1397/12/12

نقش خوشه های صنعتی در تولید و صادرات
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه چهار خوشه در این استان فعال است، گفت: ارزش صادرات کالاهای این خوشه های صنعتی طی سال جاری چهار میلیون و 216 هزار دلار بوده است.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، علی عبدلی افزود: فرآوری محصولات باغی، سنگ، عرقیات گیاهی و بسته بندی عسل به ترتیب بیشترین صادرات این خوشه ها را طی سال جاری به خود اختصاص داده اند.

وی با اشاره به اینکه فعالیت خوشه های صنعتی طی امسال در آذربایجان غربی آغاز شده است، اعلام کرد: این میزان صادرات به کشورهای همسایه از جمله عراق، ترکیه، جمهوری آذربایجان و برخی کشورهای اروپایی صادر شده است.

وی ادامه داد: خوشه های صنعتی خشکبار، مبل و درب های ضد سرقت نیز از دیگر خوشه های شناسایی شده در این استان است.

وی با اشاره به اینکه این شرکت استانی مطالعه امکان سنجی خوشه فرش دستباف را در برنامه کاری خود قرار داده است، بیان کرد: به روزرسانی نقشه استانی خوشه های کسب و کار آذربایجان غربی در حال مطالعه و تدوین گزارش نهایی است.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان غربی اضافه کرد: بعد از شناسایی خوشه صنعتی دوره های آموزشی برای افراد دخیل و اعضای خوشه های صنعتی برگزار می شود.

عبدلی گفت: خوشه های صنعتی چندین واحد و مجموعه تولیدی و بنگاه اقتصادی مستقر در یک منطقه را با محصول نهایی مشترک به هم پبوند می دهد.

وی بیان کرد: این واحدهای تولیدی در قالب خوشه فعالیت های همدیگر را هم پوشانی کرده و برای رسیدن به اهداف خود از جمله در حوزه تهیه مواد اولیه با قیمت مناسب و بازاریابی با یکدیگر ارتباط و همکاری برقرار می کنند.

خوشه صنعتی (Industrial Cluster) به مجموعه‌ای از واحدهای کسب و کار گفته می‌شود که در یک منطقه جغرافیایی و یک گرایش صنعتی متمرکز شده و با همکاری و تکمیل فعالیت‌های یکدیگر ‌به تولید و عرضه تعدادی کالا و خدمات می‌پردازند و از چالش‌ها و فرصت‌های مشترک برخوردار هستند.

آذربایجان غربی از نظر صنعتی یکی از استان های کم برخوردار کشور به شمار می رود اما با اجرای قانون خروج از رکود تدوینی دولت تدبیر و امید، اقدامات خوبی در راستای بازگشت واحدهای تولیدی و صنعتی این استان به مدار تولید آغاز شد.

در حال حاضر 25 شهرک و ناحیه صنعتی از 35 مورد مصوب آذربایجان غربی فعال بوده که یکهزار و 100 واحد صنعتی را در خود جای داده است و 20 درصد از این واحدهای تولیدی با ظرفیت پایین فعالیت می کند.

سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران از شهریور 1384 فعالیت خود را آغاز کرد و بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی یک سازمان توسعه ‌ای به شمار می رود.

ایرنا

برچسب ها:

خوشه صنعتی ،تولید ،صادرات