قول مساعد دولت و مجلس برای حل مشکلات صنعت لوازم خانگی

1402/05/18

قول مساعد دولت و مجلس برای حل مشکلات صنعت لوازم خانگی
در حال حاضر مشکلات صنعت لوازم خانگی به تامین ارز، مالیات و تامین اجتماعی بر می گردد و معاون وزیر صنعت و رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس قول مساعد برای حل مشکلات صنعت لوازم خانگی دادند.
هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی امروز جلسه ای را با برادران معاون وزیر صنعت، اکبر تالارپشتی رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس و علی آقاخانی دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید برگزار کرد. در حال حاضر عمده مشکلات صنعت لوازم خانگی به تامین ارز، مالیات و تامین اجتماعی بر می گردد و معاون وزیر صنعت و رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس قول مساعد برای حل مشکلات صنعت لوازم خانگی دادند زیرا بدون حضور بخش خصوصی برنامه تولید محقق نمی شود.

محمد مهدی برادران معاون وزیر صنعت در این جلسه با اشاره به اینکه جلسه ای با محوریت وزارت صنعت برگزار شد به واحدهای صنعتی معافیت داده شود، گفت: بانک قبلا یک بندی برای اعطای تسهیلات گذاشته بود مبنی بر اینکه درخواست کنندگان ارز باید پول بلوکه در بانک داشته باشند در حالی که این شرط برای واردکنندگان ناشناخته است نه تولیدکنندگان که سابقه طولانی دارند.

او با بیان اینکه صنعت لوازم خانگی متفاوت از صنعت خودرو است، افزود: در صنعت لوازم خانگی شرکت ها خصوصی هستند و رقابت پذیرند اما صنعت خودرو دولتی و تا حدودی غیررقابتی است.

معاون وزیر صنعت با بیان اینکه رضایت مردم نسبت به استفاده از لوازم خانگی ایرانی افزایش یافته است، تصریح کرد: در حال حاضر مشکلات صنعت لوازم خانگی یا به تامین ارز، مالیات و تامین اجتماعی بر می گردد، در حالی که برخی قوانین مربوط به اوایل انقلاب است و باید اصلاح شوند برای نمونه بلوکه کردن سرمایه شرکت ها توسط تامین اجتماعی است.

همچنین عزت الله اکبری تالارپشتی رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مشکل واحدهای صنعتی باید به صورت میدانی حل شود، گفت: در مجلس دو طرح دو فوریتی مطرح کرده ایم که یکی جلوگیری از پلمپ واحدهای صنعتی با هر عنوان و همچنین جلوگیری از زندان کردن تولیدکنندگان بودیم که متاسفانه در زمانی که من کرونا گرفتم این طرح را رقیق و بعد از دور خارج کردند.

او با بیان اینکه برای جرایم اقتصادی باید مجازات اقتصادی گذاشته شود، تصریح کرد: برای نمونه جریمه فعال اقتصادی باید ایجاد اشتغال یا راه اندازی واحد تولیدی جدید و... باشد.

اکبری تالارپشتی با تاکید بر اینکه مسئولی که قدر تولیدکنندگان را نداند نقشی مخرب یا غارتگر را دارد، تصریح کرد: در شرایط کنونی آمادگی داریم مشکلات بخش صنعت را در مجلس پیگیری کنیم. بخشی از مشکلات ناشی از انباشت مواد اولیه در گمرکات ناشی از عدم هماهنگی سازمان های دولتی هستند.

او با بیان اینکه هدف گذاری رشد تولید بدون حضور بخش خصوصی ممکن نیست، اظهار کرد: در جنگ اقتصادی سرداران ما تولیدکنندگان است و بر این باور استوار هستیم که اگر بخش خصوصی فعال نباشد هدف گذاری تولید در برنامه هفتم توسعه ممکن نیست.

در این جلسه اعضای هیات مدیره انجمن ضمن بیان مشکلات صنعت لوازم خانگی درباره گرانی مواد اولیه، قیمت گذاری دستوری گلایه های کردند و تاکید شد لوازم خانگی در سال های اخیر رشد قابل توجهی داشته اما هنوز در داخل کشور مسئولان هنوز صنعت لوازم خانگی ایران را باور نکرده اند.

مدیرعامل گروه صنعتی انتخاب با اشاره به اینکه در سال جاری پیش بینی می شود ظرفیت تولید لوازم خانگی در کشور کاهش یابد، اظهار کرد: در حال حاضر کارخانه ای ۱۸ هزار نیروی کار دارد و امروز فشار نرخ سود تسهیلات بانکی به ۳۶ درصد و نرخ تامین مالی از طریق بورس و اوراق گام بالای ۴۲ درصد رسیده است.

حسین فهیمی با بیان اینکه ضوابط قیمت گذاری دستوری در بازار لوازم خانگی مربوط به ده سال پیش است، افزود: در حالی که روی قیمت کالاهای نهایی لوازم خانگی کنترل زیادی وجود دارد قیمت مواد اولیه به شدت صعودی است.

او با تاکید بر اینکه سیاست های کنونی شاهد چند درصد نرخ تورم را کاهش دهد اما منجر به بهبود رفاه در جامعه نمی شود، اظهار کرد: در چند وقت اخیر جلوی واردات درصدی گرفته می شود، مانع ترخیص مواد اولیه ای می شوند که که ماه ها در گمرک مانده و... در حالی که این مواد اولیه برای تولید لوازم خانگی قرار است بکار گرفته شود که نیاز مردم را قرار است تامین کند.

همچنین ظروفی مدیر کارخانجات پارس با اشاره به اینکه تولید ورق لوازم خانگی ذوب آهن از پاییز تعطیل می شود، گفت: در همین راستا وزارت صنعت اعلام کرده ورق لوازم خانگی واردات می شود در حالی که ارز هم وجود ندارد.

او با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات امروز صنعت لوازم خانگی قیمت گذاری دستوری است، افزود: با وجود افزایش حقوق و دستمزد و هزینه های مواد اولیه و...باید حداقل قیمت لوازم خانگی ۳۰ درصد افزایش می یافت در حالی که ۱۸ درصد مجوز افزایش قیمت برای لوازم خانگی صادر شده است.

همچنین نظامی پور عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با اشاره به اینکه قیمت ارز برای تولیدکنندگان بالای ۴۴ هزار تومان است، گفت: کمبود تسهیلات مرگ آرامی را برای صنعت لوازم خانگی رقم می زند.

عربلویی عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با انتقاد از عملکرد تامین اجتماعی برای بلوکه کردن دارایی شرکت ها گفت: تامین اجتماعی باید حساب شرکت ها را براساس میزان بدهی آنها مسدود کند نه اینکه تمام حساب شرکت ها را ببندند.

او افزود: وزارت صنعت چرا جلو افزایش قیمت لوازم خانگی را نمی دهد اما جلوی گران کردن ورق توسط فولاد مبارکه یا پتروشیمی ها را می دهند.
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما