سنگینی سایه رکود بر سر صنعت بلور

1397/11/13

سنگینی سایه رکود بر سر صنعت بلور
صنعت تولید ظروف بلوری در سالیان اخیر به دلیل شرایط خاص اقتصادی کشور در دامن رکود افتاده است.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، صنعت تولید ظروف بلوری در سالیان اخیر با رشد و توسعه قابل توجهی همراه شده و در سایه این شکوفایی و پیشرفت، بسیاری از جویندگان کار در این حوزه‌ها مشغول به فعالیت شده اند.

رضا پورآقایی، یکی از فعالان حوزه تولید ظروف بلوری در ارتباط با کیفیت محصولات ایرانی در حوزه مذکور اظهار کرد: برابر قلمداد کردن کیفیت تولیدات ایرانی با محصولات کشور‌هایی همچون فرانسه و حتی ترکیه، اغراق آمیز است، اما وقتی سیر پیشرفت حاصل شده در سالیان اخیر را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم، این واقعیت مبرهن می‌شود که در صورت حمایت و پشتیبانی دستگاه‌های ذی ربط و تلاش و همت هر چه بیشتر، می‌توان همچنان به فتح قله‌های پیشرفت امیدوار بود و فاصله کیفی تولیدات ایرانی را با تولیدات برخی از کشور‌ها همچون فرانسه به حداقل ممکن رساند.

وی افزود: نباید این واقعیت را از نظر دور داشت که کشور‌های صاحب نام در عرصه تولید ظروف بلوری، به یکباره و به‌صورتی معجزه آسا به این درجه از توسعه نائل نشده‌اند، بلکه این موفقیت با سعی و تلاش و ممارست و برنامه ریزی دقیق و هدفمند حاصل شده و باید با الگوبرداری صحیح، تولیدکنندگان ما نیز بر سرعت و شتاب پیشرفت خویش در این عرصه بیفزایند.

پور آقایی گفت: در حال حاضر، رقبای اصلی ما در این عرصه برخی از کشور‌ها همچون ترکیه محسوب می‌شوند که قطعا با اتخاذ تدابیر هوشمندانه قادر به کنار زدن آنها خواهیم بود و می‌توانیم از فرصت‌های موجود در بازار مذکور، اعم از اشتغالزایی، صادرات و غیره به نحو سازنده تری بهره برداری کنیم.

کاهش نرخ تولیدات و افزایش کیفی آن، لازمه موفقیت در بازار‌های بین المللی

چندی پیش، احمد رحمانی، رئیس اتحادیه تهیه کنندگان و فروشندگان بلور، چینی و لوستر، در گفت‌وگو با رسانه‌ها با اشاره به اتخاذ برخی تدابیر و در نظر گرفتن پاره‌ای از امتیازات از سوی کشور‌های فعال در عرصه تولید بلور، برای تسهیل فروش محصولاتشان در بازار ایران اظهار کرد: به عنوان نمونه در نظر گفتن جوایز ویژه برای خریداران بلوریجات، از سوی برخی از کشور‌های تولیدکننده چنین محصولاتی (همچون ترکیه) باعث شده تا بستر برای عرضه و فروش محصولات و تولیدات آنها هموارتر شود.

وی معتقد است، آنچه که در موفقیت‌های تولیدی و اقتصادی تعیین کننده است به عنصر رقابت معطوف می‌شود و به تبع، حصول موفقیت هر چه بیشتر برای تولید کننده ایران، مستلزم کاهش نرخ محصولات و افزایش کیفی آنها است.

رئیس اتحادیه تهیه کنندگان و فروشندگان بلور، چینی و لوستر در ادامه گفت: محبوبیت بلوریجات ترک در بازار ایران مرهون نرخ مناسب این اقلام از یکسو و از سویی دیگر کوته فکری واسطه‌هایی است که به جای در نظر گرفتن سود اقتصادی کشور بصورت کلان، به منافع شخصی خود می‌اندیشند.

وی افزود: نرخ تمام شده بلوریجات در کشور ترکیه به مراتب پایین‌تر از ایران است و در واقع امر، همین موضوع به اقبال هر چه بیشتر مردم ایران به تولیدات و محصولات کشور ترکیه می‌انجامد.

رحمانی می‌گوید: با حمایت از کالای ایرانی و توجه هر چه بیشتر عموم مردم به تولیدات داخلی، بستر و زمینه هر چه بیشتر و مطلوب تر، ارتقای کیفی تولیدات ایرانی نیز فراهم خواهد شد.

حمایت از تولیدات ایرانی با همگرایی توامان مردم و دولت محقق خواهد شد

اصغر روستایی، یکی از فعالان با سابقه در حوزه تولید ظروف و بلوریجات با اشاره به ضرورت تامین منویات رهبری در خصوص شعار سال، اظهار کرد: رهنمود‌های معظم له در این خصوص مختص و منحصر به یک سال نیست و حالا که در ماه‌های پایانی سال به سر می‌بریم نباید این ذهنیت متصور شود که شعار مذکور نیز با پایان یافتن سال جاری منقضی خواهد شد.

وی افزود: به واقع حرکت در این مسیر (حمایت از کالای ایرانی) یک استراتژی سازنده و اثربخش برای حصول توسعه اقتصادی به شمار می‌رود و قطعا تحقق آن با تعریف و تمجید صرف از تولیدات ایرانی و حمایت زبانی، امکان پذیر نخواهد بود.

روستایی گفت: توسعه و شکوفایی این صنعت در سالیان اخیر، موید این واقعیت است که زمینه برای رشد و توسعه هر چه بیشتر در این عرصه وجود دارد، اما تسریع این روند و تسخیر بازار‌های داخلی و انزوا و به حاشیه راندن اقلام و محصولات خارجی و حتی تسخیر بازار‌های خارجی و نفوذ در بازار کشوری که در حال حاضر رقیب جدی و اصلی ایران محسوب می‌شود (ترکیه)، نیازمند حمایت مردمی و دولتی توأمان با یکدیگر است.

این فعال در حوزه تولید ظروف بلوری تصریح کرد: مردم با خرید تولیدات داخلی و دست رد به محصولات خارجی، حمایت از کالای ایرانی را به معنای واقعی کلمه عملیاتی می‌سازند و به موازات آن باید دستگاه‌های ذی‌ربط با تعریف و در نظر گرفتن برخی امتیازات همچون تخفیف‌های مالیاتی، ارائه تسهیلات کم سود، احتساب هر چه پایین‌تر نرخ حامل‌های انرژی همچون گاز، آب، برق برای مراکز تولیدی بلوریجات، حمایت از این صنعت را به معنای واقعی کلمه به تصویر کِشند.

وی افزود: در چنین شرایطی، یقینا نرخ تمام شده تولیدات کاهش یابد و فعالان این عرصه با فراغ بال هر چه بیشتری برای حصول اهداف مورد نظر تلاش خواهند کرد و به تبع آن، نفوذ در بازار‌های کشور‌های خارجی با توان و قدرت فزاینده تری عملیاتی خواهد شد.

روستایی گفت: متاسفانه هرگاه سخن از ضرورت لحاظ کردن معافیت‌های مالیاتی سخن به میان می‌آید و یا بر لزوم کاهش احتساب هزینه‌های آب، گاز و برق مصرفی کارخانجات تاکید می‌شود برخی تصور می‌کنند اظهارات اینچنینی در راستای منافع شخصی و سودجویی فعالان این حوزه مطرح می‌شود، اما واقعیت چیز دیگری است.

این فعال در حوزه تولید بلوریجات گفت: اگر در شرایط جنگ اقتصادی با دشمن هستیم که یقینا همینطور است مراکز و کارخانجات تولیدی به مثابه قرارگاه‌هایی هستند که در صف نخست ایستادگی در برابر هجمه‌های اقتصادی قرار دارند، بنابراین آنچنان که در جنگ نظامی، قرارگاه‌های مربوطه تقویت می‌شوند، می‌باید در شرایط فعلی از کارخانجات و مراکز تولید حمایت و پشتیبانی شود و قطعا ثمره چنین رویکردی در بهبود کمی و کیفی زندگی عمومی مردم، و اقتصاد و صنعت کشور متجلی خواهد شد.

سایه سنگین رکود بر بازار بلوریجات

یکی از مشکلات فعلی بازار بلوریجات در کشور، به رکودی معطوف می‌شود که کسب و کار فعالان این عرصه را تحت الشعاع قرار داده است.

در مراجعه میدانی، به ۵ مرکز عرضه و فروش محصولات این‌چنینی (بلوریجات)، گلایه از رکود و کسادی وجه اشتراک اظهار نظر تمامی توزیع‌کنندگان بود و این عارضه موید این واقعیت است که رفع رکود از این بازار و البته بسیاری دیگر از حوزه‌های اقتصادی و صنفی ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

احمد فتحی، نایب رئیس اول اتحادیه تهیه کنندگان و فروشندگان بلور، چینی و لوستر تهران در گفت‌وگو با رسانه‌ها با اشاره به رکود اقتصادی به عنوان یکی از جدی‌ترین مشکلات و چالش‌های فعالان این عرصه بیان کرد: با کاهش قدرت خرید مردم، میل به خرید محصولات و اقلام بلوریجات نیز به میزان قابل توجهی ضعیف شده و به تبع این عارضه، توزیع کنندگان و فعالان عرضه چنین اقلامی با مشکلاتی عدیده مواجه شده اند.

وی افزود:کم نیستند افراد و گروه‌هایی که در شرایط بد اقتصادی فعلی، ناچار هستند برای جلوگیری از برگشت خوردن چک‌های خود، به عرضه محصولات زیر قیمت بازار مبادرت ورزند و به تبع، استمرار این روند، انگیزة فعالیت مثبت و سازنده از این حوزه را، سلب می‌کند.

وقتی پای درد دل و گلایه‌های فعالان حوزه تولیدی و عرصه توزیع می‌نشینیم، بخش قابل توجهی از مشکلات آن‌ها مشابه یکدیگر است و تقریبا تمامی افراد و فعالان حوزه تولیدی و اقتصادی از رکود می‌نالند و بر ضرورت حمایت واقعی از کالا‌های ایرانی تاکید می‌ورزند.

در این میان، قاچاق کالا، از معضلاتی است که باعث اختلال در بازار بسیاری از حوزه‌های تولید شده که بنابر اظهارات فعالان حوزه تولید و عرضه بلوریجات، خوشبختانه در این بخش، قاچاق کالا‌های مذبور، آنچنان که باید برای قاچاقچیان مقرون به صرفه نیست (به دلیل اوزان سنگین محصولات بلوری)، بنابراین از این جهت بخت با حوزه تولید و عرضه بلوریجات در کشور همراه است.

امید آن می‌رود با برنامه ریزی اصولی و بازاریابی هدفمند و ارتقای کمی و کیفی محصولات، شاهد توسعه بازار‌های صادراتی در این عرصه باشیم، موفقیتی که با حصول آن از بروز بسیاری از خسارات در دوران رکود پیشگیری خواهد شد و سر جمع آن در توسعه و افزایش صادرات غیرنفتی کشور به عنوان یکی از مولفه‌های رشد و توسعه اقتصادی مثمر خواهد بود.

باشگاه خبرنگاران
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما