ثبت جهانی فرش تکاب در مراحل پایانی

1398/03/11

ثبت جهانی فرش تکاب در مراحل پایانی
سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: ثبت جهانی فرش افشار تکاب نهایی شده و مراحل پایانی را طی می کند.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، محمد دهقان با بیان اینکه دو برند فرش ریزماهی خوی و افشار تکاب ابتدا ثبت ملی و سپس برای ثبت جهانی معرفی شدند اظهارداشت: ثبت جهانی فرش ریزماهی خوی انجام شده و هم اکنون برند این فرش به اسم شهرستان خوی در دنیا شناخته می‌شود و مراحل نهایی ثبت جهانی فرش افشار تکاب نیز در حال انجام است.

وی با بیان اینکه سالانه نزدیک ۲۹۰ هزار مترمربع فرش در استان بافت می‌شود ادامه داد: از این میزان سالانه ۲۰ میلیون دلار به‌صورت غیرمستقیم است به سایر استان‌ها از جمله تهران، تبریز و مشهد صادر می‌شود.

دهقان خاطرنشان کرد: در استان ۲۲۴ کارگاه غیر متمرکز و ۶ کارگاه متمرکز و تعداد ۷۲ هزار ۳۲۱ بافنده وجود دارد که شهرستان‌های تکاب و خوی مهم‌ترین قطب‌های تولید فرش استان بوده و در کنار آنها فرش‌بافی در شهرهای بوکان، شاهین‌دژ، میاندوآب، مهاباد و ارومیه رواج دارد.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی در خصوص ارائه تسهیلات به بافندگان فرش دستباف عنوان کرد: تاکنون تعداد ۷۸۱ طرح قالی بافی جهت بهره مندی از تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری کارا به مبلغ ۲۵۷ هزار و ۴۲۸ میلیون ریال به بانک‌های عامل معرفی شدند که تعداد ۵۱۶ طرح توانستند این تسهیلات را به مبلغ ۱۲۵ هزار و ۲۶۰ میلیون ریال جذب کنند.

دهقان از راه اندازی خوشه فرش دستباف در استان خبر داد و گفت: با توجه به توانمندی استان در تولید فرش دستباف راه اندازی خوشه فرش می‌تواند راه را برای توسعه هرچه بهتر حوزه فرش فراهم کند.

وی تصریح کرد: با توجه به تفاهم نامه مابین مرکز ملی فرش ایران و مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی و صنایع کوچک آذربایجان غربی وتبیین قابلیت‌های همکاری مشترک و آمادگی شرکت شهرک‌های صنعتی و صنایع کوچک استان برای اجرای آن در آینده نزدیک شاهد تحول بنیادی در تولید و کمک به صادرات فرش دستباف خواهیم بود.

دهقان در خصوص بیمه قالیبافان در استان نیز افزود: طبق آخرین آمار تاکنون ۱۵ هزار نفر از قالیبافان استان تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرارگرفته‌اند باقی افراد اغلب بیمه روستایی هستند و سازمان تأمین اجتماعی به علت نداشتن بودجه از پوشش این قالیبافان معذور است و طبق تفاهم‌نامه امضاشده بین صندوق بیمه روستایی و عشایری بقیه افراد نیز از طریق این صندوق، بیمه خواهند شد.

مهر

برچسب ها:

فرش ،ثبت ،افشار