1397/11/02

معضلات صنعت فرش خراسان جنوبی
رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی گفت: در 8 ماهه ابتدایی امسال 70 هزار متر مربع فرش به ارزش تقریبی 5 میلیون دلار از خراسان جنوبی صادر شده است.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، محمدحسن کامیابی مسک رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: در 8 ماهه ابتدایی امسال 110 هزار متر مربع فرش به ارزش بیش از 45 میلیارد تومان در استان بافت شده است.

وی افزود: همچنین در 8 ماهه ابتدایی امسال 70 هزار متر مربع فرش به ارزش تقریبی 5 میلیون دلار از خراسان جنوبی صادر شده است.

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی با بیان این‌که بازار فروش فرش در آمریکا را در 6 ماهه ابتدایی امسال داشتیم، گفت: فرش خراسان جنوبی به آلمان، امارات، ایتالیا، و سایر کشورهای اروپایی صادر می‌شود.


بیمه بودن کمتر از 10 درصد بافندگان

کامیابی با بیان این‌که 50 هزار بافنده به صورت تمام وقت، پاره وقت و فصلی در تولید فرش اشتغال دارند، تصریح کرد: از این تعداد بافنده فقط 4 هزار و 300 نفر کمتر از 10 درصد آنها بیمه هستند.

وی با بیان این‌که میزان تولید فرش در استان نسبت به سال گذشته کاهش پیدا نکرده است، افزود: در خراسان جنوبی شغل پایدار دیگری وجود ندارد و به علت خشکسالی‌های پیاپی کشاورزی و دامپروری استان از بین رفته و همچنین صنعت جدیدی پانگرفته است و تنها حرفه‌ای را که مردم در شهرها و روستاها یاد داشتند همین قالی‌بافی است که توانسته بخشی از معیشت آنها را تامین کند.

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی گفت: صادرات فرش نسبت به سال گذشته از نظر حجم بیشتر شده اما از نظر ارزآوری تغییری نکرده است.

فرش دُرُخش برند جهانی می‌شود/ استاندار سابق کار خاصی برای فرش استان انجام نداد

کامیابی با بیان این‌که برند فرش قهستان و مود بیرجند ثبت جهانی شده است، خاطرنشان کرد: مقدمات ثبت ملی فرش دُرُخش انجام شده و در آینده نیز به ثبت جهانی خواهد رسید.

وی افزود: استاندار سابق خراسان جنوبی کار خاصی برای فرش استان انجام نداد و فقط در مورد بیمه‌های قالی‌بافی مکاتباتی انجام شده و نمایندگان استان نیز در این مورد مکاتباتی داشتند که متاسفانه نتیجه‌ای نداشته است.

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی گفت: دولت باید سهم خود را از بیمه بافندگان پرداخت کند و این مستلزم این است که در بودجه سنواتی دیده شود.

کامیابی با بیان این‌که بودجه سال 1398 در حال حاضر در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است، تصریح کرد: از نمایندگان مجلس انتظار داریم در بودجه سنواتی سهم بیمه بافندگان را بیشتر ببینند تا تعداد بیشتری از بافندگان فرش بیمه شوند.

فرش خراسان جنوبی یکی از شناخته شده‌ترین برندهای فرش دنیا است/ یک چهارم فرش استان به آمریکا صادر می‌شد

وی با بیان این‌که فرش خراسان جنوبی یکی از شناخته شده‌ترین برندهای فرش دنیا است و مشتریان خود را همیشه داشته است، افزود: فرش خراسان جنوبی به لحاظ ظرافت، زیبایی، اصالت، قیمت مناسب و هماهنگ بودن با سلیقه جهانی همیشه بازار خود را در جهان داشته است.

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی با اشاره به این‌که ما به تازگی بازار آمریکا را از دست دادیم، گفت: حدود یک چهارم صادرات فرش خراسان جنوبی به آمریکا بوده که طبیعتا صادرات فرش استان لطمه می‌بیند.

کامیابی خاطرنشان کرد: انتظار این است که دولت و متولیان فرش (مرکز ملی فرش ایران) در حوزه بازاریابی و بازار فروش جدید حضور پیدا کنند.

وی با اشاره به این‌که میزان تولید در خراسان جنوبی مازاد بر تقاضا است، افزود: بخشی از فرش تولید شده روی دست بافنده می‌ماند، نیاز است در این زمینه بازاریابی بیشتری انجام شود و با توجه به این‌که دولت نتوانسته شغل دیگری ایجاد کند و نمی‌تواند ایجاد کند و یا مشکل است که ایجاد کند لااقل به اشتغال موجود فرش کمک کند.

دولت برای فرش خراسان جنوبی بازار فروش جدید پیدا کند/ بیمه بافندگان مورد رسیدگی قرار گیرد

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی گفت: ایجاد اشتغال جدید در زمینه فرش نمی‌خواهیم چراکه تولید ما بیشتر از تقاضا است اما انتظار داریم اشتغال موجود را با توجه به شرایط خشکسالی که استان دارد مورد حمایت قرار دهد و بهترین کمکی که دولت می‌تواند داشته باشد بازار جدید فروش است.

وی افزود: فرش باید به قیمت مناسب در بازارهای جهانی به فروش برسد و بتواند بخشی از معیشت بافندگان را تامین کند تا به ارتقای فرش کمک و دست واسطه‌ها کوتاه شود و سود بیشتری به بافنده برسد.

کامیابی با اشاره به این‌که یک سری از مشکلات فرش کلی و کشوری است، خاطرنشان کرد: اما یک سری مشکلات خاص خراسان جنوبی است و آن مشکلات ناشی از خشکسالی‌های پیاپی و تولید مازاد بر تقاضا است لذا انتظار داریم استانداری و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی بافندگان را که جزو محروم‌ترین اقشار جامعه هستند و شغل و درآمد دیگری ندارند با رسیدگی به بیمه و بازاریابی آنها مورد حمایت قرار دهند.

دانا

برچسب ها:

صادرات ،فرش ،خراسان جنوبی 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما