1397/11/03

سیاست اصلی دولت حفظ تولید فعلی است
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت : سیاست اصلی دولت حفظ تولید فعلی است و این کار جهادی راه مقابله با جنگ اقتصادی است.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، رضا رحمانی در نشست با فعالان اقتصادی استان کرمان افزود : باید ببینیم چه کمکی می توانیم انجام دهیم تا تولید حفظ شود و این تعارف نیست و انتظار است.
وی تصریح کرد: این روش ابلاغ و بخشنامه نمی خواهد و باید آن را باور کنیم و راه حل مشکلات اساسی کشور تولید است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تولید ملزومات اساسی می خواهد و نقدینگی، مواد اولیه و بازار از شاخص های اساسی تولید است.
وی با بیان اینکه استان کرمان قطب صنایع معدنی و صادرات کشور است اظهار داشت: عمده ترین مشکل فعالان اقتصادی این استان در رابطه با صادرات، بازگشت ارز صادراتی و بانک ها است و مشکل لاینحلی وجود ندارد.
رحمانی تاکید کرد: ثبت سفارش را به استان ها تفویض کرده ایم و مدیران باید تفویض اختیار کنند و فقط مدیریت انجام دهند.
وی افزود: استان کرمان در طرح رونق تولید منابع خود را جذب نکرده و بانک ها همکاری لازم را نداشته اند و استانداری باید پیگیر موضوع باشد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: نباید بنگاه ها به دلیل موجود نبودن سرمایه در گردش، تولید آنها متوقف و یا کاهش پیدا کند.
وی تصریح کرد: وزارت صمت (صنعت ، معدن و تجارت ) نزدیکترین رابطه با وزارت کشور و استانداری ها دارد و تولید کنندگان اگر چک برگشتی دارند بانک ها آنها را جزو مستثنیات قرار دهند.
رحمانی با اشاره به مشکل برخی صادرکنندگان در رابطه با پیمان سپاری ارزی افزود: در خصوص پیمان سپاری کارگروه مشترک با اتاق بازرگانی تشکیل شده تا موانع صادارت بررسی و حل شود.
وی با اشاره به اینکه سال آینده پیشران و موتور اقتصاد کشور فقط می تواند صادرات باشد تاکید کرد: قسمتی از بخشنامه های مربوط به صادارت را اصلاح کردیم و دنبال حفظ صادارت در سال آینده هستیم.
رحمانی با بیان اینکه پتروشیمی و مس بیشترین بازگشت ارز صادارتی را داشته اند افزود: دولت ارز برگشتی از صادرات را به تولید بر می گرداند.
وی گفت: هیچ مانع و محدودیتی برای فعالیت و مشارکت در تصمیم گیری ها بخش خصوصی در فعالیت های اقتصادی نیست و هر کجا تفویض اختیار لازم باشد از آن استقبال می کنیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: سعی می کنیم که بخشنامه ها کم شود و تشکل های تخصصی باید از ظرفیت های اتاق بازرگانی و کارگروه ها استفاده کنند تا تاثیر گذاری خود را داشته باشند.

نگاه قاچاقچی به تجار باید تغییر یابد

رئیس اتاق بازرگانی، صنعت، معدن، تجارت استان کرمان گفت: با وضع فعلی صنعت در انتهای خط است اگر تا بحال دوام آورده به دلیل انرژیی بوده که از قبل در آن وجود داشته است.
سید مهدی طبیب زاده با بیان اینکه کشور از بدیهی ترین مسائل رنج می برد افزود: نباید نگاه قاچاقچی به صادر کننده و تجار داشته باشیم.
وی تصریح کرد: اگرمی خواهیم از بحران در حوزه صنعت، معدن وتجارت عبور کنیم باید نهضت همه جانبه ایجاد کنیم.
رئیس اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و تجارت استان کرمان اظهار داشت: ما به عنوان بخش خصوصی مشاور صدیق، امین و مطلع از کف بازار هستیم و آمادگی کمک به دولت را داریم.
وی با بیان اینکه امروزدر مقطع حساسی قرار داریم تاکید کرد: باید همه برای کمک بیاییم مراودات با همسایگان را افزایش دهیم.

صنایع کوچک نیازمند بانک تخصصی

رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی استان کرمان گفت: برای صنایع کوچک نیاز به بانک تخصصی داریم و بنگاه های کوچک 40 درصد استغال کشور را تشکیل می دهند.
عباس جبالبارزی افزود: در جنگ اقصادی با آمریکا قرار داریم و قوانین، مقررات اقدامات ما باید متناسب با تحریم ها باشند.
وی تاکید کرد: بخش خصوصی باید در شوراهای اقتصادی و تصمیمات اقتصادی به صورت فعال شرکت داشته باشند.
رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی استان کرمان بیان کرد: طبق آمارسازمان تامین اجتماعی تا پایان سال 96 فقط 10 هزار شغل ایجاد شده، که تنها 2 درصد از اهداف محقق شده است.

جلوگیری از بخشنامه های مشکل آفرین

رئیس کمیسیون کسب و کار اتاق بازرگانی استان کرمان گفت: استان کرمان صادارت زیادی دارد که اغلب صادارت کوچک و متوسط است و اغلب خصوصی هستند اما صدور برخی بخشنامه ها برای آنها مشکلاتی بوجود آورده است.
آرش علوی افزود: بخشنامه ها بر اساس صادرکنندگان بزرگ صادر می شود و جلسات نیز با صادرکنندگان عمده است و تبعات منفی آن به صادرکنندگان کوچک بر می گردد.
وی تصریح کرد: بانک مرکزی بدعت هایی در رابطه با معافیت های مالیاتی تصویب کرده است وروش برگشت ارز مورد توافق صادرکنندگان و بانک مرکزی نیست.

وزرات صمت با بخش خصوصی مهربانتر باشد

عضو هیات مدیره خانه صنعت و تجارت استان کرمان با اشاره به سوابق اتاق بازرگانی گفت: وزارت صمت نظرش را با بخش خصوصی وسیع تر، جدی تر و قابل تحمل تر کند.
سید حسین مهاجرانی افزود: تشکل های بخش خصوصی آمادگی دادن خوراک به وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت دارند و برای ثبت سفارش ها کارشناس کافی نداریم و در این مهم می توانیم یاری رسان وزارت خانه باشیم.
وی گفت: تقاضای ما این است که اتاق بازرگانی را مجاب کنیم تابلویی برای مبادله حاصل از ارز صادارت برای صادرگنندگانی که در این شرایط به کشور ارز وارد می کنند راه اندازی کند.

تاکید بر لغو پیمان سپاری پسته

دبیر انجمن پسته ایران گفت: فعالان پسته تا 2 میلیارد ارز آوری برای کشور داشته اند و 2 میلیون اشتغال در استان در این بخش وجود دارد.
محمد ابراهیم علوی افزود: صادرکنندگان ارز حاصل از پسته و مغز پسته رادر طول این سالها به صورت خالصانه به کشو ربرگردانند تا بازار بتوانند به حیات خود ادامه دهند این جمعیت خواهان لغو پیمان سپاری پسته هستند.
وی با بیان اینکه 80 درصد محصول پسته صادراتی است اظهار داشت: صادرکنندگان پسته در طول 70 سال گذشته بازارهای بین المللی را حفظ کرده اند، اما مقررات اخیر ارزی مشکلات عدیده ای ایجاد کرده است.
دبیر انجمن پسته ایران تصریح کرد: در خارج از کشور تبلیغات منفی علیه پسته ایران می شود و انتظار داریم در جهت حمایت از این محصول صادارتی به خواسته های انجمن پاسخ مثبتی داده شود.
این نشست همزمان با سفر دو روزه معاون اول رییس جمهوری به استان کرمان و با حضور جمعی از مسئولان و فعالان اقتصادی در محل تالار اتاق بازرگانی استان کرمان برگزار شد.

ایرنا

برچسب ها:

اقتصاد ،جنگ اقتصادی ،تولید 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما