانگی با بیان اینکه برخی از سودجویان همچنان در بازار لوازم خانگی به دنبال فروش کالاهای خانگی تقلبی هستند، گفت: برای رفع این مشکل مهم باید سیاست‌گذاری انجام شود تا شاهد افزایش تعداد لوازم خانگی تقلبی در بازار نباشیم.

وی با اشاره به اینکه شهروندان برای تشخیص کالای اصلی از تقلبی باید نوع گارانتی را مشاهده کنند، گفت: دریافت کدرهگیری کالا همراه چک کردن شماره سریال ساخت می‌تواند به خریداران در خرید انواع لوازم خانگی کمک بزرگی کند. اطلاعات یک کالایی مانند لوازم خانگی باید در سایت کارخانه و کمپانی سازنده موجود باشد و نباید از ذکر این نکته مهم غافل شویم که دقت در خرید انواع لوازم خانگی می‌تواند کمک بزرگی به خریداران کند تا در دام متقلبان نیفتند.

پازوکی با حمایت از ساخت انواع لوازم خانگی در داخل کشور تصریح‌کرد: مرغوبیت به همراه قیمت ۲ مولفه اصلی برای کارخانه‌های سازنده لوازم خانگی هستند که در اولویت هستند، هرچند نباید از مشتری‌مداری را فرموش کرد. عدم تطابق ضمانت‌نامه و گارانتی موجود در سایت با اصل گارانتی می‌تواند خریدار را در خرید لوازم خانگی به صورت کاملا درست راهنمایی کند و می‌توان با انجام اقداماتی موثر تعداد کالاهای تقلبی در بازار را کاهش داد ولی نمی‌توان میزان آن را به صفر رساند.

پازوکی با اشاره به اینکه راهکار مبارزه با قاچاق لوازم خانگی در ایران، تولید لوازم خانگی با کیفیت است، اضافه‌کرد: باید به این واقعیت مهم اشاره کرد که که قاچاق کالا یکی از مهمترین آفت‌های اقتصاد در هر کشور است که سبب عقب‌ماندگی توسعه اقتصادی می‌شود.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی با بیان اینکه ثبات قیمت در بازار لوازم خانگی کشور می‌تواند نقش موثری از استقبال مردم از خرید انواع لوازم خانگی ایرانی داشته باشد، گفت: تنوع تولید انواع لوازم خانگی در بازار می‌تواند یک راهکار مهم برای مقابله با قاچاق و توزیع کالای تقلبی باشد و این اتفاق زمانی رخ خواهد داد که خریدار به لحاظ کیفیت و قیمت برای کالاهای ایرانی به اطمینان خاطر رسیده باشد.

کیفیت ناهمگون انواع تولیدات در برندهای ایرانی

احسان فدایی کارشناس حوزه لوازم خانگی یکی از علل مهم در گرانی بیش از حد لوازم ‌خانگی در بازار را تحریم عنوان کرد و افزود: پس از اعمال تحریم‌ های ظالمانه و خروج برندهای معتبر تولیدکننده لوازم خانگی از کشور شاهد افزایش تعداد لوازم خانگی قاچاق و تقلبی در بازار بودیم.

وی افزود: تعریف کیفیت لوازم خانگی از زبان دوستان و آشنایان یکی از مهمترین شیوه‌های تبلیغ برندهای تولیدکننده در بازار لوازم خانگی کشور است که این روش در بازار ایران به خوبی جواب می‌دهد.

فدایی با بیان اینکه تولیدکنندگان لوازم خانگی در ایران به دلیل اینکه محصولات تولیدی آنها کیفیت یکسانی ندارند با چالش‌ های متعددی روبرو هستند، گفت: به طور مثال کیفیت یخچال فریزر برای یک تولیدکننده ایرانی بسیار مرغوب و قابل‌ قبول است ولی برند دیگری در تولید ماشین لباسشویی و اجاق گاز سرآمد است، اما در تولیدات یخچال فریزر چندان مشتری‌ پسند نیست.

در واقع این تاکید به این معناست که اصلا الزامی ندارد همه خریدهای خود را از یک برند خاص انجام دهید. بلکه باید دریافت که هر برندی، در تولید کدام محصول، ویژه تر کار کرده است.

فدایی تاکید کرد: خدمات پس از فروش یکی از ضعف‌ های مهم تولیدکنندگان لوازم خانگی در ایران است در حالی که برندهای معتبر و سرشناس خارجی در اولین قدم برای توزیع لوازم خانگی در نقاط مختلف جهان در فکر ارائه خدمات پس از فروش هستند زیرا جلب رضایت مشتری برای برندهای خارجی تولیدکننده لوازم خانگی اهمیت بالایی دارد.

این کارشناس حوزه لوازم خانگی کشور اضافه‌کرد: توزیع‌کنندگان کف بازار در صنعت لوازم خانگی برای اینکه سود بیشتری کسب کنند مایل به فروش لوازم خانگی وارداتی هستند در حالی که باید این روند به نفع تولیدکنندگان ایرانی تغییر کند و توزیع کنندگان در مسیری گام بردارند که منفعت تولیدکننده لوازم خانگی ایرانی لحاظ شود.

فدایی خواستار ایجاد رقابت جدی بین تولیدکنندگان لوازم خانگی ایرانی با خارجی شد و افزود: در کالاهای به اصطلاح با دوام موضوع کیفیت همواره برای خریدار به عنوان یک اصل مهم مطرح بوده است و به نظر می‌رسد در این حوزه تولیدکنندگان ایرانی برای رقابت با رقبای خارجی باید مسیر سختی را طی کنند که انتهای این مسیر در صورت موفقیت می‌تواند منجر به صادرات انواع لوازم خانگی ایرانی به نقاط مختلف جهان شود.

تحلیل بازار
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما